افزایش فرصت‌های ایران با تغییر رویکردهای اقتصادی چین

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در قالب پژوهشی به بررسی تغییر رویکردهای اقتصادی چین پرداخته و این تغییرات را فرصتی بالقوه برای ایران معرفی می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با انتشار پژوهشی تحت عنوان «چرخه دوگانه چین: ابعاد و پیامدها برای ایران» به بررسی تغییر رویکردهای اقتصادی چین پرداخته است.

بر اساس این گزارش، چین در حالی که بازارهای جهانی را تصاحب کرده بود، رویکردی مبتنی بر خودکفایی در پیش گرفته است.

در سیاست‌های اقتصادی که اخیرا چین بر اجرای آن متمرکز شده است، توجه به بازارهای نوظهور از جمله بازار روسیه به عنوان کشوری که می‌تواند نیازهای چین را تامین کند، مد نظر این کشور قرار دارد. چین به دنبال آن است که وابستگی خود به بازارهای اروپا را به حداقل برساند.

به اعتقاد پژوهشگران اتاق بازرگانی، شکل‌گیری دو قطب قدرت در اقتصاد جهانی می‌تواند بالقوه برای ایران فرصت‌ساز باشد و دامنه انتخاب‌های دیپلماسی اقتصادی کشور را افزایش دهد. در شرایط کنونی نیز آثار چنین وضیعتی در اقتصاد سیاسی ایران تا حدی آشکار شده است.

تنیدگی اقتصاد ایران با چین، یکی از دلایل کلیدی مقاومت ایران در برابر فشارهای خردکننده تحریم‌های ایالات متحده بوده است.

بر پایه این پژوهش، در شرایطی که توافق هسته‌ای احیا شود و گزینه‌های دیپلماسی اقتصادی کشور افزایش یابد، ایران می‌تواند فضای مانور قابل توجهی در اقتصاد سیاسی جدید بین‌المللی پیدا کند و از شکاف رو به گسترش میان دو قدرت بزرگ، بیشترین بهره را نصیب خود سازد.

در این پژوهش آمده است، توجه بیشتر چین به کشورهای در حال توسعه و نگرانی فزاینده این کشور در مورد امنیت انرژی و امنیت غذایی، می‌تواند بر روابط ایران و چین فرصت‌ساز باشد.

متن کامل این گزارش در اینجا قابل مشاهده است.

کد خبر: 46677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =