ایجاد پست جنگلبان پس از سه دهه

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ساختار سازمانی این مجموعه، سه دهه پست جنگلبان حذف شده بود و پست مختص یگان حفاظت نداشتیم. با پیگیری‌های انجام شده ۱۳۶۰ پست ما به عنوان جنگلبان تغییر پیدا کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم یادمان شهدای منابع‌ طبیعی که در محل این سازمان برگزار شد، بیان کرد: ما در کشور ۳۳ اداره کل استانی به نام اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری داریم. در دو استان کرمان و مازندران دو اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری وجود داد. در حال حاضر ۴۳۰ اداره شهرستانی در سراسر کشور داریم.

وی افزود: برای حفظ منابع پایه دو رویکرد اصلی را دنبال می‌کنیم. اولین رویکرد این است که عرصه‌های طبیعی در قالب طرح و برنامه فنی مدیریت شود. یعنی عرصه‌های طبیعی برای اجرا باید طرح و مجری داشته باشد و مجری در حفاظت و اجرای طرح مشارکت کند.

منصور گفت: در زمینه بروز تخلف در عرصه‌های طبیعی تلاش می‌کنیم با مردمی‌سازی و انجام فعالیت‌های مختلف، بستر تخلف را از بین ببریم.

وی اضافه کرد: رویکرد دیگر ما در این سازمان، ارتقای حفاظت و صیانت با تجهیزات بهتر، سازماندهی نیروی انسانی، استفاده از تجهیزات و امکانات به‌روز شده است. نتیجه این اقدامات باید کاهش خسارت به منابع طبیعی باشد.

قاچاق چوب، یکی از جرایم شایع عرصه‌های طبیعی

رئیس سازمان جنگل گفت: از جمله جرایمی که در حوزه ما رخ می‌دهد و در زمره قاچاق به حساب می‌آید، بحث قاچاق چوب است.

وی افزود: اصل فعالیت ما باید در جلوگیری از قطع درخت متمرکز باشد. تمرکز کار ما باید در مبدا باشد که تخلف رخ ندهد اما به هر صورت این تخلف رخ می دهد.

منصور یادآور شد: قاچاق چوب بعد داخلی دارد و چون صادرات چوب نداریم، در ستاد مبارزه با قاچاق این پدیده مشمول قوانین مرتبط با قاچاق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در مسئله قاچاق باید به دو حوزه دیگر هم توجه شود. در حوزه جنگل‌ها و مراتع ما گیاهان دارویی را داریم. گاهی برداشت آن را ممنوع می‌کنیم. از آنجایی که زمینه صادرات گیاهان دارویی وجود دارد، احتمال قاچاق این محصولات هم وجود دارد. این مسئله باید آسیب شناسی شود و اگر احیانا نیاز به اقداماتی است، باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: متاسفانه گیاهان دارویی ما عمدتا خام صادر می‌شوند که امیدواریم وزارت صمت به این مسئله ورود کند و مانع از خام فروشی گیاهان دارویی شود.

از نگاه وی دومین مسئله که در ارتباط با قاچاق باید به آن توجه کرد، بحث قاچاق خاک است.

وی یادآور شد: صادرات خاک جنگلی، مرتعی و کشاورزی ممنوع است. برداشت خاک جنگلی و مرتعی تخلف است. آنچه از کشور صادر می‌شود، خاک صنعتی است. باید آسیب شناسی شود تا در پوشش خاک صنعتی، خاک جنگلی و مرتعی از کشور صادر نشود.

استفاده از قوانین مدیریت بحران برای حمایت از جنگلبانان

منصور با اشاره به تلاش جنگلبانان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و مصدوم و شهید شدن گروهی از آنها، عنوان کرد: برای این گروه نیاز به حمایت قانونی داریم. در قانون مدیریت بحران، این نیروها به‌عنوان فداکار خدمت شناسایی می‌شوند.

وی افزود: تعدادی از همکاران ما در حوزه قاچاق چوب با قاچاقچیان درگیر شده و مصدوم می‌شوند. انتظار داریم در حوزه وظایف ستاد از آنها حمایت شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: جنگلبان نماد حفاظت از طبیعت است. امیدواریم این اسم بیشتر مورد تکریم قرار گیرد.

وی به تشریح اقدامات سازمان جنگل‌ها برای تکریم جنگلبانان اشاره کرد و افزود: با تاکیدات انجام شده در حال حاضر ۱۱۰ تا ۱۱۵ خیابان در سراسر کشور به نام جنگلبان نامگذاری شده است.

منصور افزود: در ساختار سازمانی سه دهه پست جنگلبان حذف شده بود و پست مختص یگان نداشتیم. با پیگیری‌های انجام شده ۱۳۶۰ پست ما به عنوان جنگلبان تغییر پیدا کرد.

وی گفت: موزه‌ای به نام موزه منابع‌ طبیعی و جنگلبان ایجاد کردیم. همکاران ما خانه جنگلبانان بازنشسته را ایجاد کردند. یادمانی هم تحت عنوان شهدای جنگلبان طراحی کردیم که امروز رونمایی می‌شود.

کد خبر: 45961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =