وعده میانجیگری اروپا در تنش‌ مرزی سودان و اتیوپی

فرستاده اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس شورای حاکمیتی سودان وعده داد که این اتحادیه نقش مهمی را در حل پرونده مرزها بین سودان و اتیوپی ایفا کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، فرستاده اتحادیه اروپا در دیدار با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در خارطوم، روابط سودان با این اتحادیه را استراتژیک خواند و گفت: اتحادیه اروپا نقش پررنگی را در حل پرونده مرزها بین سودان و اتیوپی ایفا خواهد کرد.

وی گفت که به پادگان آوارگان اتیوپیایی در القضارف در شرق سودان سفر خواهد کرد.

سودان میزبان ۶۷ هزار و ۲۴۵ آواره اتیوپیایی است که از درگیری‌هایی که چهارم نوامبر میان ارتش اتیوپی و نیروهای جنبش مردمی آزادسازی تیگرای در منطقه مرزی تیگرای رخ داد، فرار کردند.

البرهان در دیدار با فرستاده اتحادیه اروپا گفت: تمام توافق‌های امضا شده با اتیوپی نشان می‌دهد که سودان مالک این اراضی است.

دسامبر ارتش سودان اعلام کرد که کنترل تمام مناطق مرزی خود را که تحت سیطره شبه‌نظامیان اتیوپی بود، در دست گرفته است اما اتیوپی ارتش سودان را به سیطره بر مناطقی در خاک اتیوپی متهم کرد. 

البرهان گفت: آنچه ارتش سودان انجام می‌دهد استقرار مجدد در داخل مرزهای خود است. مذاکره تنها راه برای حل مشکلات با اتیوپی به ویژه درباره مرزها و سد النهضه است.

همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در دیدار با هیات اروپا گفت، موضع سودان درباره عدم جنگ با اتیوپی درباره پرونده مرزها ثابت است چراکه این یک پرونده نهایی شده از زمان توافق‌های سال ۱۹۰۲ است و تنها چیزی که باقی می‌ماند تعیین خطوط مرزی است.

وی هشدار داد که اقدام اتیوپی درباره آبگیری سد النهضه بدون توافق میان طرف‌ها اثر فاجعه‌باری بر سودان به ویژه بر بیش از ۲۰ میلیون سودانی که در کرانه رود نیل زندگی می‌کنند، خواهد داشت.

فرستاده اتحادیه اروپا نیز بر حل مسالمت‌آمیز تنش میان سودان و اتیوپی تأکید کرد.

همچنین وزارت خارجه سودان اعلام کرد عمر قمر الدین، وزیر خارجه با مقام اروپایی درباره تنش با اتیوپی گفتگو و بر پایبندی سودان به منشور سازمان ملل و ایمان به مذاکره سازنده به عنوان بهترین راه حل برای حل اختلافات تأکید کرد.

کد خبر: 8084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =