برخی چالش‌ها مانع صادرات گسترده

 صنعت سیمان یکی از صنایع بسیار مهم است. عدم نیاز به واردات این محصول مهم نتیجه سرمایه‌گذاری در این حوزه و وجود پتانسیل‌های بسیار بالا در آن است. صنعت سیمان طی سال‌های اخیر به خوبی توانسته نیاز داخل را پوشش دهد و اگر برخی چالش‌ها در این حوزه وجود نداشت صادرات گسترده‌تر نیز می‌توانست در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «آتیه آنلاین» بررسی آماری تولید در این حوزه طی دو سه سال اخیر نشان می‌دهد که در سال ۹۹ میزان تولید به بیش از ۶۸ میلیون تن رسیده که از این رقم حدود ۶۴ میلیون تن در بازار داخلی به فروش رسیده است. طی سال ۱۴۰۰ نیز ۶۳ میلیون تولید انجام شده که حدود ۵۸ میلیون تن در داخل به فروش رسیده است.

رونق ساخت‌وساز عامل اصلی بر تولید و فروش این ماده مهم زیربنایی است. هر سالی که ساخت‌وساز اعم از ساختمان، راه‌سازی، پل‌سازی و... افزایشی بوده مصرف این ماده هم افزایش پیدا کرده است. اما در حال حاضر این صنعت با چه چالش‌هایی مواجه است و اینکه آیا در شرایط فعلی حال این صنعت خوب است یا خیر موردی است که توسط آتیه‌آنلاین بررسی شده است.

برق، چالش اصلی تولید در صنعت سیمان است؟

تقریبا از خردادماه به این سو، تامین برق در کشور با مشکل مواجه بوده است. وزارت نیرو برای جلوگیری از قطعی برق منازل اقدام به قطع برق صنایع کرده است. بسیاری از شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی حداقل یک روز در هفته به دلیل قطعی برق تعطیل هستند. موردی که در صنعت سیمان هم دیده می‌شود و احتمالا یکی از چالش‌های پیش روی تولید در این صنعت باشد.

در همین زمینه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به «آتیه آنلاین» می‌گوید: در حال حاضر صنعت سیمان چالش بزرگی برای تولید ندارد. اما در شرایط فعلی به دلیل کمبود برق، تولیدمان را مدیریت‌شده جلو می‌بریم و به آن ظرفیت اصلی نمی‌توانیم برسیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر این نکته که البته نیاز اصلی بازار را تامین می‌کنیم، اظهار داشت: بازار مشکل خاصی از نظر تامین سیمان ندارد. اما به هرحال کمبود برق باعث شده تا نتوانیم بیشتر از این تولید و بخشی از آن را صادر کنیم. به دلیل محدودیت در حوزه برق این مشکل وجود دارد. اما وزارت نیرو با ما همکاری کرده و آن میزان برقی که ما نیاز داشتیم که سیمان تولید و به بازار عرضه کنیم را تامین کرده است. یک راهکار بسیار خوبی در همکاری وزارت نیرو و صنعت به وجود آمد تا ما بتوانیم برق برای تولید ۳۵ میلیون تن سیمان داشته باشیم.

چالش تامین سوخت مورد نیاز شرکت‌های سیمانی در فصل زمستان

شیخان با بیان اینکه چالش بعدی این صنعت تامین سوخت مورد نیاز در فصل زمستان است تصریح کرد: احتمالا در فصل زمستان هم با کمبود گاز مواجه می‌شویم و باید سراغ سوخت دوم یعنی مازوت برویم. باید در این بخش ذخیره‌سازی کنیم اما به دلیل مشکلاتی که در این زمینه به لحاظ پرداخت و قیمت این سوخت با وزارت نفت وجود داشت در حال مذاکره برای حل آن هستیم. امیدواریم بتوانیم در هفته آتی بحث ذخیره‌سازی مازوت در کارخانه‌های سیمان را داشته باشیم.

ظرفیت تولید سیمان چقدر است؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص میزان تولید و مصرف سیمان در کشور گفت: از نظر ظرفیت ما توانایی تولید ۹۰ میلیون تن سیمان در سال را داریم. اما از نظر نیاز کشور در بهترین شرایط حدود ۶۴ میلیون تن سیمان نیاز است.

شیخان همچنین در خصوص میزان مناسب تولید نیز افزود: اگر بحث صادرات را هم به آن اضافه کنیم ما با تولید ۷۰ تا ۷۲ میلیون تن سیمان در سال می‌توانیم نیاز کشور به مصرف سیمان و همچنین بازارهای صادراتی را تامین کنیم. از سوی دیگر چون کلینکر هم ارزش افزوده دارد روی این محصول هم برای صادرات کار می‌کنیم.

حمل و نقل گران مشکل اصلی در صادرات سیمان

شیخان در خصوص اینکه چه مشکلاتی در حوزه صادرات سیمان به منظور افزایش آن وجود دارد اضافه کرد: سیمان به دلیل اینکه کالای حجیم و سنگین است، بنابراین کرایه حمل در آن دخیل و در قیمت تمام شده آن تاثیر می‌گذارد. برای اینکه بتوانیم صادرات را ادامه دهیم اکثر صادرات ما به کشورهای اطراف انجام می‌شود. در اکثر بازارهای اطراف توانسته‌ایم ورود کنیم و سیمان و کلینکر را به‌فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه در صورت کمبود سیمان در کشور یک سری مقررات برای منع صادرات وضع می‌شود ادامه داد: این موارد می‌تواند در کاهش صادرات سیمان تاثیرگذار باشد. از سویی انتظار صنعت سیمان این است که دولت به بخشی از افزایش کرایه حمل سیمان و کلینکر ورود کند و مجوز خاصی صادر کند تا قیمت‌ها متعادل شود. از سوی دیگر بحث بنادر مطرح است. هزینه‌های بنادر بسیار افزایش پیدا کرده و هیچ تسهیلات اضافه‌تری هم ارائه نمی‌دهند. این‌ها مواردی است که دولت باید تمهیداتی برای آن در نظر بگیرد تا بتوانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

توان تامین سیمان برای طرح تولید یک میلیون مسکن

بحث تولید یک میلیون مسکن در سال یا جهش تولید مسکن یکی از طرح‌هایی است که البته هنوز اجرایی نشده اما بحث تامین سیمان برای این حجم از مسکن بسیار اهمیت دارد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه شرکت‌ها توان پاسخگویی به تامین سیمان برای این طرح را دارند، می‌گوید: همانطور که اظهار کردم توان تولید ما تا ۹۰ میلیون تن در سال است. مشخصا برای تولید یک میلیون مسکن ما توانایی تولید سیمان را داریم به این شرط که انرژی پایداری در اختیار ما قرار دهند. یعنی هم برق پایدار و هم گاز پایدار در اختیار ما قرار دهند. با این شرایط می‌توانیم هم نیاز داخل را تامین کنیم و هم برای یک میلیون مسکن جدید سیمان تهیه کنیم.

مثبت و منفی عرضه سیمان در بورس کالا

شیخان در خصوص بحث عرضه سیمان در بورس کالا نیز اظهار کرد: قدمت صنعت سیمان در کشور بیش از ۸۸ سال است. اما در مجموع وقتی ما در سال ۱۴۰۰ و تیرماه این سال وارد بورس کالا شدیم برآیند کار را خوب دیدیم. شفافیت ایجاد شد و تفاوت قیمت بازار و کارخانه که قبلا به جیب دلال می‌رفت به سمت کارخانه‌ها آمد و به تولید کمک کرد. ما به بازسازی در این صنعت نیاز داشتیم اما به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانستیم این اقدامات را انجام دهیم. اما پس از عرضه در بورس کالا توانستیم بازسازی موردنظر را انجام دهیم.

وی افزود: ورود سیمان به بورس کالا بسیار مثبت بود. اما ما آمدیم در بورس کالا که از قیمت دستوری فاصله بگیریم. اما عملا هم بورس کالا و هم وزارت صمت دخالت می‌کنند در قیمت‌گذاری. این دخالت باعث سردرگمی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است. تقاضای ما این است که دخالتی در این حوزه انجام نشود تا شفافیت وجود داشته باشد.

حال صنعت سیمان خوب است؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه حال صنعت سیمان نسبتا خوب است گفت: خوشبختانه صنعت سیمان یک صنعت پایه است و خیلی از نیروهایی که در این صنعت کار می‌کنند خیلی به این صنعت حساس هستند و خیلی به آن عرق دارند تا بتوانند این صنعت را سرپا نگه دارند.

شیخان خاطرنشان کرد: در سال‌های تحریم مدیریت مناسبی در حوزه صنعت سیمان داشته‌اند. وقتی می‌گوییم در سال ۹۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده کار کمی نیست. چرا که در سال‌های اخیر همواره تحریم بوده‌ایم. اینکه در دوران تحریم بتوان واحدهای جدیدی راه‌اندازی کرده کار بسیار سختی است. اما حال صنعت سیمان نوسانی بوده و گاهی خوب و گاهی بد بوده است. اما در حال حاضر حال صنعت سیمان نسبتا خوب است.

کد خبر: 53094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =