بهره‌مندی جان‌نثاران منابع‌ طبیعی از خدمات تامین اجتماعی

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: نیروهای قراردادی این سازمان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و در صورت بروز جراحت و آسیب در عرصه‌های طبیعی یا فوت، از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با آتیه آنلاین بیان کرد: نیروهای فعال در حوزه حفاظت از عرصه‌های طبیعی به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک گروه جزء نیروهای رسمی و قراردادی این سازمان هستند و گروه دوم نیروهای داوطلب به حساب می‌آیند.

وی افزود: نفراتی که به صورت قراردادی با ما همکاری می‌کنند، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و در صورت بروز آسیب و یا خدای نکرده فوت، از خدمات بیمه مرتبط با سازمان جنگل‌ها، یعنی بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند و از آن بهره‌مند می‌شوند.

اکبری افزود: نیروهای قراردادی در استفاده از خدمات تامین اجتماعی مشکلی ندارند زیرا ما نهایت تسهیلات را در قراردادهای مرتبط در نظر گرفته‌ایم تا آنها از حداکثر خدمات بهره‌مند شوند.

به گفته وی، بیشترین مشکل به پوشش بیمه‌ای نیروهای داوطلب باز می‌گردد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: برای استفاده از خدمات بنیاد شهید، مسئله شهادت نیروهای حافظ طبیعت باید به تایید بنیاد شهید برسد. در حال حاضر از ۲۱ شهید و جان نثار سازمان جنگل‌ها، دو نفر به‌عنوان شهید پذیرفته شده‌اند. ۱۹ نفر را هم شهید محسوب نکرده‌اند اما سازمان جنگل‌ها با عنوان جان نثاران منابع طبیعی و با استفاده از قوانین موجود در قالب فداکار خدمت، تسهیلاتی را برای خانواده‌های این عزیزان فراهم کرده‌ است.

وی افزود: ما برای نیروهای غیر رسمی و بدون قرارداد، بیمه خاصی داریم که مربوط به سازمان جنگل‌ها است. از ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور و آیین نامه اجرایی مصوب تیرماه ۱۴۰۰ استفاده کرده‌ایم و امکانات و تسهیلاتی را برای این دسته در نظر گرفته‌ایم.

اکبری بیان کرد: با استفاده از خدمات بیمه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، داوطلبانی که با ما در بحث حفاظت و حریق همکاری می‌کنند، اگر دچار مصدومیت و فوت شوند، دیه کامل و هزینه خاکسپاری به آنها تعلق می‌گیرد. یک حقوق مستمر هم به خانواده آنها می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه دو جان نثار منابع طبیعی که شهید به حساب آمده‌اند، تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته‌اند، یادآور شد: در سازمان جنگل‌ها، ۵۰۰ جانباز و ایثارگر داریم که در عرصه‌های طبیعی مجروح شده‌اند اما فقط جانبازی یک نفر از آنها پذیرفته شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: ما امسال هم قرارداد بیمه بی‌نام برای نیروهای داوطلب را با کمی افزایش مبلغ تمدید کردیم تا اگر خدای نکرده در سال ۱۴۰۱، این نیروها دچار مصدومیت، نقص عضو یا فوت شدند، بتوانیم از خدمات این بیمه استفاده کنیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ چهار نفر از عشایر غیور استان فارس در عملیات اطفای حریق کشته شدند که ما بیمه بی‌نام آنها را پیگیری کردیم و آن مبالغی که بود را در روز جنگلبان به خانواده‌های آنها تقدیم کردیم.

کد خبر: 45996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =