اثرات قابل‌ تامل کرونا بر افراد دارای معلولیت

دبیر علمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز گفت: معلولیت جسمی و ذهنی تاثیر ویروس کرونا را شدیدتر می‌کند و احتمال مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

 فتانه امیری در گفت و گو  با آتیه‌آنلاین در حاشیه برگزاری کارگاه های جشنواره پرواز با اشاره به اثرات گسترده ویروس کرونا بر معلولیت های پنهان و آشکار واقعیت هایی درباره معلولیت تاکید کرد: معلولیت یک واقعیت انکارناپذیر و معضلی جهانی است و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار نوعی معلولیت هستند.
این دکترای مهندسی خلاقیت در حوزه معلولیت یادآور شد: با افزایش جهانی بیماری‌های مزمن، تغییرات جمعیتی و افزایش سن پیری معلولیت به سرعت در حال گسترش است و افراد دارای معلولیت جمعیت پرخطر و آسیب پذیرتری هستند که علاوه بر کرونا، صدمات گسترده ای از فقر و بیکاری و عدم دسترسی به امکانات آموزشی و خدمات درمانی را در زندگی تجربه کرده اند.
امیری تصریح کرد: افراد دارای معلولیت به دلیل داشتن  بعضی اختلالات امکان رعایت دقیق دستورات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را ندارند و در این میان بزرگسالان و خردسالان دارای معلولیت بیش از بزرگسالان و خردسالان بدون معلولیت مبتلا به ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از این ویروس شده اند.
دبیر علمی جشنواره فیلم پرواز افزود: بیش از ۴۰ درصد افراد دارای معلولیت از خدمات حمایتی برخوردار نیستند و با این وصف نرخ بیکاری و یا از دست دادن شغل در بین معلولان در دوران کرونا نیز افزایش یافته است.  
امیری تاکید کرد: افزایش افسردگی و اضطراب در بین معلولان در دوران همه گیری کرونا بیشتر شده است و گوشه‌گیری و کاهش ارتباطات اجتماعی فشارهای زیادی بر آنان وارد کرده است و از آنجایی که حذف موانع و دسترس پذیری برای ایجاد زندگی شاد و سالم برای همه و به‌ویژه معلولان ضرورت دارد باید با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق شرایط بهتری برای افراد دارای معلولیت فراهم شود.
کد خبر: 43367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =