ساخت تندیس‌های بی‌کیفیت ممنوع

در شامگاه ۲۰ دی ماه و بمناسبت سالگرد درگذشت سپهبد قاسم سلیمانی از تندیس باشکوه این سردار ملی رونمایی شد و به صورت دائمی در یکی از جایگاه‌های موزه مشاهیر برج میلاد قرار گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، از یکی دو سال پیش ماجرای سردیس های نه چندان شبیه به مفاخر سر زبان ها افتاد که این موضوع با نصب ۲۲سردیس از مفاخر هنری کشورمان در پارک هنرمندان ایران داغ تر شدو  بسیاری از دوستداران شخصیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به نصب سردیس‌های تازه در خانه هنرمندان واکنش نشان دادند. این سردیس ها برگرفته از چهره های هنرمندانی چون عباس کیارستمی، علی حاتمی، علی نصیریان، داوود رشیدی، پرویز فنی زاده، جمیله شیخی، پرویز تناولی، مجید انتظامی، محمدکریم پیرنیا، محمدعلی کشاورز، جواد حمیدی، قباد شیوا، عربعلی شروه، سید هادی میرمیران، ابراهیم حقیقی، هوشنگ کاظمی، سیدحسن میرخانی، پرویز کلانتری، محمد بهرامی، رضا مافی، حسن اسماعیل زاده و احمد عالی است. اما از میان آنها شاید تنها سردیس جمیله شیخی به او شبیه باشد و یکی دو مورد دیگر.

پس ازآن و طی یک سالی که از شهادت سردار سلیمانی می گذرد، تعداد زیادی مجسمه و سردیس در تهران و شهرهای دیگر ایران از ایشان ساخته شد که اکثر آنها نیز به دلیل اینکه از ابتدایی ترین شرط های اولیه مجسمه سازی بدور بودند و همچنین در خور شخصیت این شهید بزرگوار نبودند از مکان های عمومی برداشته شدند.

اما در شامگاه شنبه ۲۰ دی ماه در موزه مشاهیر برج میلاد تندیس سردار شجاع اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور فرزندانش رونمایی شد و آنچه مشخص بود برخلاف تندیس های ساخته شده در این سال ها، یک تندیس زیبا بود که در عالی‌ترین شکل ممکن  و با دقت نظر بسیار ساخته شده بود.

حمید کنگرانی فراهانی هنرمند مجسمه‌سازی که ساخت تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی را عملیاتی کرده در گفتگویی درباره تجربه طراحی و ساخت مجسمه بیان کرده بود: «خانواده حاج قاسم و دکتر اکبری از طرف بنیاد شهید سلیمانی، برای این کار به من سفارش دادند و من هم این مجسمه را طی ۴۰ روز ساختم. انگیزه اصلی من از ساخت مجسمه سردار، مجسمه‌های بسیار بدی بود که از ایشان در اقصی نقاط ایران ساخته و رونمایی شدند و قصد داشتم کاری در شان و منزلت این شهید بزرگوار ساخته شود، کاری که قابل دفاع باشد.»

در واقع آنچه نگران کننده به نظر می رسد مسلما این نکته است که جزموارد نادری مانند تندیس ساخته شده توسط حمید کنگرانی فراهانی، تداوم ساخت مجسمه هایی که به لحاظ کیفی قابل دفاع نخواهند بود و شبیه هیچ کس نیستند دارد به مسئله‌ای همیشگی تبدیل می‌شود. چراکه نه در حوزه سفارش بودجه خوبی برای ساخت این قبیل آثار تخصیص داده می‌شود و نه هنرمندان کاربلدی برای ساخت تندیس‌ها و سردیس‌های مورد نظر به کار گرفته می‌شوند در حالی که ساخت مجسمه‌ و سردیس های باکیفیت از مشاهیر و قهرمانان ملی می‌تواند راهی فرهنگی برای معرفی بزرگان یک کشور به نسل‌های آینده تلقی شود و می‌توان با اختصاص بودجه‌ای منطقی کار را به اهلش  سپرد و اثری مانند تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را پدید آورد.

کد خبر: 5866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =