اتحادیه اروپا دوشنبه درباره مصر تشکیل جلسه می‌دهد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه برای بررسی وضعیت حقوق‌بشر در مصر تشکیل جلسه دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیران خارجه اتحادیه اروپا به منظور بررسی پرونده‌های بین‌المللی از جمله وضعیت حقوق بشر در مصر روز دوشنبه تشکیل جلسه می دهند. قرار است در این نشست پرونده دانشجوی ایتالیایی که سال ۲۰۱۶ در قاهره به قتل رسید، بررسی شود.

این نشست به درخواست سازمان های حقوق بشری بین المللی غیر دولتی برگزار می شود که روز پنجشنبه در پیامی از کشورهای عضو اتحادیه خواستند یک بررسی جامعی از روابط با مصر داشته باشند.

سازمان های دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره از جمله امضا کنندگان این پیام هستند.

در این پیام از اتحادیه اروپا خواسته شده، اقداماتی که مدتهاست انتظار می رود به ویژه درخصوص اعلام عدم مسامحه با نادیده انگاری حقوق بشر توسط مصر اتخاذ کند.

خبرگزاری ایتالیایی آکی به نقل از یک منبع اروپایی آگاه اعلام کرد، پرونده جولیو رجینی، دانشجوی ایتالیایی که چند سال پیش در قاهره به قتل رسید، در جلسه روز دوشنبه اتحادیه در بروکسل بررسی می شود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت، در این نشست وزیر خارجه ایتالیا گزارشی درباره پرونده ریجینی ارائه می دهد و سپس راجع به این پرونده نتیجه گیری می شود و درمورد اتخاذ اقدامات بعدی نیز رایزنی می شود.

مقامات ایتالیا همتایان مصری خود را به کوچک نشان دادن پرونده رجینی و تلاش برای فرار از مسوولیت خود در قبال قتل وی متهم می کنند.

منبع مذکور گفت، این کشورهای عضو اتحادیه هستند که تصمیم نهایی را درباره اقدامات بعدی در قبال مصر می گیرند. پرونده رجینی برای ایتالیا و اتحادیه اروپا بسیار  مهم است‌. اتحادیه به این باور رسیده که باید تحولات پرونده رجینی در صحبت ها از آینده روابط با قاهره مد نظر قرار بگیرد.

رجینی، دانشجوی ایتالیایی در دانشگاه کمبریج انگلیس که برای تحقیق درباره سندیکاهای مستقل مصر برای رساله دکتری خود به قاهره رفته بود، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ ناپدید شد و سوم فوریه جسد وی با آثار شکنجه روی آن پیدا شد.

پرونده قتل وی روابط میان دو کشور را متشنج کرد چرا که رم مقامات مصری را به عدم همکاری در تحقیقات و تلاش برای فرار از مسوولیت خود در قبال این حادثه متهم کرد و مسوولان مصری نیز بارها دست داشتن سرویس امنیتی در قتل رجینی را رد کردند. آنها در ابتدا گفتند، این دانشجوی ایتالیایی در تصادف رانندگی فوت کرده اما بعد اعلام کردند، او به دست یک باند جنایتکار کشته شده است و پلیس این باند را نابود کرده است.

کد خبر: 6450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =