رشد ۹۰ درصدی آثار جشنواره تجسمی فجر

در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ۷۰ درصد آثار راه‌یافته به نمایشگاه متعلق به هنرمندان استانی است و در این میان، سهم بانوان از آقایان بیشتر است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فارس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد، علی اشرف صندوق‌آبادی دبیر جشنواره و احمد وکیلی دبیر هنری جشنواره، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) برگزار شد.

مظفری در ابتدای این نشست گفت: تا چند سال اخیر جشنواره تجسمی فجر در سپهر جشنواره‌های هنری فجر کم‌فروغ تر بود. اما طی چند سال اخیر این رویه تغییر کرد و امروز حتی منتقدان جشنواره هم درباره آن صحبت می‌کنند.

وی افزود: این گفتمان که جشنواره تجسمی فجر جایگزین دوسالانه های تخصصی انجمن‌های هنرهای تجسمی شده است، واقعیت ندارد و هر کدام مسیر خودشان را با اهداف و برنامه‌ریزی مجزا مسیر خود را دنبال می‌کنند. یعنی بینال سرامیک و مجسمه را می‌بینیم و در کنار آن جشنواره تجسمی فجر را خواهیم دید. ضمن اینکه تلاش شده در کنار کمیت، کیفیت آثار هم ارتقا پیدا کند.

مظفری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌دیدگی برخی حوزه‌های فرهنگی و هنری گفت: این موضوع در کنار آسیب‌هایش، یک فرصت جدی را در دوران قرنطینه پدید آورد و اساتید و هنرجویان تجسمی به خلق و آفرینش اثر پرداختند و امروز شاهد بخشی از این آثار در جشنواره هستیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره تجسمی به پایتخت محدود نمی‌شود و ۷۰ درصد آثار پذیرفته شده در نمایشگاه متعلق به هنرمندان استانی است. یعنی این جشنواره ایران‌شمول است.

تهران با 1159 هنرمند، اصفهان با 323 هنرمند و خراسان رضوی با 225 هنرمند در صدر مشارکت در جشنواره قرار دارند.

 نمایشگاهی که امسال برپا می‌شود شامل 709 اثر از 511 هنرمند است، در حالی‌که سال گذشته 363 اثر از 268 هنرمند بود که یعنی در تعداد آثار و تعداد هنرمندان بیش از ۹۰ درصد رشد را شاهد بودیم.

مظفری خاطرنشان کرد: شنبه ۱۸ بهمن در بخش طوبی زرین گشایش می‌یابد، اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های یاداشتی، ما دو گشایش دیگر هم داریم تا تجمع را به حداقل برسانیم.

صندوق‌آبادی در ادامه این نشست به بخش مسابقه (طوبی زرین) جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: کمیت و کیفیت آثار در این بخش چشمگیر است. شخصاً در کلیه داوری‌ها حضور داشتم و شاهد ساعت‌ها بحث درباره آثار بخش‌های دهگانه بودم و همگی اذعان داشتند کیفیت امسال آثار بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: برای اینکه فرصت را به جوانان مستعد دهیم، برگزیدگان جشنواره‌های جوانان را بدون داوری در مرحله اول، آن‌ها را به مرحله دوم داوری فرستادیم.

* بیشترین استقبال در میان عکاسان است

صندوق‌آبادی گفت: تعداد کل آثاری که جشنواره رسیده 7753 اثر بود که 2315 اثر با تعداد 911 هنرمند مربوط به رشته عکاسی بود و 1970 اثر با 839 هنرمند به رشته نقاشی مربوط می‌شد. گرافیک و تصویرسازی و خوشنویسی در رتبه‌های بعدی استقبال قرار دارند. کمترین استقبال هم مربوط به رشته سرامیک (127 اثر از 76 هنرمند) است.

دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: مشارکت بانوان در این دوره از جشنواره بسیار بالا بود و از تعداد 3242 هنرمند، 1758 نفر خانم بودند که از تعداد آقایان بیشتر است.

وی به بخش ستارگان جشنواره اشاره کرد که مختص به هنرمندانی است که طی سال‌های 2019 و 2020 در جشنواره‌های بین‌المللی مقام کسب کرده‌اند. کتاب نفیس آثار این هنرمندان (67 هنرمند با 167 اثر)، ان‌شاءالله به علاقه‌مندان تقدیم خواهد شد.

جعفر نجیبی (مجسمه‌ساز و سرامیست)، احمد عبداللهی نیا (کاریکاتوریست)، سعید رزاقی (تصویرساز)، گارنیک درهاکوپیان (نقاش)، خشایار قاضی زاده (نگارگر)،

احمدآقا، یعقوب آژند (پژوهشگر هنر)، محمدحسین حیدری (عکاس) و محمد سلحشور (خوشنویس) مفاخر این دوره هستند که از آن‌ها تجلیل به عمل می‌آید.

وکیلی هم درباره چاپ دستی که در این دوره از جشنواره حضور دارد گفت: بسیاری از افراد تفاوت چاپ دستی و صنعتی را نمی‌دانند، به همین دلیل این بخش را طراحی کردیم که «عیدی سازی» نام دارد. در دوران قدیم که مکتب دایر بود و هنر به صورت شاگردی و استادی بود، معمولا اساتید برای عید نوروز «باسمه» ای را کار می‌کردند و آن را تکثیر می‌کردند و به اساتید خود می‌دادند. کسانی که تعداد بیشتری باسمه داشتند، یعنی مدت بیشتری شاگردی کرده‌اند. من این موضوع را ۲۵ سال است که زنده کرده‌ام و به شاگردانم چاپ دستی عیدی می‌دهم.

این نقاش اضافه کرد: در جشنواره امسال، ۵۰ اثر چاپ دستی که به صورت تبادل شده به دست ما رسیده است (از جمله دانشگاه‌های بوستون و بلژیک)، به نمایش در می‌آید.

وکیلی اظهار داشت: ۵ کارگاه هنری متفاوت هم در این نمایشگاه داریم که یکی از آن‌ها نمایش چاپ سنگی (لیتوگرافی) است که در کشورمان هنری رو به فراموشی است. چاپ فلزی و صنعت کاغذسازی هم دیگر کارگاه‌های این دوره است. ضمن اینکه آثار برتر چاپ دستی را از هنرمندانشان خریداری می‌کنیم.

سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره هم گفت: طراحی پوسترهای این دوره به برگزیدگان ادوار پیشین جشنواره تجسمی فجر سپرده شده بود. احسان خاکسار در دهمین دوره حضور داشت و عاطفه شیدمودب در دوره دوازدهم حضور داشت.

کد خبر: 7563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =