دستاوردهای ایران و روسیه زمینه‌ساز تحولات منطقه‌ای می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تعامل دوجانبه میان ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: قطع به یقین این دست از توافقات افق روشنی را پیش روی ایران ترسیم خواهد کرد.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با بیان اینکه روسیه به دلیل داشتن منابع نفت و گازی می‌تواند همسو با اهداف ایران گام بردارد، افزود: در اغلب محافل رسانه‌ای عنوان شده که تعارض منافع میان ایران و روس نمی‌تواند موجبات تعامل سازنده میان دو کشور در همه ابعاد و زمینه‌ها را فراهم کند که البته این اظهار نظرها بیشتر شبیه جنجال‌های رسانه‌ای است و از پشتوانه منطقی قابل توجهی برخودار نیست و نخواهد بود.

وی به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای اشاره کرد و آن را زمینه‌ساز حصول پیشرفت‌های به مراتب چشمگیری در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و افزود: البته دیدگاه یک جانبه‌گرایی نسبت به مراودات بیرونی چندان عقلانی نبوده و باید در سطحی کلان به آن نگریسته شود. نباید در جامعه این تصور غالب شود که همه مسیرها ختم به کشورهای غربی باشد که تصور درستی نیست. تعامل با شرقی‌ها و یا بعضا کشورهای غربی مادامی‌ که منافع ملی را تامین کند برای هر کشوری ارجحیت خواهد داشت در غیراینصورت توافق در هر زمینه‌ای به صلاح هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روسیه علاوه بر داشتن ذخایر غنی نفت و گاز به دانش و فناوری‌های روز دنیا نیز مجهز است. کشور ما با وجود پایداری تحریم‌ها اما نتوانسته آنگونه که باید از تکنولوژی‌های روزآمد نهایت بهره را ببرد که در این میان توافق تهران و مسکو می‌تواند دستیابی به فناوری‌ها را برای ما آسان کند.

عباسی مشارکت دو کشور در اجرای طرح‌های پتروشیمی، همکاری در مجامع انرژی منطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت همکاری‌ها در مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، توسعه همکاری در رابطه با مسیرهای انتقال انرژی، همکاری در توسعه میادین گازی ایران و... و. را از اهم محورهای همکاری مشترک ایران و مسکو برشمرد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای ایران و روسیه زمینه‌ساز تحولات منطقه‌ای می‌شود، عنوان کرد: ما باید یک رابطه راهبردی توام با تامین منافع ملی در همه ابعاد با روس‌ها تعریف کنیم که در صورت پایبندی روس‌ها افق روشنی را پیش روی ایران ترسیم خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی انرژی بیش از هرچیز نیازمند سرعتی مضاعف در تصمیم‌گیری‌ها و اجراست. مادامی‌که تعلل ازسوی مجموعه نفت برای پیشبرد اهداف ایجاد شود فضای نااطمینانی را به وجود آورده که سطح روابط و تعاملات را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

عباسی با بیان اینکه تحرک چندانی ازسوی دولت گذشته مبنی بر برقراری روابط با کشورهای همسایه دیده نشد، گفت: مجلس یازدهم برای احیای روابط با همسایگان به ویژه ترکمنستان ورود پیدا کرده و زمینه‌های لازم برای برقراری تعامل دوجانبه فراهم کرد. هم‌اکنون همکاری مشترک میان ایران و ترکمنستان برقرار شده که نه تنها ناکامی‌های گذشته را از میان خواهد برد بلکه جایگاه کشورمان را در بازارهای گازی منطقه تغییر خواهد داد.

وی یادآور شد: خوشبختانه اقبال مجموعه نفت دولت سیزدهم برای تداوم همکاری‌ها بسیار بالاست و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور فصلی نوینی از همکاری‌ها و تحرکات منطقه‌ای آغاز شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیر نفت صبح سه‌شنبه (۲۸ دی‌ماه) با هدف گسترش روابط همکاری با روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد. ترکیب مدیران نفتی همراه جواد اوجی، وزیر نفت حکایت از آن داشت توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز مهم‌ترین اولویت هیئت ایرانی در مذاکره با شرکت‌های روسی خواهد بود.

بررسی راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی، رفع موانع بانکی، گمرکی و زیرساختی، تقویت همکاری تهران و مسکو در حوزه نفت و انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های زیربنایی انرژی، تاکید بر نقشه جامع و کامل همکاری با روسیه که از سوی ایران در بخش بالادست (توسعه میدان‌های نفت و گاز)، بخش پایین‌دست (توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی) همچنین انتقال تجهیزات و فناوری راهبردی صنعت نفت از جمله دستاوردهای این سفر بود.

کشورمان در این سفر با توجه به زیرساخت‌های موجود آمادگی خود را برای تجارت و سوآپ گاز از روسیه به ایران و دیگر کشورهای همسایه اعلام کرد، همچنین پیشنهادهایی در زمینه تبدیل گاز به ال‌ان‌جی و صادرات در قالب آن ارائه کرد؛ همچنین در این سفر مقرر شد از توان شرکت‌های روسی در ساخت تجهیزات و انتقال فناوری استفاده شود، همچنین پیشنهاد شد شرکت‌های دو کشور با تأسیس کارخانه مشترک در ایران و تولید تجهیزات، افزون بر استفاده در ایران، آن را صادر کنند.

سرانجام چند سند مهم با روس‌ها برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، پتروپالایشگاه و انتقال فناوری امضا شد که وزیر نفت معتقد است مردم آثار این توافق‌ها را به‌زودی خواهند دید.

کد خبر: 44382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =