صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی علمی نیست

یک کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: که در شرایط کنونی فضای سیاسی و بین المللی و عرضه و تقاضاست که در بازار ارز و طلا نقش دارد و بنابراین صحبت کردن از دلار ۱۵ هزار تومانی به هیچ وجه جنبه علمی و اقتصادی ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در هفته های گذشته شاهد کاهش قیمت طلا سکه و انواع ارز در بازار بودیم اما از ابتدای هفته جاری روند افزایشی در این بازارها شروع شده است و به گفته بسیاری از کارشناسان این نوسانات منشاء سیاسی دارد.

به عنوان مثال قیمت دلار که تا حوالی کانال ۲۰ هزار تومانی پایین آمده بود دوباره با افزایش قیمت مواجه شد و دیروز به مرز ۲۴ هزار تومانی رسید و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که تا هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی روند نزولی را تجربه می‌کرد حالا به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

علی قنبری -استاد دانشگاه تربیت مدرس- در این باره در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: نوسانات در بازار طلا، سکه و ارز به غیر از دلایل اقتصادی منشا سیاسی، اجتماعی و بین المللی هم دارد بنابراین اگر دولت بتواند در حوزه روابط بین‌الملل اتفاقات خوبی را رقم بزند و آرامش بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاکم شود قیمت ارز و بازار طلا و سکه رنگ آرامش به خود می‌گیرد.

وی افزود: هر وقت تنش در بازار فضای کشور ایجاد شود قیمت ها روند افزایشی پیدا کرده و عرضه و تقاضا نیز در تعیین قیمت نقش بسیار کلیدی دارد. با این وصف در حال حاضر نرخ دلار و قیمت سکه و طلا با توجه به پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، منطقی به نظر می‌رسد.

این استاد دانشگاه درباره گمانه زنی هایی مبنی بر کاهش شدید نرخ ارز در آینده نزدیک و رسیدن آن به قیمت های حدود ۱۵ هزار تومانی گفت: طرح این مباحث به هیچ وجه جنبه علمی و اقتصادی ندارد و در بازار عرضه و تقاضا است که حرف اول را می‌زند بنابراین اگر شاهد افزایش قیمت ارز یا طلا هستیم به دلیل بالا بودن حجم تقاضا نسبت به عرضه است و برخی از مسئولان نیز نباید از این که می خواهند نرخ ارز را به صورت دفعی کاهش دهند صحبت کنند بلکه نهایتا با تغییر در نظام توزیع و سیستم عرضه و تقاضا می توانند نرخ را کنترل کنند.

کد خبر: 7417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =