آیا کووید-۱۹ از مرحله همه‌گیری جهانی خارج می‌شود؟

آژانس دارویی اروپا پیش‌بینی کرد که با ظهور سویه اُمیکرون، ممکن است بیماری کووید۱۹ از مرحله همه‌گیری خارج و به یک بیماری بوم‌گیر تبدیل شود که می‌توان زندگی با آن را آموخت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، آژانس دارویی اروپا دیروز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) اعلام کرد: هرچند که کووید۱۹ هنوز در مرحله همه‌گیری جهانی (پاندمی) است اما ظهور سویه اُمیکرون این احتمال را تقویت کرد که بیماری وارد مرحله بوم‌گیر مسری (اندمی) شود که بشر می‌تواند زندگی با آن را بیاموزد.

این نهاد اتحادیه اروپا که مسئولیت تنظیم مقررات، ارزیابی و نظارت بر داروی‌های شیمیایی را به عهده دارد همچنین طرح احتمالی تزریق دز چهارم را مورد تردید قرار داد و اعلام کرد: تزریق دزهای مکرر یک راهبرد «پایدار» نیست.

مارکو کاوالری مسئول بخش راهبر واکسن آژانس دارویی اروپا در آمستردام اعلام کرد: هیچکس دقیقا نمی داند چه زمانی به انتهای تونل می رسیم اما سرانجام خواهیم رسید.

وی در نشستی خبری افزود: با افازیش ایمنی جمعیتی و نیز با ظهور سویه اُمیکرون، ایمنی طبیعی بیشتری نسبت به واکسن به وجود می آید و ما با سرعت بیشتری به سمت مرحله بوم‌گیری این بیماری می رویم.

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم که هنوز در مرحله همه گیری جهانی قرار داریم.

لزوم کند کردن آهنگ تزریق دز یادآور

آژانس دارویی اروپا که شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت است، تاکید کرد که هنوز نمی‌توان ویروس کرونا را ویروس بوم‌گیر مانند سرماخوردگی تلقی کرد.

کاترین اسمال وود مسئول وضعیت اورژانسی این آژانس عنوان کرد: ما هنوز با ویروسی مواجه هستیم که به سرعت تحول می یابد و چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند. بنابراین ما مطمئناً در نقطه ای نیستیم که بتوانیم آن را بوم‌گیر توصیف کنیم.

مسئول بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت دیروز پیش‌بینی کرد که بیش از نیمی از مردم اروپا ظرف ۶ تا هشت هفته آتی به سویه اومیکرون ویروس کرونا آلوده شوند.

این نهاد نیز تاکید کرد که مبارزه با کووید-۱۹ با تزریق دزهای یادآور مکرر راهبرد معتبری نیست.

کاوالری در این باره گفت: نخست آنکه راهبرد تزریق دز یادآور هر چهار ماه یکبار می تواند ما را با مشکل پاسخ ایمنی مواجه کند. هم ممکن است مردم نیز از این وضعیت خسته شوند.

وی با اشاره به برنامه تزریق واکسن آنفولانزا پیش از آغاز فصل زمستان، افزود: کشورها باید مشابه این برنامه به فکر افزایش فاصله میان دزهای یادآور باشند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است: سرعت انتقال در سویه اُمیکرون بیش از سایر انواع دیگر ویرس کروناست اما مطالعات نشان می دهند که خطر بستری شدن در بیمارستان در این نوع یک سوم تا نصف خطر بستری در سویه دلتاست.

کد خبر: 43322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =