توافق ارمنستان و آذربایجان برای آتش‌بس

سرگئی لاوروف اعلام کرد آذربایجان و ارمنستان در مورد برقراری آتش‌بس در قره‌باغ از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر (19 مهر) توافق کرده‌اند.

سرگی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، اعلام کرد وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان در نشست خود در مورد درگیری‌های ناگورنو قره‌باغ در مسکو توافق کردند از روز شنبه ۱۰ اکتبر ‌آتش‌بس اعلام کنند. وزیر خارجه روسیه همچنین از توافق وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان برای برگزاری «مذاکرات جدی» در مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ خبر داد. لاوروف در خصوص این توافق آتش بس اظهار داشت: «جمهوری آذربایجان، و جمهوری ارمنستان با میانجی گری گروه مینسک و بر پایه اصول بنیانی حل و فصل اختلافها، گفتگوهای اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلحآمیز را در اسرع وقت آغاز میکنند». براساس این توافق که پس از یک نشست ده ساعته صورت گرفت، آتش‌بس از ظهر روز شنبه به وقت محلی برقرار خواهد شد تا طرفین بتوانند به تبادل اسرا و جمع‌آوری اجساد بپردازند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده: «یک آتش بس اعلام شد: از ساعت ۱۲،۰۰ بامداد روز دهم اکتبر ۲۰۲۰ برای اهداف بشردوستانه و برای تبادل اسرای جنگی و سایر بازداشت شدگان و همچنین اجساد کشته شدگان که مطابق با ضوابط کمیته بینالمللی صلیب سرخ انجام میشود». در ادامه این بیانیه آمده است که باکو و ایروان با آغاز روند گفتگوها پیرامون مناقشه قرهباغ موافقت کردهاند.

در بیانیه ای مشترک که لاوروف به آن استناد کرد، آمده است که «مختصات آتش بس در منطقه قره باغ به طور جداگانه مورد توافق قرار خواهند گرفت». این بیانیه همچنین اعلام می کند که «دو طرف به حفظ چارچوب گفتگوها پیرامون قره باغ متعهد هستند». لازم به ذکر است که طبق یک عرف رایج، چارچوب گفتگوهای رسمی و قابل قبول در سطح بین المللی در خصوص مناقشه قره باغ همواره با ریاست مشترک اعضای اصلی گروه مینسک (روسیه، ایالات متحده و فرانسه) برگزار میشود. با وجود توافق آتشبس، وزیر دفاع ارمنستان گفت درگیری‌های دوجانبه در روز جمعه ادامه داشته است.

قره‌باغ در ششم مهر ماه تاکنون ۳۰۰ نفر کشته
جنگ در قره‌باغ تاکنون ۳۰۰ نفر کشته به جا گذاشته است

مذاکرات سرگئی لاوروف ، سهراب مونتساکانانیان و جیحون بایراموف وزیران خارجه روسیه ، ارمنستان و آذربایجان درباره اوضاع قره باغ کو در پشت درهای کاملا بسته برگزار شد. قبل از شروع جلسه ، طرفین از ایراد صحبت خودداری کردند. جنگ در قرهباغ از 27 سپتامبر آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به راهاندازی جنگ متهم میکنند . در قرهباغ از گلولهباران توپخانهای نقاط مسکونی این جمهوری خودخوانده از جمله پایتخت آن ، استپاناکرت خبر می دهند. ارمنستان با ادعای این‌که آنکارا به طور فعال از باکو حمایت میکند، حکومت نظامی و  بسیج عمومی اعلام کرده است. در آذربایجان نیز برخی از نیروها  بسیج  شدهاند. رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه از طرفین خواسته‌اند تا درگیریها را متوقف و مذاکره بدون پیششرط را آغاز کنند. ترکیه اعلام کرده در شرایط متشنج شدن اوضاع در قرهباغ «هر کمکی» که آذربایجان درخواست کند را به این کشور خواهد رساند.

از زمان آغاز دور جدید درگیری‌های قره‌باغ در ششم مهر ماه تاکنون ۳۰۰ نفر کشته شده و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. روز جمعه الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان، گفته بود کشورش برای حل مسالمتآمیز این مناقشه «آخرین فرصت» را به ارمنستان می‌دهد.

کد خبر: 774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =