به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی، در ابتدای کارگاه الهه محمدی؛ کارشناس شبه خانواده بهزیستی کردستان، در خصوص نحوه برگزاری کارگاه و مطالب ارائه شده در طی این دو روز توضیحات مختصری ارائه داد.
سپس فردین عبداللهی؛ مدرس کارگاه، ضمن بیان سرفصل های کارگاه اظهار داشت : مهارتهای زندگی یعنی فرایند کمک به فرد برای شناخت ویژگی های شخصیتی خود، درک توانمندی ها، محدودیت ها و یادگیری ابراز بجا و منطقی عواطف.
وی ادامه داد : اهداف آموزش مهارتهای زندگی عبارتند از : کنار آمدن با فشارهای زندگی، داشتن زندگی هدفمند و انعطاف پذیر برای مواجهه با مشکلات زندگی، برقراری تعامل سازنده با دیگران با بیشترین سود و کمترین ضرر به خود و دیگران، روابط بین فردی بالنده و رشد دهنده با کمترین کشمکش و تعارض، خروج از بحران های زندگی با مدیریت صحیح و بیشترین مصلحت روش انتخابی، برآمدن از پس مسئولیت های فردی و اجتماعی در زندگی.
مدرس کارگاه گفت : اهمیت مهارتهای زندگی به حدی است که یونسکو، برخورداری از آنها را به عنوان یکی از مهمترین معیارهای سواد جهانی معرفی کرده است.
وی ضمن اشاره به تقسیم بندی مهارتهای زندگی به دو دسته : مهارت های عام و مهارت های خاص اظهار داشت : زمان شروع آموزش مهارتهای زندگی از دوران پیش از دبستان است و لازم است به نوعی در مدرسه، دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع، به طور مداوم، آموزش و بازآموزی انجام گیرد.
عبداللهی افزود : مهارت خودآگاهی انسان را از آسیب های روانی در امان می دارد.
همچنین در این کارگاه آموزشی در خصوص مهمترین موانع رشد مهارت خودآگاهی توضیح داده شد که به شرح ذیل می باشد :
۱.اعتقاد داشتن به بخت و اقبال (نظریه اسناد)
۲.سرکوب شدن توسط والدین و بزرگترها
۳.باور به اینکه نمیتوان چیزی را تغییر داد
۴.تصمیم به صبر کردن بجای حرکت کردن و تغییر دادن شرایط
۵.افسردگی
۶.عدم اعتماد به نفس
۷.نادیده گرفته شدن کودک توسط والدین
۸.تسلیم شدن در برابر جبر
۹.داشتن انتظارات ایده آل گرایانه از خود (کمال گرایی)
۱۰.عدم اطمینان به قدرت درونی
گفتنی است در خلال این کارگاه آموزشی دو روزه، کارشناسان و مربیان با آوردن مثال ها و موارد مشابه، پرسش هایی را مطرح نمودند که توسط مدرس کارگاه پاسخ داده شد.
نظر شما