حذف دفترچه کاغذی؛ گامی به سوی سلامت الکترونیک

نسخه الکترونیک، به عنوان یکی از طرح‌های نوین درمان، پس از طی شدن فراز و فرودهای بسیار، اکنون در مدار تولید در کشور قرار گرفته است؛ استفاده از نسخه الکترونیک، برای نخستین‌بار توسط سازمان تامین‌اجتماعی از سال ۱۳۹۵ به صورت پایلوت در مراکز ملکی آغاز شد و تا پایان همین سال در تمامی مراکز درمانی تامین‌اجتماعی به اجرا درآمد. اجرای موفقیت‌آمیز این طرح سبب تعمیم آن به مراکز طرف قرارداد تامین‌اجتماعی شد و سال ۱۳۹۷، طرح به حالت عمومی در کل کشور پیاده سازی و اجرا شد.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، استفاده از نسخه الکترونیک را می‌توان به عنوان یک طرح زیربنایی در راستای توسعه ملی و ارتقای نظام سلامت کشور برشمرد. الزامات قانونی این طرح را می‌توان در ذیل ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه مشاهده کرد؛ براین اساس، استفاده از نسخه الکترونیک در نظام سلامت کشور نیز محور توجه قرار گرفت و پس از طی شدن مراحل اجرا از اول دی سال ۱۴۰۰ استفاده از نسخه الکترونیک در سراسر کشور الزامی شد.

اقبال توجه به مناسبات IT در تامین‌اجتماعی با اقدامات دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل وقت سازمان تامین‌اجتماعی آغاز شد و او گسترش IT را به عنوان یک نهضت از ابتدای مدیریت خود اعلام کرد و براین اساس یک حرکت بسیجی در این زمینه شکل گرفت. نوربخش معتقد بود برای حل بسیاری از مسائل مدیریتی مانند تنظیم منابع و مصارف سازمان با توجه به حجم اطلاعات این نهاد، نیازمند گسترش فناوری اطلاعات هستیم.

دکتر محمدعلی همتی، معاون درمان وقت سازمان تامین اجتماعی، نیز در آن زمان موفقیت استقرار نسخه الکترونیک در تامین‌اجتماعی را نه تنها سبب ارتقای خدمات درمانی به بیمه‌شدگان دانست، بلکه آن را اقدامی پیشتازانه در سطح کشور بیان کرد که می‌تواند سازمان را به عنوان الگویی برای گسترش طرح در کشور معرفی کند.

دکتر مصطفی سالاری، مدیرعامل پیشین سازمان تامین‌اجتماعی نیز طرح‌های IT سازمان تامین‌اجتماعی را با جدید دنبال کرد و با برگزاری جلسات هفتگی با حضور مدیران درمان استان‌ها، اجرای بهتر و کامل‌تر نسخه الکترونیک را در بوته نقد و بررسی قرار داد و راهبردهای لازم را ارائه کرد.

او نیز اجرای نسخه الکترونیک را یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان تامین‌اجتماعی عنوان کرد و نیز نسخه الکترونیک را به نفع مردم، جامعه پزشکی و درمانگران کشور دانست که این طرح سبب تسهیل در امور درمانی و افزایش سرعت خدمت رسانی مراکز به مردم می‌شود.

دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل کنونی سازمان تامین‌اجتماعی تکمیل نسخه الکترونیک را با هدف تسهیل و ارتقای خدمات درمانی، محور امور مورد توجه قرار داد.

او نسخه الکترونیک را زمینه‌ساز ایجاد تحول در عرصه سلامت کشور دانست و با تاکید براینکه فناوری اطلاعات، پیشران تحول در سازمان تامین‌اجتماعی است، ارتقای ظرفیت نسخه الکترونیک را گام‌های جدید توسعه این طرح عنوان کرد.  

موسوی، همچنین نسخه الکترونیک را اساس ایجاد سلامت الکترونیک برشمرد و برای همکاری تامین‌اجتماعی با نظام سلامت در زمینه اجرایی شدن پرونده الکترونیک، مانند همیشه و بر اساس ظرفیت‌های قانونی، اعلام آمادگی کرد.

دکتر امیرعباس منوچهری، معاون درمان کنونی سازمان تامین‌اجتماعی نیز با اشاره به تجربه حدود ۶ ساله تامین‌اجتماعی در اجرای نسخه الکترونیک، تصریح کرد: با توجه به اینکه این برنامه تکلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است، در این راستا از سال ۹۴ در مراکز درمانی تامین اجتماعی پروسه حذف دفترچه شروع شد و سال‌هاست که نیازی به ارائه دفترچه در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیست.

او اتصال با سامانه‌های مختلف در مراکز درمانی طرف قرارداد را از اقدامات بسیار مهم و موثر برای پیشبرد طرح نسخه الکترونیک عنوان کرد که بر این اساس بیش از ۲۵۰ شرکت از تامین‌اجتماعی برای تبادل اطلاعات، API دریافت کرده‌اند. ‌به این ترتیب، هر پزشکی که در مطب از هر نرم‌افزار و سامانه‌ای استفاده می‌کند، می‌تواند نسخه الکترونیک تولید کند و الزامی در استفاده از سامانه تامین‌اجتماعی وجود ندارد.

او همچنین تاکید کرد که اجرای نسخه الکترونیک هیچ‌گونه محدودیت و هزینه‌ای برای مردم ایجاد نخواهد کرد و با اعلام اینکه تمام دغدغه تامین‌اجتماعی مربوط به مردم است، تصریح کرد: درواقع ۴۴ میلیون بیمه شده، خانوار ما هستند و وظیفه داریم پی‌گیر حقوق آنان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اجرای مرحله جدیدنسخه الکترونیک هیچ‌گونه محدودیت و هزینه‌ای برای مردم ایجاد نخواهد کرد، گفت: تمام دغدغه تامین اجتماعی مربوط به مردم است و در واقع ۴۴ میلیون بیمه شده خانوار ما هستند و وظیفه داریم پیگیر حقوق آنان باشیم. در استانها تکلیف ویژه شده است که اقداماتی که به نفع مردم است را سریعا انجام دهند.

دکتر شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی اجرای طرح نسخه الکترونیک را کار بزرگی توصیف کرد و نتیجه این اقدام را نیز بسیار مهم برشمرد به گونه‌ای که در سال ۹۹ تعداد ۲۵ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۹۵۰ نسخه الکترونیک توسط پزشکان تولید شده است.

وی سلامتی بیمه‌شدگان را از موضوع‌های کلیدی مورد توجه تامین‌اجتماعی عنوان کرد که بر این اساس با اعتقاد به عدالت در برخورداری از خدمات درمانی و با بهره‌مندی از تمام ظرفیت سازمانی خود در تلاش است به این نیاز مهم جمعیت تحت پوشش پاسخ دهد.

وی با اعلام اینکه با حذف کامل نسخ کاغذی از دی ماه سال ۱۴۰۰ ویزیت پزشکان ۲۲ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: همچنین نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها نیز ۴۱ درصد و نسخ الکترونیک پاراکیلینیک نیز ۵۲ درصد تا پایان دی‌ماه رشد داشته است.

دکتر هوشنگ فولادی، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی ایجاد نسخه الکترونیک را در پیشگیری از بیماری‌ها موثر دانست و با بیان اینکه رویکرد سازمان از نگرش «درمان ‌محور» به «سلامت محور» تغییر یافته، تشکیل پرونده‌های الکترونیک را برای بیماران مزمن که مبتنی بر نسخ الکترونیک است، گام موثری در پایش سلامت بیمه‌شدگان عنوان کرد.

او یکی از حلقه‌های مفقوده پیشگیری را عدم دسترسی گسترده به سوابق درمانی بیماران دانست که با توسعه برنامه نسخه الکترونیک، امکان اتصال پایگاه‌های درمانی وزارت بهداشت و تامین‌اجتماعی فراهم شده و به این ترتیب، سوابق درمانی بیماران در مراکز غیرملکی و حتی خصوصی نیز در اختیار پزشکان معالج قرار داده می‌شود که اقدام بزرگی است.

کد خبر: 49410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =