اختتامیه دوره ملی مهارت ۱۰ اسفند در شیراز برگزار می‌شود

علی‌حسین شهریور، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آئین اختتامیه بیستمین دوره ملی مهارت، چهارشنبه ۱۰ اسفند به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، شهریور با بیان اینکه پروژه‌های تعریفی، ابزار و امکانات، مواد مصرفی و کارشناسان و داوران انتخابی برای این مسابقه همگی در تراز مسابقات جهانی است، یکی از ماموریت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای را شناسایی استعدادهای مهارتی به ویژه در سطح جوانان و نوجوانان اعلام کرد.

او با یادآوری اینکه مدال‌آوران این مسابقات به اردوهای ملی دعوت و نهایتا به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند، گفت: یکی از اهداف این دوره از مسابقات معرفی منتخبان به بازار کار و حضور در مسابقات جهانی، ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور و ایجاد نشاط در جامعه مهارت آموزی است.

این مقام مسئول افزود: از آنجا که مدرک‌گرایی منجر به شغل نمی‌شود، خوشبختانه این باور در کشور ایجاد شده که مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی آغاز می‌شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت در رده سنی نوجوانان برگزار شد؛ هدف اصلی ما این بود که از نوجوانی مسیر شغلی فرزندان دنبال شود.

شهریور ادامه داد: طی ١٧ ماه گذشته ١١٠ رویداد مسابقاتی با حضور ٣٠ هزار نفر در سه دسته آزاد که محدودیت سنی ندارد، ملی مهارت در ٣٦ رشته و جهانی برگزار شده است.

او بیان کرد: مسابقات جهانی هر دو سال یکبار در ٦٣ رشته برگزار می‌شود که سال گذشته مدال آوران ملی ما در ۱۱ رشته به شش کشور اعزام شدند که در ٧ رشته حائز کسب مقام‌های برتر شدند؛ مدال طلا در رشته جواهر سازی به یک خانم ایرانی در ژنو رسید.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به وجود ۲۶ میلیون نفر جمعیت فعال در کشور، گفت: در قالب برنامه ۵ ساله طرح نهضت ملی مهارت مقرر شده که به ٣٠ درصد این جمعیت، آموزش‌های مهارتی ارائه کنیم که این اقدام از سال ١٤٠٢ آغاز می‌شود.

شهریور به استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان در قالب برنامه‌ای ٥ ساله خبر داد و با بیان اینکه در فصل بودجه انتظار ما از مجلس توجه جدی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی است، گفت: سه میلیون صنف در کشور داریم که برنامه‌ریزی شده تا در بازه زمانی ٥ ساله، ٦٠٥ هزار صنف مجوز آموزش در محیط واقعی کار را اخذ کنند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به بورسیه مهارتی هم اشاره و عنوان کرد: هربنگاه اقتصادی می‌تواند افرادی که نیاز به مهارت اموزی دارند را به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور معرفی کنند. هزینه تمام شده دوره‌های آموزشی که بازار کار به آن نیاز دارد از ٣ تا ١٠ میلیون تومان برآورد شده است.

شهریور با بیان اینکه وظیفه اصلی ما تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار است، گفت: طی ١٠ ماهه گذشته برای یک میلیون و ٣٣٠ هزار نفر سنجش مهارت انجام داده‌ایم که سهم فارس از این میزان، ٨٣ هزار نفر بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه داد: این دوره از مسابقات در ٤ رشته رباتیک، فناوری مد، نقاشی و دکوراسیون و پیرایش مردانه با حضور ٧٣ نفر از جوانان زیر ٢١ سال از ٢٨ استان کشور در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به شرکت ۳۶ مرد و ٣٧ خانم و ۲۱ داور و ناظر در این دوره از مسابقات، گفت: استان فارس ٤ کارگاه با استاندارد بین‌المللی را با حمایت بخش خصوصی در این دوره از مسابقات تجهیز کرده است.

کیائی با بیان اینکه در کنار این مسابقات نمایشگاههایی از طریق آموزش بخش خصوصی نیز پیش‌بینی شده است، گفت: تمام این کارگاهها به صورت انلاین و توسط دوربین‌های مداربسته ضبط و نگه داری می‌شود.

او خاطرنشان کرد: این مسابقه همانند مسابقات جهانی روزانه توسط داوران امتیاز دهی و در روز آخر امتیازات جمع آوری می‌شود.

به گفته کیائی، طی بازه زمانی برگزاری این مسابقات بیش از ١٥٠ نفر در مدت یک هفته از نقاط مختلف کشور در شیراز حضور داشتند و برنامه فرهنگی، تفریحی و ...برای آنها پیش بینی شد.

کد خبر: 58636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =