اوکراین به دنبال گسترش همکاری با ناتو در دریای سیاه

نخست‌وزیر اوکراین از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با ناتو پرده برداشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نخست‌وزیر اوکراین پس از ملاقات با دبیرکل ناتو در بروکسل گفت، کی‌یف روی گسترش همکاری با ناتو در منطقه دریای سیاه کار می‌کند و در سال ۲۰۲۱ برنامه‌هایی برای مانور مشترک با کشورهای عضو این ائتلاف دارد.

پیشتر قانونی در اوکراین به تصویب درآمد که به یگان‌های نیروهای مسلح اجازه مشارکت در تمرین‌های چند ملیتی را می‌دهد. براساس اعلام نهاد نخست وزیری اوکراین، در مجموع هشت مانور چند ملیتی در این کشور برگزار خواهد شد.

برنامه‌هایی برای مشارکت ۲۱ هزار نیروی اوکراینی و حدود ۱۱ هزار نیروی خارجی در این مانورها وجود دارد. به ویژه مذاکره درباره مانورهای چند ملیتی از جمله با آمریکا، رومانی، لهستان و انگلیس است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دنیس شمگال، نخست‌وزیر اوکراین در بروکسل گفت که اتحاد آتلانتیک شمالی حضور خود در دریای سیاه را در واکنش به اقدامات فدراسیون روسیه در منطقه تقویت کرده است.

استولتنبرگ گفت: ما تقویت روسیه در دریای سیاه پس از الحاق غیرقانونی کریمه را در نظر داریم. ما به ویژه در مورد تقویت ناوگان روسی صحبت می‌کنیم.

دبیرکل ناتو گفت: ناتو حضور خود را در دریای سیاه تقویت می‌کند. فقط در سه هفته گذشته سه کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سیاه بودند. از جمله تمرینات با نیروی دریایی اوکراین. بنابراین، ناتو حضور خود را در دریای سیاه تقویت کرده و اهمیت استراتژیک برای این منطقه قائل شده است.

کریمه پس از برگزاری همه‌پرسی در مارس ۲۰۱۴، که ۹۶.۷۷ درصد از رای‌دهندگان کریمه و ۹۵.۶ درصد از ساکنان سواستوپول، طرفدار پیوستن به روسیه بودند، ضمیمه خاک روسیه شد. اوکراین هنوز کریمه را متعلق به خود می‌داند که موقتاً به اشغال درآمده است. رهبران روسیه بارها اظهار داشتند که ساکنان کریمه به طور دموکراتیک، مطابق با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، به اتحاد با روسیه رای داده‌اند. به گفته رئیس جمهور روسیه، مسئله کریمه سرانجام بسته شده است.

کد خبر: 8227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =