صادرات ۳۵.۵ میلیون دلاری تعاونی‌های گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تعاونی‌های گیلان در سال گذشته ۳۵.۵ میلیون دلار به کشورهای اروپایی و آسیای شمالی کالا صادر کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیاووش آقاجانی در جلسه شورای توسعه تعاون استان با بیان اینکه صادرات تعاونی‌های استان نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۲ درصدی داشته است گفت: این تعاونی‌ها به کشورهای عراق، ارمنستان، آذربایجان، عراق، ترکیه، افغانستان، هلند، بلژیک، هنگ کنگ، امارات، مالزی، روسیه، کانادا و برخی کشورهای اروپایی و آسیای شمالی کالا صادر کردند.

وی افزود: در راستای تقویت و تشکیل تعاونی‌ها پارسال ۵۰ شرکت تعاونی جدید با عضویت سه هزار و ۱۲۵ نفر و ایجاد یک هزار و ۵۲۸ فرصت شغلی شکل گرفت ضمن آنکه سومین تعاونی روستایی سهامی عام استان با رویکرد سرمایه‌گذاری در استان تشکیل و ثبت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ادامه داد: طی این سال برای بررسی و نظارت کیفی بر عملکردها در حوزه تعاونی‌ها یک هزار و ۱۲ مورد نظارت عمومی بر شرکت‌های تعاونی انجام شد که نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۳۳ درصدی داشت.

وی از برگزاری ۳۹ هزار و ۳۸۸ ساعت آموزش برای این بخش در این مدت خبر داد و گفت: ۱۷ تعاونی مرزنشینان با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش، فعالیت دارند که از میان آنها فقط یک مورد که تعاونی بخش مرکزی آستارا است در حوزه صادرات فعال است.

آقاجانی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان با هدف تأمین نیازهای مصرف‌کنندگان مناطق مرزی، خدمت رسانی به مرزنشینان و ایجاد زمینه مبادله آن‌ها با ساکنین آن سوی مرزها شکل گرفته و فعالیت می کنند افزود: در حال حاضر از شرکت‌ تعاونی‌های مرزی فعال استان ۱۲ مورد دارای ورزشگاه و یا زمین بوده و سه تعاونی هم دارای فروشگاه فعال هستند.

وی بیان کرد: از میان ۵۰۰ هزار نفری که در این شرکت‌های تعاونی دارای کارت مبادله مرزی هستند برای ۲۰ هزار نفر کارت هوشمند صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تعاونی‌های مرزنشینان ضمن حمایت از ساکنان مناطق مرزی با توجه به تسهیلاتی که برای ورود و خروج کالا و رفع مشکلات آنها می‌تواند اعمال کنند، به واردات و صادرات (مراحل صادرات) غیر مجاز نظم بخشیده و در بسیاری از نقاط مرزی کشور امکان ایجاد ارزش افزوده از محل فعالیت‌های اقتصادی سالم را فراهم می‌کنند؛ در گیلان هم با توجه به ظرفیت‌های بالا باید تقویت شود.

وی ادامه داد: این امر به نوبه خود در ارتقا موقعیت درآمدی مرزنشینان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت نیز موثر است که با اعطای تسهیلات ویژه برای استقرار بخش‌های تولیدی در مناطق مرزی با مشارکت سالم و فعال بخش خصوصی و نیز کمک‌های حمایتی بخش دولتی به مرور زمینه‌های صادراتی در این مناطق بیشتر می شود.

کد خبر: 70484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =