اختراع بزرگ تاریخ معاصر

۲۹ اکتبر ۵۳ سال پیش، برای نخستین‌بار یک انتقال اینترنتی صورت گرفت و اولین ایمیل تاریخ ارسال شد. از همین رو این روز در تقویم جهانی به نام «روز جهانی اینترنت» لقب گرفت‌. اینترنت دستاورد حیاتی بشر آنچنان در زندگی ما تأثیرگذار است که کمتر کسی می‌تواند نقش آن را در تجارت، آموزش‌، ارتباطات و غیره انکار کند. همواره یکی از آرزوهای بشریت این بود تا بتواند در یک چشم بر هم زدن خود را در مکان‌های مختلف تصور کند که این آرزوی دیرینه از طریق اینترنت مهیا شده و امروزه به بهره‌برداری از این دستاورد مهم و بزرگ، می‌توان تنها با چند کلیک به اطلاعات سراسر جهان دست یافت و با مردمی که در چند صد و چند هزار کیلومتری ما زندگی می‌کنند به طور مستقیم و هم‌زمان ارتباط برقرار کرد.

به ‌گزارش آتیه‌آنلاین، هر ساله در روز جهانی اینترنت که یک مناسبت جهانی به شمار می‌رود، مراسم و نشست‌های گوناگون در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و جنبه‌های متنوع اینترنت مورد بحث و بررسی کارشناسان و علاقمندان قرار می‌گیرد. هدف از نامگذاری این روز، نشان دادن تأثیرگذاری فناوری‌های جدید در بهبود سطح زندگی مردم جهان و نیز فرصتی برای درک بیشتر این فناوری‌ها و عملکرد آنهاست. اولین‌بار در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۵ (۷ آبان سال ۱۳۸۴) روز جهانی اینترنت جشن گرفته شد و پس از آن هر سال جهان شاهد برگزاری مناسبت‌ها، همایش‌ها، جشن‌ها و رخدادهای مختلفی در خصوص این پدیده است.
تاریخچه پیدایش اینترنت
پیدایش اینترنت به سال ۱۹۶۰ میلادی بازمی‌گردد؛ دولت آمریکا در آن زمان طرحی به نام آرپا ‌(ARPA)، مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته داشت که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی به وجود آمده بود. طرح این بود که رایانه‌های سازمانی بزرگ در هر منطقه که هرکدام دارای اطلاعات زیادی بودند، بتوانند در صورت نیاز به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.
در همان دوران سیستم‌هایی به وجود آمده بودند که امکان ارتباط بین رایانه‌های یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌کردند. به طوری که رایانه‌های موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف به راحتی می‌توانستند با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند، اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هرکدام به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند، استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند، توسط کارشناسان وضع شد. سرانجام در سال ۱۹۶۱ میلادی تعداد چهار رایانه‌ در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نام آرپانت (Arpanet) برای آن منظور شد. روز ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۹ اولین انتقال اینترنتی صورت گرفت و اولین ایمیل ارسال شد. در سال ۱۹۷۰ میلادی پروتکل‌های جدیدتری توسط رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) تعریف و بر روی سیستم‌های عامل بسیاری تست شد.
لغتی برای توصیف شبکه جهانی
طی سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ شبکه‌های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آرپانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعدها در سال ۱۹۹۳ میلادی نام اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد. استفاده از کلمه اینترنت نیز در دسامبر سال ۱۹۷۴ آغاز شد و همه برای توصیف شبکه جهانی از این کلمه استفاده کردند. تا پایان سال ۱۹۷۹ میلادی، پانزده مکان مختلف به آرپانت متصل شده بودند که نشانه بسیار خوبی برای رشد این فناوری بود.
در سال ۱۹۸۳ اولین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) با جایگزین شدن پروتکل‌های قدیمی (NCP) آرپا، شروع به کار کرد. در سال ۱۹۹۱ اینترنت دوباره تغییر پیدا کرد. در آن سال یک برنامه‌نویس سوئدی به‌ نام «تیم برنرز لی»، وب جهان‌گستر (www) را در سال ۱۹۸۹ اختراع کرد و سرن - سازمان اروپایی پژوهش درباره ذرات- این پروژه را به اطلاع همگان رساند.
اینترنت دیگر تنها فایل‌ها را از یک مکان به مکان دیگر جابه‌جا نمی‌کرد، بلکه خود محلی از اطلاعات شده بود که هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. اینترنتی که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم را «برنرز لی» به‌وجود آورده است.
بدون شک می‌توان ادعا کرد در دنیای فناوری و ارتباطات، اینترنت بزرگترین سیستمی است که تاکنون به دست بشر طراحی، مهندسی و اجرا شده است. اینترنت امروزه به بخش مهمی از زندگی، کار، تفریح، سرگرمی و روابط بشری در سراسر جهان تبدیل شده و به هیچ‌وجه نمی‌توان اثرات این پدیده شگفت‌انگیز را نادیده گرفت یا منکر شد. نکته جالب توجه این است که پس از ۵۰ سال از ارسال آن پیام تاریخی و اختراع اینترنت، اکنون بیش از ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان به شبکه اینترنت دسترسی دارند و تخمین زده شد که تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌های (IP) بیش از دو برابر جمعیت کل جهان است. روزانه در حدود ۱۰۰ هزار ثبت دامین اینترنتی جدید انجام می‌شود و در جهان بیش از ۳.۶ میلیارد اکانت ایمیل وجود دارد. همچنین روزانه ۲۹۴ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها، بر پایه اینترنت و فضای مجازی شکل گرفته و یا در ارتباطات خود از این فناوری‌ها بهره می‌برند.

کد خبر: 59007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =