مزار خسرو آواز ایران هنوز سنگ ندارد

محمدرضا شجریان، ملقب به خسرو آواز ایران، روز ۱۷ مهرماه سال جاری  چشم از جهان فرو بست و اکنون پس از  گذشت ۸۰ روز از  فوت این استاد آواز، آرامگاه ایشان هنوز سنگ مزار ندارد. این در حالی است که سنگ مزار هنرمندانی که همزمان یا بعدتر از استاد شجریان درگذشتند نصب شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها  انتشار تصویری از باغ آرامگاه فردوسی نشان‌دهنده این است که  آرامگاه محمدرضا شجریان هنوز بدون سنگ مانده و حتی گلهایی که توسط دوستداران موسیقی بر روی مزار قرار می گرفت و میله‌های فلزی که اطراف آرامگاه ابدی ایشان قرار داشت هم  جمع آوری شده است. این در حالی است که طراحی سنگ مزار استاد شجریان توسط یکی از طراحان کشور صورت گرفته و به تایید خانواده ایشان و همچنین مسئولان وزارت ارشاد رسیده اما نصب آن تاکنون انجام نشده است.

به دنبال انتشار این تصویر و ناراحتی دوستداران موسیقی متنی به این شرح منتشر شد: «محدودیت‌های کرونایی و پاره‌ای از ایرادها و مخالفت‌های مسئولان و متولیان، باعث شده است سنگ آرامگاه نصب نشود. یکی از این ایرادها، به ابعاد سنگ مزار برمی‌گردد که ۸۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر است. مسئولان با استدلال اینکه نصب سنگی با این ابعاد، در رفت و آمد مردم مشکل ایجاد خواهد کرد، خواستار کوتاه شدن طول آن به مقدار ۱۰ سانتی متر شده‌اند.» پیش‌تر نیز محمدرضا محمدی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره سنگ مزار محمدرضا شجریان گفته بود: لازم است در این خصوص نظر همایون شجریان فرزند استاد را هم مطلع شویم. نظر خانواده ایشان را می‌پرسیم و با همفکری اداره کل میراث فرهنگی استان که متولی مجموعه آرامگاه است، به تصمیم واحدی خواهیم رسید.

در واقع مزار استاد شجریان در مجموعه آرامگاه فردوسی مشهد با توجه به شخصیت ویژه این هنرمند نیاز به یک اتاق فکر و طراحی مناسب دارد اما با گذشت ۸۰ روز از درگذشت استاد شجریان، سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در روزهای اخیر پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره این موضوع  ارائه ندادند. با این حساب گویا هنوز تکلیف مزار این چهره ملی مشخص نیست و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه زودتر توضیحات کافی را در این باره ارائه دهند.

نام‌گذاری‌ خیابان شجریان

این در حالی است که در روزهای گذشته نیز برخی افراد تابلو خیابانی که به نام استاد شجریان نام‌گذاری شده بود را مخدوش کردند که این اقدام واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. در واقع نامگذاری خیابانی در تهران به نام «محمدرضا شجریان» فروردین ماه در شورای اسلامی‌ شهر تهران به تصویب رسید اما ملاحظات و مخالفت‌ها باعث شد اجرای این مصوبه تا آخرین روز آذرماه به طول بکشد؛ اما در آستانه شب یلدا عکس‌ها و خبرها حکایت از آن داشت که یکی از خیابان‌های منطقه ۲ تهران به نام استاد شجریان مزین شده است و تابلوهای این خیابان نصب شد. با این حال چهارشنبه سوم دی ماه عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد جمع محدودی به طور خودسرانه به سراغ تابلوی خیابان مزبور رفته و نام آن را به «شهید فخری زاده» تغییر داده اند. این افراد که کمتر از انگشتان یک دست بودند اقدام خود را خواست «خانواده شهدا» عنوان کردند؛ غافل از این که این گونه اقدامات خودسرانه، و رویارو کردن دوستداران استاد شجریان و شهید فخری زاده نه خدمت به شهدا، که تلاشی است برای دور کردن بیش از پیش مردم از یکدیگر و ساختن دوقطبی اجتماعی‌ای که دقیقا برخلاف وحدت ملی است.

باز هم نصب می‌کنیم

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به تلاش برخی برای تغییر نام خیابان شجریان، با انتشار توئیتی واکنش نشان داد. محمدجواد حق‌شناس در واکنش به اقدام برخی برای تغییر نام خیابان شجریان، بامداد دیروز در توئیتی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والامقام نام خیابان صنایع در منطقه ۱ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد». وی ادامه داد: «بیش از ۴۵ درصد نامگذاری‌های این دوره - شورای شهر تهران- به نام شهیدان سرافراز میهن بوده است.» حق‌شناس ادامه داد: «انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست.» رئیس ‌کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به برخی حواشی در خصوص خیابان محمدرضا شجریان گفت: دوستان اطلاع نداشتند که گذر ارزشمندی فردای شهادت به نام شهید فخری‌زاده نامگذاری کردیم و مصوبه دو فوریتی داشتیم و احتمالا عدم اطلاع سبب این اشتباه شده است. او اظهار کرد: طبیعتا دوباره تابلوی خیابان شجریان نصب خواهد شد.

کد خبر: 4569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =