بخت  اصغر فرهادی برای اسکار

دو فیلم «قهرمان» و «ماشین من را بران» به عنوان دو نماینده اصلی سینمای آسیا در فصل جوایز سینمایی و جوایز اسکار رقابت نزدیکی را پیگیری می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از آنکه فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی در هفتادوچهارمین جشنواره کن و در بخش رقابتی با ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف توانست جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کند، بسیاری از منتقدان عنوان کردند «قهرمان» بهترین فیلم سال‌های اخیر فرهادی است و از آن مهم‌تر شانس سومین اسکار را برای اصغر فرهادی هم‌چنان حفظ خواهد کرد. ایندی وایر نیز در مطلبی نوشته «آن تامپسون» ضمن اعلام پیش‌بینی‌ شانس‌های جایزه اسکار بهترین کارگردانی، نام اصغر فرهادی را به‌دلیل ساخت «قهرمان» در میان ۱۵ نفر اولی که از شانس‌ بیشتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برخوردارند، آورد.

در همین راستا هیات ملی نقد آمریکا نیز با بررسی بیش از ۲۲۱ فیلم برگزیدگان این دوره را معرفی کردند و «قهرمان» اصغر فرهادی توانست دو جایزه مهم بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خود کند و گامی بلند برای درخشش احتمالی در ادامه فصل جوایز به ویژه مراسم اسکار بردارد. جوایز هیات ملی نقد که با رای گروهی از سینمادوستان، حرفه‌ای‌ها، استادان دانشگاه و فیلمسازان به برترین‌های سال اهدا می‌شود، در چند دهه اخیر معیاری مهم برای حضور احتمالی برندگان در میان نامزدهای اسکار بوده است و به نظر می رسید اصغر فرهادی با این جایزه گام بلندی در این مسیر برداشته است.

اگرچه تا همین یک ماه پیش شانس‌ زیادی برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای قهرمان  پیش‌بینی میشد اما فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» ساخته «ریوسوکه هاماگوچی» به تدریج گوی سبقت را از نماینده سینمای ایران ربود و در اغلب جوایز انجمن‌های سینمایی و جوایز گلدن گلوب، جایزه بهترین فیلم بین‌المللی سال را از آن خود کرد. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سه نشریه هالیوود ریپورتر، ورایتی و ایندی‌وایر درباره شانس‌های اسکار بین‌المللی، هم اکنون نماینده ژاپن را می‌توان پیشتاز اصلی این شاخه دانست. اگرچه حالا بسیاری با شک و تردید به موفقیت فیلم فرهادی در اسکار نگاه می‌کنند با این حال هالیوود ریپورتر هنوز شانسی برای این فیلم قائل است و «قهرمان» را در دسته شانس‌های اصلی پس از ماشین منو بران، دست خدا، بدترین آدم دنیا و قبل از فیلم «فرار»، در رتبه چهارم شانس‌های اسکار شاخه بهترین فیلم بین‌المللی قرار داده است.

اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار است که دو بار با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده و امسال درصورت بردن جایزه اسکار در رشته‌ بهترین فیلم بین‌المللی، سومین اسکار خود را به ایران خواهد آورد و در کنار رکوردداران جایزه اسکار قرار می گیرد.

کد خبر: 43776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =