متحد مرکل بر کرسی ریاست

مرکل توانست کسی را در مسند ریاست حزب دموکرات ‌مسیحی قرار دهد که دستکم به سیاست‌های قدیمی این حزب وفادار است اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا لاشت صدراعظم آینده است یا خیر.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز شنبه، ۱۶ ژانویه آلمان شاهد برگزاری انتخابات درون‌حزبی «اتحادیه دموکرات‌مسیحی» این کشور بود. حزبی که مدت‌هاست در این کشور اروپایی قدرت را در دست دارد. پس از رای‌گیری اعلام شد که «آرمین لاشت» به‌ عنوان رهبر جدید این حزب معرفی شده است؛ شخصی که توانست با ۵۲۱ رای موافق در برابر ۴۶۶ رای مخالف این سمت را کسب کند.

لاشت که ریاست این حزب را از آن خود کند، از متحدان «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که سیاست او را در حزب دموکرات ‌مسیحی ادامه دهد. امری که البته غریب به نظر نمی‌آید؛ چراکه وی پیش از برگزاری رای‌گیری بر ضرورت اتحاد در این حزب سخن به میان آورده بود.

جانشین مرکل

لاشت در حال حاضر رئیس‌الوزرای پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان یعنی «نوردراین وستفالن» است. وی توانست با دو نامزد دیگر حزب یعنی «فریدریش مرتس» و «نوربرت روتگن» رقابت کرده و آن‌ها را از سر راه خود کنار بگذارد.

این در حالی است که مرکل پیشتر خبر داده بود که بنا ندارد در انتخابات سراسری سپتامبر ۲۰۲۱ نامزد شود. وی پیشتر در سال ۲۰۱۸ نیز از ریاست حزبش که توانسته بود بدل به قدرت اصلی در سیاست داخلی آلمان شود کناره‌گیری کرده بود و «آنگرت کرامپ کارنباوئر» به عنوان جانشنین او انتخاب و معرفی شده بود. البته عمر سیاسی کارنباوئر در این سمت نیز چندان دراز نبود و وی در فوریه ۲۰۲۰ از سمت خود کنار رفت. وی همچنین از انصراف از نامزدی احتمالی برای صدراعظمی آلمان خبر داد و گفت تا برگزاری انتخابات درون حزبی، برنامه‌ریزی و هدایت حزب را برای آینده ادامه خواهد داد.

پاندمی کرونا البته سبب شد رای‌گیری حزبی دموکرات ‌مسیحی آلمان برخلاف همیشه از راه دور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شود. ۱۰۰۱ نفر در این کنگره حق رای داشتند. در دور اول آرمین لاشت و فردریش مرتس بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند و به دور دوم راه یافتند. این در حالی بود که نوربرت روتگن با قرار گرفتن در جایگاه سوم، در همان دور نخست از دور رقابت کنار رفت. در دور دوم لاشت با کسب ۵۲۱ رای موفق شد به عنوان جانشین آنگلا مرکل انتخاب و پیروز شود. مرتس در دور دوم نتوانست بیش از ۴۶۶ رای کسب کند و رقابت را به رقیب ۵۹ ساله خود واگذار کرد.

لاشت که حقوق خوانده است در طول فعالیت حزبی خود ابتدا به عنوان روزنامه‌نگار کار می‌کرد. او از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ سردبیر «روزنامه کلیسا» در آخن بود و یکبار نیز به دلیل گزارش در مورد محاکمه یک کشیش به دلیل خشونت جنسی و اشاره به «تمایل مرگبار کلیسا به سرپوش گذاشتن» از سوی مافوق خود توبیخ شد. وی بین سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ نیز مدیر انتشارات کاتولیک «آینهارد» بود. وی در سال ۱۹۹۴ به پارلمان آلمان راه یافت و در سال ۱۹۹۹ به عضویت پارلمان اروپا درآمد. در سال ۲۰۰۵ وی عضوی از دولت ایالتی نوردراین وستفالن شد و به عنوان وزیر کابینه به خاطر دیدگاه‌های لیبرالیستی و روابط خوب با جامعه مهاجران شهرت یافت تا جایی که به او لقب «آرمین ترک» را دادند. در سال ۲۰۱۲ وی رئیس حزب در ایالت شد و در سال ۲۰۱۷ به نخست‌وزیری این ایالت انتخاب شد.

در سال ۲۰۰۸ وی به عضویت هیئت اجرایی فدرال حزب دموکرات مسیحی انتخاب شد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از پنج معاون رئیس حزب (آنگلا مرکل) بوده است. پس از آنکه «آنه گرت کرامپ کارنباوئر» در ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که از ریاست حزب استعفا خواهد داد و در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ برای صدارت نامزد نخواهد شد، لاشت برای این سمت اعلام آمادگی کرد.

دیدگاه سیاسی

لاشت کاتولیک ‌است و از سال ۱۹۶۱ به عنوان عضوی از کلیسای سنت میشائل در آخن جایی که غسل ‌تعمید داده شد، فعالیت کرده است. او در مورد ایمان کاتولیک خود گفته که خانواده‌اش کاتولیک نوگرا بودند، از همین رو از دوران جوانی با کلیسای کاتولیک در راین لند روابط نزدیک داشته است. وی همچنین در زمینه تلفیق مذهبی، دیدگاه‌های پیشرو دارد و در سال ۲۰۰۸ در مسیر احترام و تمایل به گفت‌وگو از جمله با مسلمانان مبارزه کرد. لاشت طرفدار اصل فرصت‌های برابر و ادغام است و می خواهد فارغ از منشا والدین، ‌آموزش را همه‌گیر کند و از این طریق، پیشرفت شهروندان را ارتقا دهد. وی همچنین زمانی اظهار داشت که آلمان در زمینه ادغام مهاجران و پناهجویان موفق عمل کرده است و این امر باید از طریق آموزش و پرورش گسترش بیشتری یابد. رهبر جدید حزب حاکم آلمان همچنین در زمینه تغییرات اقلیمی و حفظ محیط‌زیست فعال بوده و مدت‌هاست که در جهت حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی از جمله ذغال سنگ تلاش کرده و به دولت فدرال در این زمینه فشار آورده است.

البته بسیاری انتظار داشتند که انتصاب لاشت به‌عنوان رهبر حزب دموکرات‌مسیحی به ‌مثابه تعیین جانشین جدید صدراعظمی آلمان باشد اما یافته‌ها، خلاف آن را حکایت می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که آرمین لاشت شانس زیادی برای جانشینی هم حزبی خود، آنگلا مرکل، در ماه سپتامبر ندارد. یکی از آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات سراسری سپتامبر آینده، آرمین لاشت ۱۲درصد آرا را بدست می‌آورد در حالیکه سیاستمدار و رقیبی چون مارکوس سودر، از اتحادیه سوسیال مسیحی بیش از ۴۳ درصد آرا را از آن خود خواهد کرد. بر اساس نظرسنجی جدید، تنها اقلیتی از آلمانی‌های محافظه‌کار به رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی در ماه سپتامبر رای خواهند داد.

البته مارکوس سودر هنوز اعلام نکرده است که آیا قصد دارد نامزد جانشینی آنگلا مرکل باشد یا نه؟ بسیاری از کارشناسان سیاسی آلمان او را تنها جانشین بالقوه صدراعظم محبوب دو دهه اخیر در این کشور می‌دانند. البته اقبال پایین لاشت در رقابت مقام صدراعظمی چندان هم عجیب نیست؛ چراکه وی با انتقادهای زیادی در دوران پاندمی کرونا مواجه شده بود. در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ لاشت تلاش کرد طرحی را با دسترسی گسترده و حقوق ویژه به شکل فوری اجرایی کند و با ارائه پیش‌نویس یک قانون، خواستار جذب پزشکان در نوردراین وستفالن شد که حرفه پزشکی به شدت با آن مخالفت کرد. در آوریل ۲۰۲۰ به منظور مهار کرونا دولت ایالتی بدون مناقصه قبلی به دلایل فوری تجهیزات محافظتی را خریداری کرد. در دسامبر سال ۲۰۲۰، از او انتقاد شد پسرش که در شرکت سفارش گیرنده (Van Laack) کار می‌کند واسطه این معامله شده است، اما لاشت از این اقدام خود با تاکید شرایط اضطراری در آن زمان دفاع کرد.

به نظر می‌رسد که مرکل توانسته کسی را به جای خود در مسند ریاست حزب دموکرات ‌مسیحی قرار دهد که دستکم به سیاست‌های قدیمی این حزب وفادار است اما بر اساس داده‌های موجود نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا لاشت را باید صدراعظم آینده جمهوری فدرال آلمان دانست یا اینکه او صرفاً قدرتمندترین حزب سیاسی اروپا را رهبری خواهد کرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 6122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =