واکسیناسیون؛ سپر مقاوم کرونا

کشف واکسن کرونا، پس از شیوع هراس‌انگیز این بیماری در دنیا، امیدی دوباره در کالبد حیات انسان‌ها دمید؛ ویروس چموشی که از آغاز پیدایش آن در سویه‌های مختلفی نمایان شد و هربار جان بسیاری را دستخوش تهدید کرده و میلیون‌ها نفر را به کام مرگ فرستاد. کودکان که در آغاز همه‌گیری کمتر قربانی این بیماری می‌شدند، با نمایان شدن سویه‌های جدید به‌ویژه نوع دلتا و امیکرون آنها نیز در دام این بیماری گرفتار شده و برای رهایی از این دام، انجام واکسیناسیون کودکان محور توجه جهانیان قرار گرفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با توجه به تغییر چهره ویروس کرونا و افزایش ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس، بسیاری از ویروس شناسان تزریق واکسن به افراد زیر ۱۸ سال را توصیه کردند تا در صورت واکسینه شدن گروه‌های پرخطر، این گروه از جمعیت نیز در برابر این ویروس مقاوم شوند.

اکنون بسیاری از کودکان در کشورهای اروپایی و آمریکا، واکسینه شده و در مدارس حضور می‌یابند. در کشور ما نیز با آغاز فعالیت مدارس از ابتدای مهر، واکسیناسیون دانش‌آموزان به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفت و واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال از ۳۱ شهریور امسال در پایگاه‌های جامع سلامت وزارت بهداشت آغاز و از ۱۵ مهر ۱۴۰۰ به صورت رسمی انجام شد.

هرچند وزیر بهداشت در اهمیت انجام واکسیناسیون برای کودکان، انجام این اقدام را تنها منوط به بازگشایی مدارس ندانست؛ بلکه آن را به عنوان یک ضرورت کلی مطرح کرد؛ زیرا به گفته او برای بازگشایی مدارس، لازم است که هر دو دُز واکسن کرونا تزریق شود و بنابراین توصیه کرد که دانش‌آموزان به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

برای واکسیناسیون کودکان، مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم صادر شد؛ مطالعات بالینی و تجارب دنیا نیز نشان داد که این واکسن‌ها برای نوجوانان در برابر کرونا ایمن‌سازی ایجاد می‌کند.

نیمی از دانش‌آموزان در کروه سنی ۱۲ تا ۱۸

انجام واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در کشور درحالی آغاز شد که تقریبا نیمی از دانش‌آموزان در این رده سنی قرار دارند؛ یعنی ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله هستند. استقبال از تزریق واکسن از سوی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بسیار چشمگیر بود؛ تا حدی که براساس آمار تا پانزدم آبان امسال، ۹۰.۱۹ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که این آمار ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز را شامل می‌شود. همچنین ۳۵.۲۹ درصد دانش‌آموزان در این رده سنی دُز دوم واکسن را تزریق کردند تا از این طریق ایمنی آن‌ها دربرابر ویروس کرونا افزایش یابد. بسیاری از دانش‌آموزان واکسن سینوفارم دریافت کردند که خوشبختانه تاکنون عوارضی برای آن‌ها نداشته است.

۸۵ درصد دانش‌آموزان تهرانی واکسینه شدند

از سوی دیگر استان تهران که دارای یک میلیون و ۸۶ هزار دانش‌آموز در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال است، بیش از ۸۵ درصد از این گروه سنی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند همچنین ۳۸.۶۶ درصد از دانش‌آموزان شهر تهران دوز دوم واکسن کرونای خود را تزریق کردند.

واکسن کودکان ۹ تا ۱۲ سال  

پس از انجام موفقیت آمیز واکسیناسیون کودکان ۱۲ سال و بالاتر، ستاد ملی کرونا تصمیم بر انجام واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال گرفت و تزریق واکسن به این کودکان از نهم بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد و به این ترتیب، کف واکسیناسیون به سن ۹ سال رسید.

انجام واکسیناسیون این گروه سنی علاوه بر حفظ سلامت، از منظر بازگشایی حداکثری مدارس نیز اهمیت دارد؛ زیرا با آغاز فعالیت مدارس از ابتدای مهر، حضور تمامی دانش‌آموزان در مدارس میسر نبود و عده‌ای از دانش‌آموزان به ویژه کلاس‌ اولی‌ها باید یکی دو ساعت در مدارس حضور می‌یافتند و نیز کلاس‌های زیر ۱۵ نفر می‌توانست به صورت حضوری تشکیل شود. از این‌رو بازگشایی حداکثری مدارس مورد توجه قرار گرفت تا بازگشایی متوسط در کشور تحقق یابد. واکسن‌های مورد تایید این گروه سنی شامل سینوفارم و پاستوکووک و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت طبق معمول و مشابه سایر گروه‌های سنی است.

واکسن کودکان ۵ تا ۱۲ سال

دیری از زمان اعلام واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال نگذشته بود که به دلیل شیوع گسترده امیکرون در کشور که این‌بار نیز کودکان را مورد هدف قرار داده بود، انجام واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال از نوزدهم بهمن در مراکز واکسیناسیون سراسر کشور آغاز شد. با شیوع سویه امیکرون، ابتلای کودکان به این بیماری بسیار افزایش یافت؛ تا حدی که حداقل ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی در روزهای اخیر از بین کودکان بودند. براساس هشدار وزارت بهداشت، کودکان کمتر از ۵ سال به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ و عوارض ناشی از آن قرار دارند. واکسن‌های مناسب این گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک اعلام شده است که در دو نوبت تزریق می‌شود.

کد خبر: 46627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =