ضرورت توجه مردان نسبت به علائم بیماری‌ها

رئیس جامعه ارولوژی ایران توجه به علائم بیماری‌های مردان و مراجعه به موقع به پزشک را در درمان‌های نتیجه‌بخش بسیار موثر دانست و ضمن تشریح علائم بیماری‌های ارولوژی، تاکید کرد که مردان نباید نسبت به هیچ‌یک از این علائم بی‌تفاوت باشند و پیش از اینکه دیر شود، برای اقدامات درمانی مراجعه کنند.

دکتر عباس بصیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه شعار امسال هفته جهانی سلامت مردان با عنوان اختصاری MOT به معنی «به علایم توجه کنید» نامگذاری شده است، افزود: این شعار تاکید دارد که بر علائم و بیماری‌هایی که ایجاد می‌شود، باید توجه کرد و نباید بی‌تفاوت از آن عبور کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری، اظهار کرد: این شعار سازمان بهداشت جهانی برای هفته جهانی سلامت مردان، نشان دهنده آن است که مردان نسبت به سلامت خود توجه کمتری دارند؛ این مسئله به ویژه در کشور ما بسیار مشهود است و به‌خصوص آن دسته از علائمی که موقت بوده و ممکن است یک بار نمایان شود و پس از مدتی پنهان باقی بماند، به عنوان شرایط عادی تلقی شده و بی‌تفاوت از آن عبور می‌کنیم یا ممکن است براساس نگرش‌های سنتی که دچار سردی یا گرمی شده‌ایم، نسبت به این علائم بی‌توجه باقی بمانیم.

وی با اشاره به بیماری‌های ارولوژی به عنوان یکی از مهمترین مسائلی که می‌تواند سلامت مردان را به خطر اندازد، گفت: بیماری‌های ارولوژی معمولا با علائمی همراه است که در صورت عدم پی‌گیری می‌تواند مشکلات زیانباری را به دنبال داشته باشد. سوزش ادرار، خونریزی ادراری، تکرر ادرار، شب‌ادراری، بی‌قراری هنگام ادرار و درد پهلو به ویژه در دو سمت ستون فقرات از جمله این علائم است که می‌تواند حاکی از مشکلات ارولوژی باشد و در نتیجه اقدام برای درمان باید در اسرع وقت انجام شود.

بصیری تصریح کرد: همچنین در برخی از موارد ممکن است علائم عمومی ایجاد شود؛ بی‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ از این نوع علائم است؛ گاهی اوقات نیز ممکن است دردهایی در ناحیه زیرشکم یا بالای استخوان لگن همراه با علایم ادراری به ویژه سوزش و تکرر پدید آید.

وی افزود: بنابراین نباید خوش‌باور بود و مسائل را ساده تلقی کرد در عین اینکه مایل نیستم این مسائل را بزرگ‌نمایی کنم؛ زیرا برخی از افراد دارای وسواس، کوچک‌ترین مشکل را بزگ‌نمایی کرده و برای خود و اطرافیان ناراحتی ایجاد می‌کنند. بهترین شیوه داشتن نگرش متعادل در سلامتی است که می‌تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

عوارض بی‌توجهی به سلامت

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بی‌توجهی نسبت به سلامت در بسیاری از موارد نتایج تاسف‌باری را به دنبال دارد، اظهار کرد: در برخی از موارد بیماران زمانی برای انجام اقدامات درمانی مراجعه می‌کنند که بسیار دیر شده است و این بیماران در شرایطی قرار دارند که برای مثال هر دو کلیه خود را از دست داده‌اند یا سرطان پیشرفته‌ای دارند؛ علت را که جویا می‌شویم، می‌گویند دو سال پیش یک بار متوجه ادرار قرمز و خونی شدم؛ اما توجهی نکردم.

بصیری گفت: اگر این بیماران همان موقع با مشاهده کوچک‌ترین علائم و نشانه‌ای مراجعه می‌کردند، سرطان آن‌ها با یک تراش داخل مثانه یا تجویز دارو درمان می‌شد؛ اما اکنون با یک سرطان پیشرفته مراجعه کرده‌اند که تمام مثانه را درگیر کرده، راه‌های خروجی ادرار را از کلیه‌ها به مثانه بسته و کلیه را از کار انداخته است و این در مرحله‌ای است که کسی نمی‌تواند کاری برای آن‌ها انجام دهد و متاسفانه باید شاهد زندگی زجرآور این بیماران باشیم و نتوانیم نجات‌شان دهیم.

عوارض بیماری پروستات

وی با بیان اینکه بیماران دارای مشکلات پروستات شب‌ها سه یا چهار بار نیاز به انجام ادرار دارند، تصریح کرد: اما برخی از این بیماران نسبت به این مسئله بی‌تفاوت هستند؛ باید گفت این افراد ممکن است در مرحله‌ای باشند که مثانه‌شان در حال کوچک شدن است و حتی ممکن است در اثر بی‌اعتنایی مثانه خود را از دست بدهند. زیرا زمانی برای انجام عمل جراحی پروستات خود مراجعه کرده‌اند که در اثر بزرگی پروستات، مثانه آن‌ها کوچک شده و پس از عمل پروستات نیز مثانه با همان علائم اولیه باقی می‌ماند و شب‌ادراری و تکرر ادرار، ادامه دارد.

پروستات در سنین مختلف

جراح کلیه و مجاری اداری با بیان اینکه در هر سنی مردان مستعد یک نوع بیماری پروستات هستند، ادامه داد: در سنین جوانی التهاب و عفونت پروستات، جوانان را تهدید می‌کند که با علائم سوزش و درد در ناحیه بیضه‌ها یا زیرشکم بروز می‌کند و گاهی ممکن است با تب و لرز همراه باشد.

بصیری افزود: در سنین ۵۰ سالگی به بعد، به طور طبیعی پروستات بزرگ می‌شود؛ اما این علامت در ۸۰ درصد موارد نشان داده نمی‌شود؛ زیرا پروستات در جهتی بزرگ می‌شود که راه ادرار را نمی‌بندد و به مجرا فشار وارد نمی‌کند. اما در ۲۰ درصد موارد، پروستات به داخل مجرا رشد کرده و مسیر ادرار را تنگ می‌کند. علائم آن نیز باریک شدن ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، تکرر ادرار یا حتی بند آمدن ادرار است.

وی اظهار کرد: مردان در سنین بالای ۶۰ سال ممکن است با سرطان پروستات مواجه شوند که این نیز می‌تواند در مراحل اولیه هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد؛ اما اگر پروستات به قدری بزرگ شود که راه ادرار را مسدود کند و تنگی مجرا به وجود آید، آن موقع فرد برای انجام اقدامات درمانی به پزشک مراجعه می‌کند. حتی ممکن است افراد به قدری دیر متوجه مشکل پروستات خود شوند که سرطان به قسمت‌های دیگر بدن منتشر شده و حتی ممکن است به استخوان رسیده باشد و دردهای استخوانی ایجاد کند یا غده‌های لنفاوی داخل شکم بزرگ شده و مایه در شکم جمع می‌شود که این عوارض حاکی از آن است که بیمار در مراحله اولیه نسبت به بیماری خود بی‌توجه بوده و در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه کرده است.

کد خبر: 50955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =