تکرار وحشت در بغداد

در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی آمریکایی‌ها ده‌ها تن از زندانیان داعش را از سوریه وارد عراق کردند و حالا شاهد انجام عملیات‌هایی هستیم که خروجی آن تثبیت حضور آمریکا در بغداد خواهد بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «امنیت فقط یک کلمه نیست که در رسانه‌ها از آن دم بزنیم، بلکه یک مسوولیت است. کسی که در سطح مسوولیت حفاظت از شهروندان نباشد باید از موقعیت خود کناره‌گیری کند. آنچه دیروز اتفاق افتاد، نقضی است که ما اجازه تکرار آنرا نمی‌دهیم. ما به مردم خود قول امنیت داده‌ایم و این نقض نشان دهنده نقصی است که باید فوری رفع شود». این جملات بخشی از اظهارات روز گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نشست فوق‌العاده شورای وزارتی امنیت ملی است. نشستی که در پی عملیات تروریستی بغداد با فوریت برگزار شده و برای بار دیگر مسئولین امنیتی دولت فدرال بغداد را دور یک میز آن هم با موضوع تروریسم تکفیری و تهدیدهای جاری در عراق جمع کرد.

با نگاهی اجمالی به صحنه عراق در یک ماه گذشته چندین شاخص اثرگذار در خصوص مسائل امنیتی، سیاسی و بین‌المللی مشاهده میشود که در این بین اخبار مربوط به ایالات متحده و داعش بیش از پیش خودنمایی می‌کند. روز پنج‌شنبه بغداد شاهد دو انفجار تروریستی با حجم نسبتاً سنگینی بود. اقداماتی که ۳۲ کشته و ۱۱۰ زخمی بر جای گذاشت. عملیات‌های تروریستی بغداد موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را در حوزه امنیت، حقو بشر و سیاست داخلی عراق را به همراه داشت.

تحریک داعش

در این میان خبرگزاری اعماق، رسانه رسمی منتسب به گروه تروریستی داعش ساعاتی پس از این اقدام وحشیانه، با انتشار تصاویر محیط عملیات و عوامل این عملیات انتحاری، مسئولیت آنرا پذیرفت. این در حالی است که کمتر از هفت روز قبل، اخبار ارتباط آشکار میان نیروهای سنتکام و تروریست‌های تکفیری در عراق به تیتر یک رسانه‌های عربی و غربی مبدل شد و گفته د که بخشی از این عناصر از سوریه وارد عراق شده‌اند؛ موضوعی که واکنش بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه را برانگیخت.

شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی در هشتمین روز از ژانویه با اشاره به ارتباط آشکار نیروهای تحت مسئولیت سنتکام و عناصر تروریستی داعش عنوان کرد، نیروهای نظامی ایالات متحده طی یک هفته با انتقال عناصر داعش از زندان‌های استان حسکه در شمال شرق سوریه و تخلیه آنها در مناطق پیرامونی مرز عراق و سوریه، به دنبال خلق بحران و حوادث تروریستی با هدف ادامه حضور و کند شدن عملیات تخلیه عراق و سوریه هستند.

 به عبارتی دیگر، واشنگتن و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با اجرا و ابلاغ دستورالعملی به نیروهای نظامی سنتکام برای ادامه حضور خود به خلق بحران و هدایت تروریست‌ها با هدف ضربه به پایگاه‌های سوری و عراقی روی آورده‌اند. در این بین برای رفع نیازهای خود در خصوص نیروهای تاکتیکال که در عملیات‌های ضربه به اماکن رسمی نظامی عراق و سوریه یک نیازمندی غیرقابل انکار به شمار میروند، عناصر تروریستی داعش در زندان‌های استان حسکه به عنوان سازمان رزم این اقدامات مورد توجه قرار گرفتند.

در نتیجه بالگردهای آمریکایی روزانه در چند مرحله زندانیان داعشی را از زندان‌های «غویران» و «الصناعه» در شمال شرق سوریه به پایگاه‌های آمریکا در عراق منتقل کردند. این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که نظامیان ایالات متحده و نیروهای تحت مسئولیت سنتکام با پوشش مقابله با تروریسم تکفیری و تحت مسئولیت ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه حضور دارند. موضوعی که بیانگر ابعاد پنهان این قبیل اقدامات از سوی آمریکایی‌ها است. در واقع واشنگتن برای رسمیت بخشی به حضور نیروهای نظامی خود و جلوگیری از ترک صحنه عراق و سوریه به سمت خلق بحران تروریستی آن هم با اهرم سوی تکفیری‌ها روی آورده و در این مسیر اخبار گوناگونی در رسانه‌های جهان منتشر شد.

مرکز ضد تروریسم عراق در گزارشی که سوم ژانویه به انتشار رسید اعلام کرد، در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی آمریکایی‌ها ده‌ها تن از زندانیان داعشی را از زندان‌های «الشدادی» و الحسکه به منطقه ۵۵ «التنف» منتقل کردند و از آنها برای حمله به مواضع ارتش سوریه بهره گرفتند. این مسئله با نزدیکی به ژانویه روند افزایشی پیدا میکند که در این میان کارشناسان مرکز دیدبان حقوق بشر در عراق، اعتراض‌های گسترده‌ای را نسبت به این مسئله در رسانه‌های عراقی مطرح میکنند.

ساماندهی بحران جدید

حالا در آخرین روزهای اولین ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی، این قبیل اقدامات بحران‌آفرین از سوی واشنگتن، عملیات‌های تروریستی بغداد را به ارمغان می‌آورد و برای بار دیگر عوامل موثر در خلق تروریسم به دنبال کنش‌گری و مقابله با تروریسم تکفیری هستند.

در شرایطی که اخبار منتشر شده و مستندات موجود در محیط عراق و سوریه از نقش مستقیم واشنگتن خبر میدهد، «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق در گفتگوی خبری با شبکه المیادین تاکید کرد که رد پای عربستان و امارات متحده عربی در انفجارهای شهر بغداد دیده می‌شود. وی با انتقاد از دولت عراق به دلیل تامین نکردن امنیت و معاش شهروندان عراقی افزود: «اثر انگشت آل سعود و آل نهیان در دو انفجار بغداد واضح و آشکار است اما با این وجود سازمان حشدالشعبی و مقاومت به عنوان یک مانع در برابر منافع آمریکا و متحدانش در عراق ایستاده‌اند.»

در همین راستا برخی از ناظران مسائل بین‌المللی معتقدند که پایان دولت ترامپ در آمریکا باعث شده که ریاض و تل‌آویو نسبت به هماهنگی و اقدام در حوزه خاورمیانه با کاخ‌سفید به مشکلاتی اثرگذار برخورد کنند. بر همین اساس آنها سلسله اقدامات تروریستی در خاورمیانه را در دستور کار قرار داده‌اند تا بتوانند آنچه میان آنها با ترامپ نهایی شده بود با روی کار آمدن دمکرات‌ها به حاشیه نرود و کماکان سیاست‌های مخرب مثلث عبری-عربی-غربی در خاورمیانه جاری باشد.

در همین خصوص سخنگوی جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز در توییتی درباره حملات انتحاری روز گذشته بغداد گفت: بعد از پایان نقش جنایتکارانه ترامپ در عراق، ‌ عربستان سعودی عوامل خود را به حرکت درآورد تا بار دیگر خون ملت عراق را بریزند. به اُمرای آل سعود درباره دستکم گرفتن خون عراقی‌ها هشدار می‌دهیم و آنها باید بدانند که آزادگان عراق در مقابل جنایاتشان دست بسته نخواهند ماند.

در آخر باید متذکر شویم که عراق در شرایطی شاهد رشد روزافزون اقدامات تروریستی در پایتخت و سایر شهرهای خود است که یکی از عوامل ایالات متحده در سمت نخست وزیری مدیریت این کشور را بر عهده دارد. در کنار عراق در سوریه دولت در دست عوامل آمریکا قرار ندارد اما واشنگتن همه سعی خود را برای حضور در این کشور و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی میکند تا بتواند آتش جنگ و ناامنی در غرب آسیا را روشن نگه دارد. آتشی که برای گرم کردن دیگ منافع واشنگتن و متحدان آنها هواره امری غیر قابل انکار و ضروری به حساب می‌آید.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 6419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =