واکسن ایرانی کرونا تاکنون عوارض نداده است

یک ایمونولوژیست آلرژی با اشاره به جدی شدن بحث واکسن کرونا در دنیا و نیز کشور ما افزود: تاثیرات واکسن کرونا برای پیشگیری از بیماری به اثبات رسیده و عوارض کوتاه مدت آن معلوم شده است؛ اما اینکه عوارض طولانی مدت واکسن‌ها چه خواهد بود، هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد مگر اینکه تعداد زیادی از مردم واکسینه شوند و حداقل یکی دو سال از روی آن بگذرد.

دکتر مرتضی ایزدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: خوشبختانه گفته می‌شود واکسن‌های تولید شده در دنیا در مقابل نوع جهش یافته کرونا در انگلستان و آفریقای جنوبی نیز موثر است. در کشور ما نیز حدود ۶- ۵ واکسن در دست تهیه و تولید قرار دارد که یکی از آن‌ها وارد فاز انسانی شده و ضمن اینکه اثرگذاری آن روی ویروس تثبیت شده است، به لطف خدا تاکنون عوارض قابل توجهی ایجاد نکرده است.

وی گفت: همچنین چند واکسن دیگر توسط دانشجویان در دست تهیه قرار دارد که فازهای حیوانی را پشت‌ سر گذاشته و نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه داشته است و منتظر هستیم تا وارد فاز انسانی شود تا برای پیشگیری در جامعه استفاده شود.

او با بیان اینکه ویروس کرونا علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در مدت یک سال اخیر در دنیا و در کشور ما داشته است، تغییر محسوسی نکرده است، تصریح کرد: پیشگیری از این ویروس همچنان بر سه اصل استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها استوار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی آلرژی ادامه داد: اولین اصل استفاده از ماسک است؛ زیرا در این بیماری قطرات تنفسی به شدت منجر به انتقال ویروس شده و از این‌رو استفاده از ماسک تا حد زیادی افراد را از بیماری مصون می‌کند. باید توجه داشت، ذرات تنفسی آلوده به ویروس کرونا، اگر از ۵ میکرون بیشتر باشد، بر اساس وزن چگالی خود به زمین می‌افتد و انتشار آن کمتر می‌شود؛ البته باید فاصله ۳ تا ۶ فوت یعنی ۵/ ۱ تا ۸/ ۱ متری افراد با هم حفظ شود. اما اگر میزان ذرات کمتر از ۵ میکرون باشد، در هوا شناور باقی می‌ماند.

ایزدی با بیان اینکه ویروس کرونا با ذرات قطره‌ای منتشر می‌شود، عنوان کرد: چنان‌چه این ذرات در فضاهای بسته مانند آسانسور یا مکان‌های بسته که گردش هوا کم است، منتشر شود، می‌تواند برای مدتی در هوا شناور باقی بماند و در نتیجه مشابه میکروارگانیسم‌های هوابرد عمل می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی ماسک‌های ایمن برای محافظت از ویروس کرونا، افزود: ماسک‌ها باید حتما دارای لایه «ملت‌بلون» (نوعی پارچه بدون بافت) باشند تا ذرات عبور نکنند. غیر از ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ که برای کادر درمان کارایی دارد، ماسک‌هایی در بازار وجود دارد که از سه لایه تشکیل شده است؛ در برخی ماسک‌ها هر سه لایه از پارچه بدون بافت تحت عنوان «اسپان» تشکیل شده‌اند که از ایمنی کافی برخوردار نیست؛ اما برخی دیگر از ماسک‌ها ترکیبی از لایه‌های «اسپان» و «ملت‌بلون» تشکیل شده‌اند که مناسب‌ترین ماسک به شمار می‌روند. بهترین نوع این است که حتما یک لایه «ملت‌بلون» در ماسک به کار رفته باشد. زیرا این نوع پارچه از ذرات نانو بافته شده و ساختار درهم پیچیده‌ای دارد که میکروارکانیسم‌ها را به دام انداخته و شانس انتقال را کمتر می‌کند.

استاد تمام دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر اینکه نظارت مناسبی روی قیمت ماسک‌ها وجود ندارد، اطلاعات درستی نیز از سوی فروشنده‌ها و داروخانه‌ها به مردم درخصوص کیفیت ماسک ارائه نمی‌شود. 

همه افراد باید از ماسک استفاده کنند

ایزدی برای اثربخشی بیشتر ماسک‌ها، استفاده از آن را یک اقدام ضروری از سوی تمامی افراد برشمرد و گفت: ماسک حتما باید توسط همه افراد جامعه پوشیده شود تا شانس انتقال کاهش یابد و بدیهی است ماسک‌های با کیفیت مناسب، شانس انتقال را به کمتر از ۵/ ۹۸ درصد می‌رساند.

وی همچنین حفظ فاصله اجتماعی به میزان ۵/ ۱ تا ۸/ ۱ متر را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مهم دانست و افزود: از سوی دیگر شست‌وشو مکرر دست‌ها البته نه به صورت وسواس‌گونه، برای حفظ سلامتی در مقابل این ویروس موثر است.

این متخصص عفونی تصریح کرد: هرچند امروزه بحث آلودگی سطوح کمتر مطرح است؛ اما همچنان باید در این زمینه مسائل پیشگیرانه رعایت شود که می‌توان با الکل دارای پایه ۷۰ درصد یا شست‌وشوی با آب و صابون و نیز ژل‌های ضدعفونی حاوی الکل، آلودگی‌ها برطرف شود و مهم اینکه از تماس دست با محیط دهان، بینی و چشم‌ها خودداری شود.

هزار پارتیکل ویروس منجر به بیماری می‌شود

ایزدی با بیان اینکه برای ایجاد بیماری کرونا، نیاز به هزار ذره ویروس یا پارتیکل ویروسی وجود دارد، گفت: چنان‌چه یک فرد آلوده در یک فضای بسته حضور داشته باشد، در حالت عادی در هر دقیقه حدود ۲۰۰ پارتیکل منتشر کرده و به طور عادی ۵ دقیقه زمان لازم است که هزار پارتیکل وارد سیستم تنفسی طرف مقابل شود. اما اگر فردی عطسه یا سرفه کند، در هر یک، ۲۰۰ میلیون پارتیکل ویروس منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است. از این‌رو ضروری است افراد هنگام عطسه یا سرفه در صورتی که فاقد ماسک باشد، سریعا دهان خود را با آرنج، لایه کت یا روش‌های دیگر بپوشاند تا جلوی انتشار ویروس گرفته شود.

کد خبر: 5411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =