سازمان تأمین اجتماعی چه حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد

 در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان سهم قابل توجه‌ای را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده‌اند، در کشور ما نیز با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، حمایت از اشتغال دانش‌بنیان و شرکت های این حوزه در دستور کار دولت و سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

به گزارش «آتیه‌نلاین»، در حوزه تامین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان مسائلی در رابطه با حق بیمه قراردادها، دارند، که با همکاری سازمان تامین اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مساعدت‌هایی در این زمینه انجام شده است. این درحالیست که رویکرد سازمان تامین اجتماعی با توجه به میزان اشتغالزایی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت از این شرکت‌ها به منطور رونق فعالیت‌های آن‌ها و افزایش اشتغالزایی مولد در صحنه اقتصاد کشور است.

معافیت‌ها و مزایای سازمان تامین اجتماعی برای شرکت‌های دانش بنیان

بر اساس قانون، بنگاه‌های اقتصادی، بابت، قراردادهای تجاری مختلف مانند قرارداد پیمانکاری معمولاً مبلغی را تحت عنوان ضرایب حق بیمه قراردادها، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند. درحال حاضر با توجه به بخشنامه و مساعدت این سازمان، قراردادهای دانش‌بنیانی که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رسیده باشند، از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها معاف هستند. بر این اساس، برای واحدهای دانش بنیان و فناور در بحث پیمانکاری ضریب اعمال نمی‌شود و حق بیمه‌ای به آن تعلق نخواهد گرفت، چراکه حق بیمه تنها برای دستمزد اعمال می‌شود.

بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان طی یک فرایند ارزیابی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط یک مرجع تخصصی‌تر به نام مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان کنترل شده و در قالب یک سطح دسته‌بندی و مجوز دانش‌بنیان داده و در قالب شرکت‌های تولیدی، خدماتی و نوپا فعالیت دارند.

بیمه قراردادی این شرکت‌ها می‌تواند در زمان برخورداری از رعایت ماده ۳۸ قانون تأمین‌اجتماعی طبق ضریب محاسبه نشده و مستند به انجام بازرسی اعم از کارگاهی، دفاتر و لیست‌های کارفرما به آن‌ها مفاصا حساب داده شود و به نوعی آن‌ها از پرداخت حق بیمه معاف می‌شوند.

همچنین در راستای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان دارای بدهی، با صدور بخشنامه‌ای در حوزه اجرائیات امکان استفاده از بخشودگی جرائم برای این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ فراهم شده است. به همین منظور در صورت استفاده شرکت‌های دانش بنیان از دو مرحله تخفیف بخشودگی جرائم، امسال برای بار سوم هم امکان بهره‌مندی از موضوع بخشودگی جرائم توسط این شرکت‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر در تهران ۴ شعبه تامین اجتماعی و در استان ها نیز در یکی از شعب مراکز استان‌ها برای انجام امور شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده‌اند، در این شعب یک کارشناس موظف دانش‌بنیان یا استارت‌آپ فعالیت داشته و یا به نوعی کارشناس معین شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارت‌آپ یا خدمات نوین محسوب می‌شوند. بر این اساس، این افراد به عنوان کارشناسان و راهنمای شرکت‌های دانش‌بنیان و پیگیر مسائل و مشکلات این شرکت‌ها بوده تا به صورت یک باجه اختصاصی به شرکت‌های دانش‌بنیان پاسخگویی داشته باشند.

با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارزش افزوده زیادی را برای کشور خلق کنند، که این موضوع باعث افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود، حمایت از این شرکت‌های در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و با توجه به شعار امسال، این سازمان از سال‌های گذشته این زمینه بسترسازی‌های مناسب را انجام داده تا شرکت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

حمایت مناسب سازمان تامین اجتماعی از شرکت‌های دانش بنیان

علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «آتیه‌نلاین» با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی حاضر، افزایش اشتغال در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت:در حال حاضر به دلیل رکود تورمی که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد، ایجاد شغل آسان نیست، اما با توجه به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور که طی سال‌های گذشته فعالیت این شرکت‌ها گسترش یافته، می‌توان با سرمایه‌گذاری در این رابطه اشتغال‌زایی بیشتری را انجام داد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش ارزش افزوده اقتصادی در کشورسهم بسیار سهم بزرگی دارند که این موضوع در نهایت می‌تواند به رشد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی منجر شود، بر همین اساس باید حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان به عمل آید. در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان با مسائل بیمه و تامین اجتماعی متعددی سروکار دارند که اگر بتوان حمایت‌های مناسبی را در این زمینه از آن‌ها به عمل آورد، می‌توان شاهد انتظار افزایش اشتغال‌زایی از آن‌ها بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی معافیت‌هایی که درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده است، اضافه کرد: اینکه شرکت های دانش بنیان به صورت کلی از دادن حق بیمه معاف شوند، این کار با توجه به فشار مالی زیادی که بر دولت و سازمان تامین اجتماعی وارد می کند، عملی نیست، اما با توجه به تسهیلاتی که در این زمینه برای شرکت‌های دانش بنیان سازمان تامین اجتماعی قائل شده قدر مسلم این موضوع می‌تواند کمک شایانی به آنها کند.

قنبری ادامه داد: در کنار تسهیلاتی که سازمان تامین اجتماعی برای این شرکت ها قائل شده است، مجلس و دولت نیز می‌توانند در یک لایحه جامع نسبت به مسائل و مشکلات بیمه‌ای و تامین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین خوبی را تصویب کنند که هم به نفع شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود و هم افزایش اشتغال در کشور برا رقم زند و هم فشار مالی به سازمان تامین اجتماعی وارد نکند.

کد خبر: 56218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =