توسعه الگوی حکمرانی مشارکتی با استفاده از ظرفیت کارآفرینان پیشرو

عضو هیات‌ علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در تشریح فعالیت‌های این مرکز طی سال ۱۴۰۱ گفت: در تدوین احکام برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه علم، فناوری و نوآوری مشارکت کردیم و با وزارت کشور برنامه تحقیقاتی­ را به نام «توسعه الگوی حکمرانی مشارکتی با استفاده از ظرفیت کارآفرینان پیشرو» پیش می‌بریم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی از سال ۱۳۴۸ کار خود را آغاز کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ مرکز ملی تحقیقات علمی از ادغام همه مراکز و دفاتر تحقیقاتی و پژوهشی تشکیل شد. سپس آئین‌نامه‌ای اجرایی برای مرکز تحقیقات علمی کشور، تهیه و شرح وظایفی به وسیله وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای آن تعیین و در شورای پژوهش‌های علمی کشور در سال ۱۳۶۴ تصویب و ابلاغ شد و به این شکل به مرکز تحقیقات علمی کشور تغییر نام داد.

اساسنامه، چارت سازمانی و شرح وظایف مرکز تحقیقات علمی کشور در سال ۱۳۷۰ به تصویب شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید و مرکز (در ابتدا) در قالب پنج گروه علمی شامل شناخت و سنجش تحقیقات، برنامه‌ریزی و هماهنگی تحقیقات، مطالعات و تحقیقات بین‌الملل، سیاست علمی و پژوهش نشریات و تحت سرپرستی معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت، شروع به کار کرد.

این نهاد تحقیقاتی در دهه ۸۰ و در جریان برنامه سوم توسعه، عنوان «سیاست» را نیز به نام اصلی خود افزود و سال ۱۳۸۳ و با تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، اساسنامه مرکز تغییر یافته و از معاونت پژوهشی وزارت علوم مستقل و مقرر شد به عنوان کانون تفکر در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی و به‌ صورت فرابخشی ایفای نقش کند. امروز مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در زمینه سیاست‌پژوهی و سیاست‌سازی علم، پژوهش و فناوری در سطح ملی شش گروه علمی‌پژوهشی با عنوان‌های ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، تأمین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، سیاست علوم و تحقیقات، سیاست فناوری و نوآوری، مطالعات آینده علم و فناوری و مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، فعالیت می‌کند.

دکتر ابوالفضل باقری در مورد فعالیت‌های مرکز طی سال ۱۴۰۱ گفت: مرکز در سال گذشته فعالیت‌های مختلفی را انجام داد و علاوه بر فعالیت‌های معمول پژوهشی که دستاوردهای آن در قالب کتاب، مقاله، گزارش سیاستی و نشست ارائه می‌شود، مشارکت مؤثری در اجرای ماموریت‌های ابلاغی از طرف وزارت عتف و معاونت‌های مختلف این وزارت خانه داشته است.

وی در توضیح این ماموریت‌ها افزود: مشارکت در تدوین احکام برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه علم، فناوری و نوآوری از جمله این ماموریت بود. همچنین همکاری جدی با معاونت‌های مختلف وزارت علوم در به‌روزرسانی آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها داشتیم. این آیین نامه از مدت‌ها قبل بازنگری نشده بود و مرکز پیشنهاد کارشناسانه خود را جهت بازنگری در این آیین‌نامه به وزارت علوم ارائه کرده است.

مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین به سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور خدمات سیاست‌پژوهی ارائه داده است؛ از جمله با معاونت فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حوزه برنامه‌های تاب‌آوری زنجیره‌های اصلی همکاری داشته ایم. همچنین با مرکز بررسی استراتژیک ریاست‌جمهوری با وزارتخانه‌ها و بانک‌ها هم طرح‌های پژوهشی جدی برنامه ریزی کرده ایم.

مدیر مرکز شبکه ملی سیاست‌پژوهی علم، فناوری و نوآوری گفت: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سال آینده علاوه بر توسعه فعالیت‌های معمول، برنامه‌های جدیدی را در دستور کار دارد. از جمله برنامه‌ای را با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بعد از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان شروع کردیم که شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی (ورک‌شاپ) برای توانمندسازی و آشناسازی فعالان حوزه فناوری با شیوه برخورداری از حمایت‌های قانون جهش دانش‌بنیان است و مخاطب آن شرکت‌های بزرگ، شرکت های دانش بنیان، بانک ها و سایر نهادهای تامین مالی و دانشگاه ها و فناوری و پارک‌های علمی و فناوری اند.

وی افزود: بر همین اساس در اردیبهشت ۱۴۰۲ چهار دوره را برگزار می‌کنیم. هدف ما این است که دوره را در استان های مختلف نیز اجرا کنیم، استان های یزد و کرمان در اولین مرحله میزبان این نشست‌ها هستند. طرح دیگری هم درخصوص توسعه مرجعیت علمی و فناوری و نوآوری داریم که در این راستا همایش بین‌المللی را با حمایت وزارت علوم و سایر دستگاه‌های دیگر اجرا می‌کنیم.

باقری اضافه کرد: با وزارت کشور برنامه تحقیقاتی را تحت عنوان توسعه الگوی حکمرانی مشارکتی با استفاده از ظرفیت کارآفرینان پیشرو پیش می‌بریم. در این طرح به دنبال سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی برای استفاده از ظرفیت کارآفرینان بزرگ و پیشرو و مشارکت آنها در حکمرانی علم و فناوری هستیم.

کد خبر: 59607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =