تولید واکسن ایرانی، ورق جدیدی از اقتصاد است

مدیر رسانه ستاد توسعه زیست فناوری (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) با بیان اینکه تولید واکسن کرونا در کشور ورق جدیدی از اقتصاد را به سمت ایران باز می‌کند، گفت: ایران در حوزه پزشکی و بیوتکنولوژی به عنوان کشوری پیشرفته‌ شناخته می‌شود و در زمینه تولید واکسن ادعای مسبوق به سابقه دارد.

محمدمهدی مقدسیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه حوزه تولید واکسن در کشور ما سبقه طولانی دارد، اظهار کرد: تولید واکسن در کشور به ۵۰ سال پیش و به زمانی که انستیتو پاستور افتتاح شد، باز می‌گردد. از این‌رو می‌توان گفت ایران جزو کشورهای مدعی تولید واکسن قرار دارد.

وی گفت: به ویژه اینکه ایران در چند سال اخیر در زمینه تولید واکسن پیشرفت‌هایی چشمگیری داشته و توانسته است تولیدات خود را به اروپا صادر کند. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت درخصوص تولید واکسن‌هایی مانند تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران پی‌گیری می‌کرد.

عضو ستاد توسعه زیست‌فناوری کرونا با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ ایران در حوزه تولید واکسن ایرانی نیز ورود کرده است، تصریح کرد: تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم از جمله این واکسن‌ها به شمار می‌رود. این واکسن پیش از این در دو سه کشور تولید می‌شد و واردات آن هزینه‌های بسیار بالایی را در بر داشت؛ اما جوانان ما موفق شدند که این واکسن را در داخل تولید کنند که مایه افتخار است و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

مقدسیان ادامه داد: همچنین کشور ما موفق به ساخت واکسن آنفلوآنزای فصلی شده است که انقلابی در حوزه ساخت واکسن انسانی به شمار می‌رود و از سوی دیگر ساخت این واکسن همپای واکسن کرونا دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه انفلوآنزای فصلی به دو روش ساخته می‌شود، عنوان کرد: یکی روش شیمیایی است که اثربخشی آن مشخص شده است و دیگری واکسن نوترکیب است که نیاز به فناوری بیشتری دارد؛ نوع واکسن نوترکیب آنفلوآنزا فقط توسط آمریکا تولید می‌شد؛ اما تولید این واکسن به تازگی در کشور ما آغاز شده است و هفته پیش مجوز تولید این واکسن برای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شد.

مدیر رسانه ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به مسئله واکسیناسیون ویروس کرونا در کشور افزود: تست دوم واکسن کرونا در فاز انسانی با موفقیت انجام شده و مراحل بالینی آن سپری شده است. از این‌رو تزریق واکسن کرونای ایرانی از خرداد ماه بر اساس اولویت‌بندی گروه‌های مختلف آغاز می‌شود.

مقدسیان اظهار کرد: پیش‌بینی و برآورد ما این است که ۷ شرکت ساخت واکسن بتوانند به تولید انبوه برسند و در این میان یکی از واکسن‌ها واکسنی است که با تکنولوژی واکسن فایزر ساخته شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا انجام واکسیناسیون در ایران با تاخیر مواجه است، گفت: در این زمینه بهتر است نگاهی به مردمان سایر کشورها داشته باشیم؛ در آلمان به عنوان کشوری که همکار ساخت واکسن فایزر است، ۵۰ درصد از پرستاران و بیش از ۲۵ درصد از پزشکان آلمانی واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر را قابل اعتماد نمی‌دانند و حاضر به تزریق این واکسن نیستند. همچنین بیش از ۷۰ درصد هیات علمی دانشگاه‌های بیوتکنولوژی کشور فرانسه، اساسا واکسن فایزر را برای واکسیناسیون رسمی تایید نکرده‌اند. در اتریش این بی‌اعتمادی بیشتر است و نیز برخی کشورهای دیگر واکسن فایزر را نمی‌خواهند.

او با بیان اینکه عده‌ای بر این باورند که اینگونه حرف‌ها برای انگ زدن به واکسن فایزر زده می‌شود، تصریح کرد: اما اتفاقا واکسن فایزر توانسته است مجوز تولید اضطراری تولید واکسن کرونا را از سازمان بهداشت جهانی بگیرد. این درحالی است که هیچ واکسنی نمی‌تواند زیر مدت دو سال مجوز سازمان بهداشت جهانی را برای تولید واکسن انسانی بگیرد.

مدیر رسانه ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: مسئله اینجاست که واکسن فایزر به دلیل اینکه زودتر از سایر واکسن‌ها تولید شد، نسبت به مسئله حساسیت‌زایی و واکنش منفی منجر به فوت افراد سالخورده، بی توجهی نشان داده است. هرچند متخصصان واکسن فایزر به این موضوع توجه کرده و در راستای اصلاح واکسن گام برداشته‌اند؛ اما وقتی خود می‌توانیم در داخل واکسن مناسب تولید کنیم، چرا باید نگاه‌مان به بیرون باشد.

مقدسیان با اشاره به مسئله واردات واکسن از کشورهایی مانند روسیه، چین و هند عنوان کرد: قطع به یقین، واکسن‌های وارداتی باید مرحله اعتمادسنجی را طی کنند چون با جان انسان‌ها سروکار دارند. اما به طور حتم واکسیناسیون مردم در اواخر بهار از طریق واکسن‌های ایرانی و خارجی به طور موازی انجام می‌شود.  

وی افزود: واکسن ایرانی کوبایی نیز در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. ما در زمینه سایر واکسن‌ها با کوبا همکاری داشته‌ایم و اما واکسن کرونای ایرانی کوبایی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

کد خبر: 6524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =