برگزاری ۱۰۵ هزار نفر ساعت دوره آموزشی ایمنی در جامعه کار و تولید سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از برگزاری ۱۰۵ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار برای کارگران و کارفرمایان این استان در ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، خلیل احمد سلامی با بیان اینکه ایمنی و بهداشت کار از مهم‌ترین مسائلی است که هر فرد در هر سطحی در محیط کار و زندگی باید بدان توجه کند گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با همکاری مجریان ذی‌صلاح مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، به منظور صیانت از نیروی کار و حمایت از کارفرمایان برای ارتقای بهره‌وری، برگزاری دوره‌های کاربردی ایمنی و بهداشت کار در جامعه هدف را اولویت قرار داده است.

وی افزود: در این راستا، در نیمه نخست امسال، ۱۰۵ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و تخصصی مرتبط با ایمنی و بهداشت کار برای کارگران و کارفرمایان این استان برگزار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۷۸ درصدی برگزاری دوره های آموزشی را نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه متقاضیان آموزش ایمنی در سیستان و بلوچستان می‌توانند با مراجعه به "سامانه جامع روابط کار، زیر سامانه کاردان، قسمت تقویم آموزشی" برای شرکت در دوره‌ها نام‌نویسی کنند، گفت: این دوره ها به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: طبق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان و مسئولان تمامی واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به آنان بیاموزند.

سلامی گفت: کارفرمایان باید درباره رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت لازم را به عمل آورند و کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه به کارگاه هستند.

وی همچنین در تشریح مواد یک تا پنج آیین‌نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان، افزود: طبق این مواد قانونی، کارفرما یا نماینده وی مکلف است پیش از راه‌اندازی کارگاه، دوره‌های آموزش عمومی ایمنی متناسب با نوع کار را بگذارد. در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارگران و کارآموزان شاغل باید دوره‌های آموزش ایمنی را طی کرده و گواهینامه مربوطه را دریافت کنند. همچنین در مورد کارگاه‌هایی که قبل از تصویب این آیین‌نامه راه‌اندازی شده‌اند، کارفرمایان مکلفند دوره‌های آموزش عمومی ایمنی را نیز طی کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: در مواردی که کار از طریق پیمانکاری انجام می‌گیرد، کارفرما و یا صاحب کار مکلف است قبل از انعقاد قرارداد از پیمانکاران و کارگران تحت پوشش آنها، مستندات آموزش ایمنی را نیز اخذ کند. ضمنا کارفرما مکلف است پیش از بکار گماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام کند.

کد خبر: 64811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =