هوشمندسازی، راه بی‌بازگشتی است که شروع کرده‌ایم

ضرورت هوشمندسازی و مزایای آن در حفظ سرمایه و افزایش درآمدزایی یکی از اهدافی است که در شرکت ماشین تامین دنبال می‌شود دامون خدا بنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی باور دارد که با گسترش و تکنولوژِی هوشمندسازی در بیمارستان‌ها، سازمان تامین اجتماعی و به طور کلی سیستم درمان کشور می‌توان بیمه شدگان را از مزایای آن بهره‌مند کرد، او این مسیر را راهی ‌می‌داند که در گام‌های نخست آن شروع شده است و بازگشتی در آن وجود ندارد. در ادامه مصاحبه با خدابنده را می‌خوانید:

در مورد محصول توضیح دهید و هدف از تولید آن چه بوده است؟

ساختمان‌های هوشمند بعد از اینکه شرکت خدمات ماشینی در یک سال و نیم گذشه به آن وارد شدیم با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی بیمارستان‌های ملکی خیلی زیاد و درمانگاه‌ها و ساختمان‌های متعددی دارد در مورد کنترل انرژی و مصرف و هوشمندسازی سازه‌ها فکر اساسی انجام دهد، بنابراین این پروژه را تعریف کردیم و با توجه به اینکه این توانمندی در شرکت وجود داشت خیلی سریع منجر به محصول شد و هدف ما این است که بتوانیم در ساختمان‌های هوشمند را به بیمارستان‌ها هوشمند و دفاتر هوشمند و نهایتا اسمارت بیلدینگ‌ها و مواردی که امروز در دنیا خیلی پرطرفدار است از یکجا باید شروع می‌کردیم که خوشبختانه امروز محصولاتی داریم که در مورد صرفه‌جویی انرژی محصولات قابل رقابتی هستند و امیدواریم با توجه به اینکه هسته نرم‌افزاری سیستم‌های درمانی کشور در اختیار ما هستند می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. به این‌ ترتیب اینها سخت‌افزارهایی هستند که سرویس‌های هوشمند بدهند ارتباط و یکپارچگی آنها با سامانه‌های نرم‌افزاری می‌تواند ارزش افزوده برای فروش به مشتریان به وجود بیاورد و از آنجایی که خدمات ماشینی تامین شرکتی است که تمامی این لایه‌ها را به صورت بومی تولید می‌کند و چیزی را از جایی خریداری نمی‌کند امکان توسعه سریع محصولات در داخل مجموعه وجود دارد.

چه اقداماتی در مورد هوشمندسازیی که امکان آن فراهم است صورت گرفته است؟

عمر هوشمندسازی در سازمان تامین اجتماعی یکسال است و تازه به محصولاتی رسیده‌ایم که قابلیت عرضه نمایشگاهی و فروش داریم و دنبال این هستیم که به ما اعتماد شد تا نشان دهیم محصولمان از نمونه خارجی بهتر است. امیدواریم با حضور در نمایشگاه اکسپو تهران این موقعیت را بدست بیاوریم، اما در مجموع هوشمندسازی خدمان در شرکت ماشین تامین عمر طولانیی ندارد و تازه وارد ریل‌گذاری شده‌ایم. نقطه‌ای که مزیت رقابتی ما را می‌سازد این است که ما قابلیت یکپارچگی با نرم‌افزارهای سازمانی را هم داریم. وقتی صحبت از یک بستر هوشمند می‌شود به این معنی است که علاوه بر داشتن دستگاه‌های هوشمند باید پلتفرم‌ها و راه‌حل‌های هوشمندی هم داشته باشیم که این فقط با تجهیزات برقرار نمی‌شود، بلکه باید یکپارچگی نرم‌افزاری اتفاق بیفتد که میتوانیم به راحتی و سرعت آن را انجام دهیم.

در حال حاضر بیمارستانی هست که از قابلیت هوشمندسازیی که ارایه‌کرده‌اید استفاده کرده باشد؟

بیمارستان هدایت اولین بیمارستانی است که این اقدام در آن انجام شده است، قبل از عید و اواخر اسفندماه بود که مراحل هوشمندسازی این بیمارستان به پایان رسید. اما به دنبال این هستیم که بیمارستان‌های دیگری را هم هوشمند کنیم و هدفمان ایجاد کنسرسیوم هوشمند با مشارکت فناوزیر ساخت هستیم که پس از آن امیدواریم هوشمندسازی را برای سایر بیمارستان‌ها هم توسعه دهیم.

هدف‌گذاری توسعه شرکت خدمات ماشین تامین چیست؟

هدف ما در گام اول این است که تمام سازمان تامین اجتماعی را هوشمند کنیم که این هوشمند هم در لایه سخت‌افزاری و هو در لایه نرم‌افزاری باید اتفاق بیفتد. در ابتدا قصد داریم از بیزینس درمان شروع کنیم چون اولین ای‌آی‌اس هوشمند یا سیستم اطلاعات بیمارستانی هوشمند است که از یک بی‌ام‌اس، یک یی‌آرپی و یک اچ‌آی اس که ما هر سه این محصولات را در مجموع داریم که اتصالشان به دیوایس‌های هوشمند می‌تواند یک اکوسیستم هوشمند درمانی را ایجاد کند که هدفمان هم همین است.

تاثیر این خدمات در ارتقاء سطح خدمات به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی چیست؟

به‌طور کلی از اول تا آخر ماجرا ارتقاء خدمات به بیمه‌شدگان است، چون وقتی صحبت از هوشمندی می‌شود یعنی با هزینه کمتر خروجی بیشتری داشه باشیم که این اتفاق هم در درآمدهای سازمان تامین اجتماعی می‌تواند افزایش درآمد ایجاد کند، هم می‌تواند کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد و هم می‌تواند یکپارچگی در خدمات را ایجاد کند که نتیجه آن دسترسی آسان کند، جلوگیری از دوباره کاری برای مشتریان یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی است. در مجموع می‌توان گفت هوشمندسازی همه چیزش منفعت است که بخش عمده آن برای ذی‌نفعان سازمان تامین اجتماعی است که بیمه‌شدگان هستند. بنابراین هیچ ضرری که ندارد بلکه مزایای آن در لایه‌های صف، ستادی مدیریت‌های مختلف از مدیران کلان گرفته تا مدیران عملیاتی می‌توانند از این داشبوردهای هوشمند استفاده کنند که در بهبود عملکردشان خیلی موثر و کارآ است.

درواقع بخشی از آن را می‌توان مانند نسخه‌های الکترونیک دانست که باعث حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی شده است.

دقیقا همینطور است ، کوچکترین مزیت نسخه‌های الکترونیک این است که نیازی به تمدید دفترچه وجود ندارد و صرفه جویی می‌شود، همچنین دیتابیس عظیمی از مراجعات، بیماری‌های فصلی، داروهایی که استفاده می‌شود، نوع تغییر عادت‌های دارویی، میزان نیاز دارویی کشور، کوتاهترین و بهترین راه رسیدن به داروهای خاص ساپورت کردن بیماران خاص که متاسفانه آمارشان هم در کشور زیاد است اینها بخشی از اتقاقاتی است که در پس یک هوشمندی اتفاق می‌افتد و فقط به حذف کاغذ دفترچه محدود نمی‌شود، که البته این اولین هدف است. پس از آن می‌تواند داده‌کاوی و دیتا ماینینگ به وجود بیاید که ما به دنبال این هستیم که راه استارتاپ‌ها را به این مسیر باز کنیم و افزایش مزیت رقابتی برای مشتریان گام‌های خوبی برداریم که این راه را تازه شروع کرده‌ایم و به جرات می‌گویم که راه غیر قابل بازگشتی است. اگر بخواهم مثال ملموس‌تر بزنم گمان نکنم کسی در کشور پیدا شود که بگوید کارت سوخت چیز به درد نخوری است ونسخه الکترونیک مشکل دارد، همینطور که امروز هیچ باجه‌ای در دوره خودش پول نقد دریافت نمی‌کند هوشمندی خدمات و رفتن به سمت سازمان‌ها به مثابه سرویس‌ها به قول نرم‌افزاری‌ها سازمان از سرویس شدن خودش خیلی کمک می‌کند ارتقاء سطح خدمات، راحتی سرویس‌ها، شفافیت، گردش اطلاعات به وجود بیاید و گردش مالی راحت شود که اینها جای خودش قابل استفاده است.

اطلاعات و آماری که گفتید برای بیمه‌شدگان هم ثابل دسترس است ؟

بله، همین الان در اپلیکیشنی که با نام «تامین من» چند ماه گذشته راه‌اندازی کردیم و فکر میکنم بالغ‌بر یک میلیون و پانصد هزار مورد نصب هم داشته است تمام پزشکانی که مراجعه کرده‌اید، تمام داروهایی که دریافت کردید و حتی نحوه مصرف همه داروها هم در آن وجود دارد و شما میدانید که چه تاریخی به چه پزشکی مراچه کردید و چه مقدار دوز دارویی داده است که چطور باید آن را مصرف کنید. خب همین یک دیتا بیس فوق‌العاده هوشمد و عظیم است که از جریان سلامتی که قرار است در کشور ایجاد شود و باز هم تاکید می‌کنم، همه این موارد مزیت است، هم برای کشور در لایه استراتژیک منفعت محصوب می‌شود، برای سازمان تامین اجتماعی در لایه‌های مدیریتی و عملیاتی منفعت است، برای مصرف کننده در مورد دسترسی به خدمات بهتر درزمان و کیفیت بهتر و در مجموع چیزی غیر از منفعت ندارد.

موضوع دیگری که مطرح می‌شود یو آی (user interfaoe) با مخفف UI و یوایکس UX که مخفف (user experience) محصول است که با هدف کاربردی‌تر کردن طراحی انجام می‌شد، چقدر به این موضوع اهمیت داده‌اید ؟

یوآی و یوایکس مباحثی است که در گام اول هیچ موقع هیچ کس نمی‌تواند بگوید محصول درجه یکی ازایه کرده‌ام و به مرور زمان و آزمون خطا و تجربه کاریری بهبود پیدا می‌کند. اما امروز یوآی و یوایکس ما نسبت به سال گذشته متفاوت شده است. زمان نسخه الکترونیک روزی صدهزار کاربرداشت و امروز روزی یک‌ میلیون و دویست نسخه الکترونیک صادر می‌شود، نزدیک به ۶۰۰ هزار تایید داروخانه‌ای انجام می‌شود که اصلا اعداد و ارقام نسبت به قبل متقاوت شده است که با توجه به اطلاعاتی که دارم به جرات می‌گویم این اعداد و ارقام در دنیا هم قابل توجه است، یعنی نه تنها فقط کشور و حوزه خلیج فارس بلکه در دنیا جزو ده مورد از بهترین‌ها به شمار می‌رود. این تعداد نسخه الکترونیک و این تعداد پشتیبانی که اتفاقرمیافتد کم نظیر است که البته ممکن است در مورادی از امکاناتش درست استفاده نمی‌شود و ضعف مدیریتی وجود داشته باشد اما واقعیت این است که جریان هوشمدی راه افتاده است و اصلا نمی‌توان آن را کنار گذاشت و ناگزیر به ادامه آن هستیم.

در حوزه برندینگ و معرفی محصول به کاربران داخلی مثلا در مورد اپلیکیشن تامین من و اینکه چه خدماتی را یه بیمه‌شدگان میدهد به نظر میرسد نیاز به کار بیشتر است و بسیاری با آنها آشنایی ندارند، در این حوزه چه کارهایی انجام خواهد شد ؟

اتفاقا در این حوزه به کمک رسانه‌ها بسیار نیاز داریم، متاسفانه مشکلی که در دیگر شرکت‌ها که ماموریت دولتی دارند هم همین است که مانند شرکت‌های خصوصی تبلیغ نمی‌کنند و به کرات دیده شده است که محصولاتی دارند که در بازار بسیار بی‌رقیب هستند اما معرفی و پروموت درستی درموردشان اتفاق نمی‌افتد و تبلیغات نمی‌کنند، بنابراین مشتریانی پیدا می‌شوند که ما از این خدمات اطلاع نداشتیم اما واقعیت این است که ما تمام مباحث دریافت بیمه و مباحث درمان را با یک اپلیکیشن که خدماتش رایگان است ارائه می‌دهیم، به هر حال این نکته درست است و باید در این مسیر بیاییم و تبلیغ کنیم. با این وجود که سه چهار ماه است ما این اپلیکیسن را از اواخر سال گذشته با همت تیم موبایل اپلیکشن خودمان تولید کردیم که خیلی درجه یک هستند یک و نیم میلیون نسب داشته است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود البته باورداریم که باید به بالای ۱۰ میلیون نصب برسد که با توجه نمونه‌های مشابه می‌گویم.

کد خبر: 59978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =