وسعت‌ تاثیرات روانی‌ و اجتماعی کرونا قابل‌ تامل است

سومین وبینار از سلسله نشست‌های‌ بررسی تاثیرات روانی و اجتماعی امروز ششم بهمن ماه ۱۴۰۰ به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مهری امیری، معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در این وبینار گفت: بهزیستی از ابتدای شروع همه گیری کارگروه‌هایی تخصصی با حضور متخصصان در سطح کشور برگزار کرد  و برنامه ریزی منسجم و یکپارچه ای برای احصاء مشکلات در این زمینه انجام شد و به تبع آن برای اقدامات مرتبط در این حوزه مداخلات موثر نیز برنامه ریزی شد.

وی افزود: عمده‌ترین دغدغه در آغاز کرونا این بود که افراد با اختلالات روانشناختی، روانپزشکی و سلامت روان وجود داشتند که نیازمند حضور مداخله گران و روانشناسان بودند و البته کرونا مشکلات روانشناختی مانند ترس، نگرانی، افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و حتی وسواس و ... به همراه داشت و تشدید کرد.  همین مساله توجه ویژه ای می طلبید برای اینکه در این حوزه فعالیت های جدی در حوزه مداخلات روانشناسی، مددکاری و روانپزشکی صورت گیرد.

امیری یادآور شد: آگاه بودیم خیلی از افرادی که از قبل دارای مشکلات روانشناختی بودند ممکن است که مشکلات آنها عود کند و یا تشدید شود.  آمارها نشان می دهد که در ایران ناتوانی های ناشی از بیماری های سلامت روان به نسبت کل ناتوانی های ناشی از بیماری ها ۹.۲۵ درصد است و آخرین پیمایش سنجش سلامت روانی هم این را نشان می دهدکه ۲۳ درصد مردم  از مشکلات روانی رنج می برند، به تبع نتایج مطالعات و اسناد بالادستی و شواهدی که در کشور موجود بود از ابتدای شیوع کرونا راه اندازی سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی را راه اندازی کردیم که سه محور استرس ِ اضطراب و افسردگی را مورد ارزیابی قرار می داد.  
این دکترای روانشناسی سلامت افزود: هدف از اجرای این برنامه طراحی نظام اجرای سیستمی بود که می‌خواستیم تناسبی بین اقدامات و خدمات موجود در حوزه های پیشگیرانه و مداخلات درمانی ایجاد کنیم.

معاون دفترمشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم استفاده بهینه از ظرفیت ها، منابع انسانی و مالی در حوزه روانشناختی داشته باشیم  همچنین بتوانیم هماهنگی  درون بخشی در حوزه اقدامات خدمات از راه دور انجام دهیم و در نهایت ارتقاء رفاه و پیشگیری از مشکلات و آسیب های روانی را به انجام برسانیم.

وی در خصوص اقدامت سامانه ۱۴۸۰ گفت: این سامانه در دسترس تمام آحاد مردم به صورت رایگان قرار دارد و افراد می توانستند وارد لینک در این سایت شوند و به پرسشنامه ای را تکمیل کنند و در نهایت ارزیابی را دریافت کنند و مداخلات بعدی به آنها از طریق پیامک پیشنهاد می شد و پس از شناسایی افراد برای مداخلات بیشتر به خط ۱۴۸۰ ارجاع می شدند و  پس از آن به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی برای مداخلات بیشتر هدایت می شدند.

امیری با مروری بر گزارش عملکرد سامانه ۱۴۸۰ گفت:  بر اساس ارزیابی که انجام داده ایم بیشترین تعداد  حدود ۶۲ درصد در تکمیل این پرسشنامه مشارکت کرده اند  و بیشترین افرادی که گروه های شغلی بوده اند و سامانه را تکمیل کرده اند  خانه دارها بودند  و بعد از آن حوزه های تحصیلی، دانش آموزان و آموزشی قرار داشتند و در حوزه تحصیلات نیز بیشترین افرادی که سامانه را تکمیل کرده اند دارای مدرک لیسانس بوده اند.

وی افزود: پرسش هایی که از افراد در این پرسشنامه شده بود پاسخ دهندگان بیشترین حساسیتی که نسبت به  گروه های حساس در خانواده عنوان کردند  کودکان بود که نگرانی بیشتری نسبت به آنها داشته اند.

امیری گفت: بر اساس پرسشنامه ها  تقریبا ۸۳ درصد شدت افسردگی (خفیف و طبیعی) را اعلام کردند؛ ۸.۶ درصد متوسط و ۷.۴ درصد نیز افسردگی شدید را اعلام کردند. در حوزه اضطراب ۸۲.۷ درصد  اضطراب خفیف، ۹.۳ متوسط و ۷.۹ درصد شدید را اعلام کردند که این آمار مربوط به زنان است.

وی با اشاره به اینکه خانه دارها بیشترین تعداد پاسخ دهنده به پرسشنامه بودند، ادامه داد: افراد دارای لیسانس بالاترین مشارکت را داشتند و بیشترین تعداد مشارکت در استان کرمان و کمترین در استان هرمزگان بود.

معاون دفترمشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۹۰ درصد غربال شدگان  اعلام کردند که هیچ گونه بیماری زمینه ای نداشته اند و ۱۰ درصد اعلام کردند بیماری زمینه ای داشتند، ۳۱ درصد افراد اعلام کردند که هیچ فرد پرخطری در خانواده نداشته اند اما ۶۹ درصد اعلام کردند که حداقل یک عضو پرخطر در خانواده داشتند که بیشترین نگرانی مربوط به وجود کودکان در خانواده بود.

امیری ادامه داد: باز از تعدادی افرادی که از طریق سامانه خودارزیابی شدند ۶۸ درصد شرکت کنندگان افسردگی خفیف یا طبیعی برآورد شد، ۱۶ درصد افسردگی متوسط  و ۱۶ درصد افسردگی شدید و خیلی شدید را گزارش کردندو از این تعداد ۶۹ درصد دارای استرس خفیف، ۱۵ درصد استرس متوسط  و ۱۶ درصد استرس شدید و خیلی شدید را اعلام کردند و در نهایت از تعداد کل افراد غربال شده ۶۶ درصد اضطراب خفیف، ۱۸ درصد اضطراب متوسط  و ۱۶ درصد اضطراب شدید و خیلی شدید گزارش کردند.

این دکترای روانشناسی سلامت عنوان کرد: این داده ها و مجموع اقدامات دو سال اخیر می تواند به حوزه های اجرایی، سیاست گذاری و پژوهشی کمک کند  که در راستای موارد احصاء شده فعالیت‌هایی را برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند.

کد خبر: 44957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =