علت دو سوم مرگ‌ها در بیماران دیابتی سکته‌های مغزی یا حملات قلبی است

در حال حاضر دیابت به علت شیوه فزاینده در کشور یکی از اولویت‌های بهداشتی درمانی است. آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که حدود ۵/۱۴ درصد از جمعیت کشور مبتلا به این بیماری هستند و این در حالی است که بسیاری از بیماران دیابتی در طول عمر خود با عوارض جدی این بیماری که زندگیشان را تهدید می‌کند دست و پنجه نرم می‌کنند . از اینرو پیشگیری و درمان دیابت به منظور کاهش این بیماری و عوارض آن ضروری است.

دکتر سهیلا برکاتی – پزشک عمومی در مورد عوارض دیابت می‌گوید : دیابت نوعی بیماری متابولیکی و چند عاملی است که در صورت عدم درمان مناسب به تدریج کارکرد ارگان‌های بدن را مختل می‌کند.

وی می‌افزاید: عدم درمان دیابت در طولانی مدت باعث ایجاد عوارضی مانند: تخریب شبکیه و نابینایی، آسیب شدید به کلیه‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی و زخم پای دیابتی می‌شود که هر کدام از این عوارض درمان‌های طولانی‌مدت و هزینه سرسام‌آوری را می‌طلبد.

این پزشک عمومی با اشاره به این مطلب که بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ‌ ومیر و از عوامل مهم ایجاد ناتوانی‌های افراد دیابتی است یادآوری می‌کند: شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی در فرد مبتلا به دیابت، آترواسکلروز (سخت‌شدن شریان‌های کرونر) است که به علت انباشت کلسترول در شریان‌های رگ‌های خونی نمی‌توانند اکسیژن و خون‌رسانی را برای قلب انجام دهند از اینرو باعث آسیب‌دیدگی بخشی از عضله قلب می شوند و بیمار دچار سکته قلبی می‌شود. بیماران دیابتی سکته شدید ندارند و دردی را هم احساس نمی‌کنند که به آن سکته قلبی خاموش گفته می‌شود.

وی می‌گوید: عارضه مهم دیگر سکته مغزی است این سکته زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به دلیل لخته و یا پاره‌شدن رگ خونی مسدود شده باشد. سلول‌های مغزی از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌شوند و باعث مرگ بافت سلولی و در نهایت و در برخی موارد هم باعث آسیب مغزی می‌شوند. علت دو سوم مرگ‌ها در بیماران دیابتی سکته‌های مغزی یا حملات قلبی است. که به‌راحتی می‌توان شانس این حملات را با کنترل دیابت، فشار خون و چربی خون کاهش داد.

برکاتی با بیان این مطلب که بیش از ۵۰ درصد دیابتی‌ها به نوروپاتی دیابتی مبتلا می‌شوند می‌افزاید: نوروپاتی دیابتی (اختلال در کارکرد اعصاب محیطی بدن است. همه اعصابی که خارج از مغز و نخاع قرار دارند، اعصاب محیطی هستند) انتقال دو طرفه پیام‌‏های عصبی بین مغز یا نخاع و اندام‌‏های مختلف بدن از راه اعصاب محیطی صورت می‏‌گیرد. این عارضه‌ عصبی در اثر قند خون بالا در طولانی‌مدت ایجاد می‌شود و بیشتر عصب‌های دست و پا آسیب می‌توانند منجر به زخم پای دبایتی شوند. عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها موجب بروز زخم و عفونت غیرقابل کنترل در پاها و اندام‌های تحتانی می‌شود که تنها چاره برای مداوای آن پس از گسترش عفونت، قطع عضو است.

وی با اشاره به این مطلب که نیمی از بیماران مبتلا به دیابت در طی عمر خود حداقل یک‌بار با آسیب کلیوی مواجه می‌شوند یادآوری می‌کند: این بیماری می‌تواند به عروق خونی شبکیه هم آسیب برساند به طوری که منجر به کوری بیمار شود. افراد دیابتی همچنین در معرض خطر عفونت لثه‌ها و پوسیدگی و لق شدن دندان‌ها هستنداز اینرو باید به طور مرتب از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنند.

کد خبر: 65422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =