۳۰ درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی انجام می شود

مدیر درمان تامین‌اجتماعی مرکزی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۲۸ واقعه ولادت در استان مرکزی ثبت شده است گفت: ۳۰ درصد این نوزادان در سه بیمارستان تامین‌اجتماعی متولد شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از مهر، روح اله سهرابی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته چهار هزار و ۸۶ نوزاد در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) اراک، شهید دکتر چمران ساوه و شازند متولد شدند.

وی بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال نیز شمار موالید در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی یک هزار و ۶۱۶ مورد بوده است که در این بازه زمانی تعداد موالید استان مرکزی، پنج هزار و ۲۱۹ مورد است.

مدیر درمان تامین اجتماعی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب در سال‌های اخیر جوانی جمعیت و رشد نرخ زاد و ولد بوده و استان مرکزی هم در نرخ باروری و هم نرخ سالمندی وضعیت مطلوبی ندارد و جزو استان‌های پایین جدول است.

سهرابی ادامه داد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون مساله فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری و پیرو تأکیدات قانونی مندرج در سیاست‌های کلی جمعیت و سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار گرفته است و تاکنون در سطح استان یک هزار و ۲۹۸ پرونده نازایی تشکیل و هزینه‌های دارو و درمان آن‌ها پوشش داده شده است.

بازسازی و تجهیز بلوک زایمان سه بیمارستان سازمان تامین‌اجتماعی استان مرکزی

وی گفت: همچنین با رویکرد افزایش جمعیت و تأکید بر اثرات مثبت بارداری و زایمان طبیعی در سلامت زنان، خوشایندسازی زایمان، ثبت خاطره و تجربه شیرین از زایمان برای مادر و تشویق به زایمان‌های بعدی، بلوک زایمان سه بیمارستان سازمان تامین‌اجتماعی در شهرهای اراک، ساوه و شازند تجهیز، بازسازی و نوسازی شده است.

مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: نوسازی بخش زایمان، ایجاد اتاق‌های تک‌نفره زایمان، فراهم شدن امکان زایمان بی‌درد و زایمان در آب، امکانات رسیدگی به نوزاد و تامین بهترین فضای فیزیکی به‌صورت تک‌نفره برای مادران، از ویژگی‌های مهم بلوک زایمان بیمارستان سازمان تامین‌اجتماعی استان مرکزی است.

سهرابی افزود: در سال‌های گذشته، سیستم زایمان در کشور سنتی بود و مادر در بلوک زایمان کنار سایر مادران قرار می‌گرفت و با شروع درد به اتاق زایمان منتقل شده و پس از زایمان وارد بخش می‌شد. اکنون در راستای تکریم مادر و خانواده، حفظ حریم و رعایت حقوق‌گیرنده خدمات، بلوک‌های زایمان تامین‌اجتماعی استانداردسازی شده و اتاق‌های LDR (اتاق زایمان خصوصی) ایجاد شده است.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مادران باردار نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این بیمارستان‌ها است تا مادران، آماده زایمان شده و بتوانند فرزندآوری با کمترین استرس را تجربه کنند.

مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی آمادگی زایمان برای خوشایندسازی زایمان در همه مراکز درمانی تابعه، برگزاری مشاوره‌های پیش از بارداری در درمانگاه‌های مامایی توسط کارشناسان مامایی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و آموزش‌های فردی به مادر باردار و خانواده، ارتقای کیفیت مراقبت‌های بارداری در راستای فرزندآوری و زایمان طبیعی و منع زایمان غیرطبیعی غیرضروری، توسعه منظم و منسجم امکانات زایمان‌های بدون درد، عقد قرارداد با مراکز مشاوره مامایی برای حضور مامای همراه در کنار مادران باردار در بخش‌های زایمان و جذب متخصصان زنان و زایمان برای ارتقای کمی و کیفی خدمات مامایی و زایمان، از مهم‌ترین اقداماتی است که در بخش درمان تامین‌اجتماعی انجام شده است.

کد خبر: 64281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =