رئیس‌جمهوری آرژانتین به چین و روسیه سفر می کند

طبق اعلام سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین، «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری این کشور آمریکای جنوبی به زودی به کشوهای چین و روسیه سفر می کند و طبق برنامه‌ریزی‌ها، سوم فوریه (۱۴ بهمن) با ولادیمیر پوتین همتای روس و روز بعد (۱۵ بهمن) با شی‌جین‌پینگ رئیس دولت چین دیدار خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، طبق اعلام نهاد ریاست جمهوری آرژانتین، در جریان حضور ۴۸ ساعته آلبرتو فرناندز در مسکو و برگزاری دیدار دو جانبه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، همکاری‌ها در زمینه واکسن‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین همکاری‌های علمی و پاره ای موضوعات مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزارت خارجه آرژانتین نیز اعلام کرد سفر فرناندز به روسیه «از سرگیری دوباره» روابط استراتژیک میان دو کشور خواهد بود که برنامه‌ریزی‌ها برای تولید و استفاده از واکسن اسپوتنیک‌وی در این کشور آمریکای جنوبی را نیز شامل خواهد شد. همچنین   «دستورکار در زمینه تولید، انتقال فناوری و پروژه‌ها در مقیاس بزرگ» از اهداف سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری آرژانتین به روسیه خواهد بود که پس از همه‌گیری کووید-۱۹ کلید خواهند خورد.

سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین همچنین خاطر نشان کرد رئیس دولت این کشور پس از مسکو راهی پکن خواهد شد تا به عنوان اقدامی در جهت گرامیداشت ۵۰ سال روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و چین، به عنوان مهمان در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت کند.

از دسامبر ۲۰۱۹ و آغاز به کار آلبرتو فرناندز به عنوان رئیس‌جمهوری آرژانتین و پس از برقراری تماس‌های تلفنی و ویدیویی، این برای اولین بار است که این عالیترین مقام آرژانتین برای دیدار حضوری راهی این دو کشور می‌شود.

در همین حال، سفر به روسیه و چین زمانی انجام می‌شود که آرژانتین در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول در راستای توافقی جدید برای تمدید بازپرداخت بدهی‌ها به این نهاد بوده که از سال ۲۰۱۸ تا کنون به ۴۱ میلیارد دلار رسیده است.  

آلبرتو فرناندز همچنین اوایل مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه) با هدف جلب حمایت اروپا برای به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی‌های کشورش به صندوق بین‌المللی پول راهی چند کشور اروپایی از جمله پرتغال و اسپانیا شد.  

مائوریسیو ماکری رئیس جمهوری سابق آرژانتین پس از مذاکرات فراوان با اعضای اصلی صندوق بین‌المللی پول توانست به ۵۷ میلیارد دلار وام دسترسی یابد اما با روی کار آمدن فرناندز در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر ۹۸)، دولت آرژانتین از دریافت همه مبلغ خودداری کرد و آرژانتین تنها ۴۴ میلیارد دلار به صندوق بدهکار است و در صدد است با اصلاح توافق اولیه، بازپرداخت آن را تا ۲۰۲۵ به تعویق بیاندازد.

کد خبر: 43583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =