افزایش ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و عمان در سال جاری

سفیر کشورمان در عمان با بیان اینکه آمار تجارت دو ‌کشور، روند رو به افزایش را طی می‌کند، گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در ده ماه سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان که اخیرا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در مسقط برگزار شد، گفت: در این سفر، علاوه بر گفت‌وگوی وزرای صنعت و تجارت دو کشور، آقای فاطمی امین با معاون نخست وزیر در امور کابینه، وزیر خارجه، وزیر بهداشت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در نشست فعالین اقتصادی ایرانی مقیم عمان و نشست اتاق بازرگانی و صنایع عمان حاضر شد.

سفیر ایران در عمان با اشاره به رشد بیش از ۷۰ درصدی صادرات ایران به عمان و رشد بیش از ۴۰ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در ده ماه سال جاری، تصریح کرد: خوشبختانه آمار تجارت دو ‌کشور، روند رو به افزایش را طی می‌کند و در مدت مذکور به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و ‌پیش‌بینی می شود که این میزان تا پایان سال جاری شمسی به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

نجفی بر اهمیت افزایش بیش از پیش روابط تجاری دو کشور را تاکید کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی و ساماندهی و تقویت حمل و نقل دریایی میان دو کشور، شاهد بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود در روابط ایران و عمان باشیم.

وی با اشاره به دستور کار جدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برای مشاوره و حمایت از فعالین بخش خصوصی، تاکید کرد: درب سفارت ایران به روی همه تجار و سرمایه گذاران ایرانی و عمانی باز است و در همین راستا و در چارچوب اولویت دیپلماسی اقتصادی، بیش از نیمی از دیدارها و نشست‌های روزانه سفارت اعم از شخص سفیر و سایر همکاران ذیربط، به دیدار و تبادل نظر با فعالین اقتصادی ایرانی و عمانی اختصاص دارد.

نجفی تصریح کرد: شرکت‌های توانمند ایرانی در چارچوب اولویت های عمان در سند چشم انداز توسعه ۲۰۴۰، می‌توانند در بخش‌هایی همچون صنعت، معدن، شیلات، گردشگری و فن آوری اطلاعات و زیرساخت و لجستیک، سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: متقابلا با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری در ایران، امکان حضور سرمایه گذاران عمانی در ایران فراهم است.

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های مهم توسعه روابط ایران و ‌عمان گردشگری است، تاکید کرد: ساماندهی شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ضرورت دارد.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه شرکت‌های بزرگ تولیدی ایران، تصریح کرد: حضور این شرکت‌ها در عمان برای تولید و صادرات مجدد محصولات مختلف از قبیل لوازم خانگی، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را مناسب است.

سفیر ایران در عمان با اشاره به جایگاه ایران در ارتباطات و ترانزیت در سطح منطقه و اهمیت فعال شدن کریدور ترانزیتی چهار جانبه عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان موسوم به موافقتنامه عشق آباد، گفت: همکاری و تلاش ایران و عمان برای فعال شدن این کریدور را حایز اهمیت است که خوشبختانه دو کشور از عزم و اراده جدی در این خصوص برخوردار هستند.

سفیر کشورمان با تاکید بر جایگاه ویژه عمان در سیاست همسایگی ایران و اشاره به روابط ممتاز سیاسی میان ایران و عمان و رویکرد متوازن عمان در سیاست خارجی، خاطرنشان کرد: رایزنی و همکاری مستمر میان دو کشور پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و این ارتباطات به نفع صلح و امنیت بین‌المللی است.

کد خبر: 46684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =