چالش «کلاه گیس» در نظام رسانه‌ای کشور!

در سریال روزهای ابدی به کارگردانی جواد شمقدری برخی از زنان بدون حجاب هستند و از کلاه‌گیس برای آنها استفاده شده اما استفاده از همین کلاه‌گیس  مدت‌هاست که علت توقیف فیلم کاناپه کیانوش عیاری است!

به گزارش آتیه آنلاین، سریال روزهای ابدی مدتی است از آنتن شبکه یک سیما در حال پخش است، این سریال یکی از تولیدات ویژه تلویزیون است که روزهای اول انقلاب را روایت می‌کند اما آنچه برای این سریال جنجال آفرین و حاشیه ساز شده است به نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آنها استفاده شده باز می گردد. در همین راستا حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری کارگردان این سریال در توئیتی نوشت: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون می‌دادند، حتی در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح می‌کنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه‌گیس استفاده کنید. ‌حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده می‌کنند».

در واقع این پست پسر آقای کارگردان که  نشان دهنده تفاوت های موجود در تلویزیون و سینما بود  آغازگر حواشی زیادی شد و  از همان اولین ساعات انتشار واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت که به انتقاد از استانداردهای دوگانه تلویزیون و سینما می پرداخت. امید رئیس دانا (آهنگساز) در جواب این پست نوشت «برای شما آزاده، ما همین کار رو توی فیلم کاناپه کردیم ولی فیلم‌مون توقیف شد».

کیانوش عیاری در سال 1395 کاناپه را ساخت و این فیلم به دلیل استفاده بازیگران در فضاهای داخل خانه از کلاه گیس توقیف شد و وزارت ارشاد به دلیل نگرانی از حمله افراطیون، تاکنون به این فیلم مجوز نداده است. اکنون در پی این تعارض ها این سوال مطرح می شود  که بالاخره نمایش زن ایرانی با کلاه‌گیس در فیلم و سریال‌ها ممنوع است یا خیر؟ و سوال مهم‌تر اینکه چرا این اتفاق باید از قوانین نانوشته پیروی کند و با وجود آنکه  تلویزیون ایران که معمولا همیشه در همه امور ظاهری و شرعی دست به عصاتر از سینما راه می‌رود مجاز به این  کار می باشد اما اگر در سینما فیلمی از کلاه‌گیس برای زنان استفاده کند نمی تواند مجوز نمایش بگیرد؟

این در حالی است که اتفاقا داستان ورود کلاه‌گیس به فیلم‌های سینمایی هم از تلویزیون وارد  سینما شده است؛ اولین نمونه‌های سریالی با کلاه‌گیس به سریال «امیرکبیر» ساخته سعید نیکپور و «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی بر می گردد که بعد از انقلاب ساخته شدند و بازیگران‌شان از کلاه‌گیس استفاده کردند و صحنه‌هایی که مربوط به بازی افسانه بایگان در نقش ترکان خاتون بود در گریم این بازیگر از کلاه‌گیس استفاده شد.

چندی پیش افسانه بایگان در یک برنامه تلویزیونی درباره این فیلم و مشکلات پیرامون آن گفته بود: «در زمان سریال «سربداران» در مرحله صداگذاری وقتی کلاه‌گیس مرا دیده بودند گفته بودند این شخصیت دیگر چیست و می‌خواستند نقشم را حذف کنند، اما خوشبختانه آقای محمدعلی نجفی فیلم را به طریقی به حضرت امام (ره) رسانده بودند و ایشان کار را دیدند و گفتند چرا باید حذف شود، یکسری مسائلی را مطرح کرده بودند کاملا منطقی و درست که به‌طور مثال اگر قرار باشد ترکان خاتون هم شبیه فاطمه سریال باشند پس چه فرقی بین یک زن درباری مغول با دیگران وجود دارد و ایشان در نهایت گفته بودند (اشکالی ندارد که پخش شود).»پیش از این نیز  این اتفاق برای سریال «یوسف پیامبر» هم افتاد و  البته این امر مشکلی برای نمایش این ساخته فرج‌الله سلحشور به وجود نیاورد و تنها او را با انتقاد رسانه‌هایی خاص مواجه ساخت.

در واقع مهم‌ترین مساله در پخش و عدم پخش یا استفاده و مجاز نبودن از کلاه‌گیس به نبود اجتهاد رسانه‌ای و هنری باز می گردد و اینکه مدیران ما برای قرار نگرفتن در چالش و ترس از دست دادن مسئولیتشان در اولین قدم، تصمیم به حذف و سانسور می‌گیرند. اما به نظر می رسد این روزها کمترین کاری که یک مسئول دلسوز در سینما می‌تواند انجام دهد این است که به فیلم های سالم ساخته شده کمک کند تا اکران شوند تا بدون واسطه ازسوی مردم مورد قضاوت قرار گیرند.

کد خبر: 6088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =