دست یاری فضای مجازی به سمت کتاب

در سالی که گذشت، فضای فرهنگی و ادبی کشورمان نیز مانند تمام حوزه‌های دیگر درگیر مسائل و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا شد و با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و کاهش حضور مردم در کتاب فروشی ها به دلیل قرنطینه، این بیماری علاوه بر رکود، مشکلات اقتصادی فراوانی را پیش روی ناشران قرار داد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال جاری تولید و تجدید چاپ بسیاری از کتاب‌ها یا به تعویق افتاد و یا انجام نشد و خسارت‌های فراوانی را به ناشران وارد کرد اما می توان مهمترین اتفاق امسال در میان اهالی ادبیات را روی‌آوردن به فضای مجازی دانست. اگرچه در نگاه نخست فضای مجازی و کتابخوانی به عنوان رقبایی سخت برای همدیگر مطرح بوده و  بسیاری شبکه‌های اجتماعی را دشمن نخست فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌دانند اما در ماه های اخیر  ناشران برای مقابله با رکود ایجاد شده تلاش کردند تا از فضای مجازی به عنوان فرصتی مناسب استفاده کنند و با ارائه اطلاعات و معرفی کتاب‌های ارزنده خود تا حدودی جلوی ضررهای اقتصادی ایجاد شده در حوزه نشر را بگیرند و در واقع کرونا توانست بازار آنلاین کتاب را پرسود کند. حالا دیگر یک توافق چندجانبه میان صنعت نشر، صنعت عرضه کتاب و خوانندگان به وجود آمده و همگی کم‌وبیش یاد گرفته‌اند در ایام خانه‌نشینی کرونایی از چه مسیرهایی می‌توانند به کتاب مد نظرشان دست پیدا کنند. در عین حال باید تاکید کرد که فروش حضوری همواره برای مخاطبان و خوانندگان کتاب جذاب‌تر بوده و میزان فروش را برای ناشران نیز افزایش می‌دهد، اما با وجود بیماری کرونا و مشکلات حاصل از آن فروش آنلاین کتاب تنها راه چاره ناشران برای جلوگیری از ورشکستگی است.

در واقع به دنبال بازشدن پای ابزارهای الکترونیکی به دنیای بشر، همه رفته‌رفته خود را با الکترونیکی شدن سازگار کردند و کتاب و کتاب‌خوانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. گزارش موسوم به جهان دیجیتال ۲۰۱۹ مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ایران در این بازه زمانی ۱۶ میلیون کاربر جدید اینترنت و ۷ میلیون کاربر جدید شبکه‌های اجتماعی داشته است. در این گزارش جمعیت ایران ۸۲.۳ میلیون نفر ذکر و گفته شده است که ۷۲.۹ میلیون کاربر از اینترنت در کشورمان استفاده می‌کنند؛ به‌عبارت دیگر در واقع ۸۹ درصد از جمعیت ایران، کاربر اینترنت هستند. در این روزها که فضای مجازی نقش مهمی در زندگی یافته می‌بایست برنامه‌ریزی‌ها به سمت استفاده از این فرصت جهت حفظ و بسط فرهنگ و سنت‌های نیکوی جامعه از جمله ارزش‌گذاری به کتاب و کتابخوانی صرف شود. و در این میان ناشران کتاب‌های کاغذی به جای نگرانی باید از فرصت‌های فضای مجازی استقبال و منطق کار آن را با برنامه‌ریزی کشف کنند. نخستین تاثیر استفاده از فضای مجازی برای ناشران، تقویت برندینگ است. به‌نظر می‌رسد، فضای مجازی در جلب اعتماد مخاطب به ناشر کمک می‌کند؛ علاوه براین معرفی کتاب در فضای مجازی، زمینه ایجاد تصویر کتاب در ذهن مخاطب را فراهم می‌کند موضوعی که در روان‌شناسی فروش موثر است.

 در گذشته باید یک ناشر کتابش را برای عرضه و فروش به کتابفروشی می‌داد اما الان سایت‌ها و صفحه‌های مجازی ناشران هم محلی برای عرضه و فروش کتاب شده اند و تغییرات زیادی کرده اند. این تغییرات بنابر روی آوردن مردم به فضای مجازی در کتابفروشی‌ها ایجاد شده است و ناشران و کتاب‌فروشی‌هایی که این کار خلاقانه را انجام ندهند محکوم به شکست هستند چرا که به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش می‌شوند.

کد خبر: 4725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =