کرونا دولت سوئد را مجبور به تغییر قانون اساسی کرد

نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که این کشور در جریان پاندمی کرونا به دنبال تغییر قانون اساسی برای افزایش اختیارات دولت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اسپوتنیک، بر اساس گفته استفن لفون، نخست‌وزیر سوئد، در جریان همه‌گیری کووید ۱۹ مشخص شده دلیلی برای بازنگری در اختیارات‌ دولت در چنین بحران‌هایی وجود دارد.

لفون در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد قانون اساسی سوئد تعدادی فرصت برای حفاظت از مردم در زمان جنگ ایجاد می‌کند. با این وجود، آزادی بیشتری برای اجرای اقدامات در جریان بحران‌های دوران صلح، مانند همه‌گیری، حملات تروریستی یا بلایای طبیعی، نیاز است.

آن‌طور که روزنامه "آفتون بلادت" از لفون نقل کرده، وی اظهار کرد: سوئد باید قادر به تضمین امنیت مردم، حتی در زمان صلح باشد. رویدادهایی هستند که به عواقبت جدی برای جامعه ختم می‌شوند. شرایطی که دولت را ملزم به داشتن پایه حقوقی برای تصمیم‌گیری‌هایی که شرایط می‌طلبد، می‌کند.

به گفته میکائیل دامبرگ وزیر کشور سوئد، همکار سوسیال دموکرات لفون، این مسئله مربوط به دولت است که در شرایط خاص بتواند بخش‌هایی از وظایف پارلمان را به عهده بگیرد. هدف این است که دولت قادر باشد در مورد اقداماتی که معمولاً نیازمند قانون در پارلمان است، سریعاً تصمیم‌گیری کند.

دامبرگ توضیح داد: مسئله، اضطراری بودن وضعیت نیست، بلکه اختلاف بین دولت و پارلمان است.

بنابراین کمیته‌ای برای ارزیابی امکان و دامنه تغییرات قانونی آتی، تشکیل خواهد شد. تمام احزاب سیاسی در پارلمان سوئد دارای نمایندگانی در کمیته خواهند بود. انتظار می‌رود گزارش کمیته زمانی بعد از انتخابات سوئد در ۲۰۲۲ کامل شود.

دولت سوئد همچنین بیان کرد تغییراتی در مراقبت از سالمندان سوئد نیاز است که بر اثر همه‌گیری کرونا آسیب دیده است.

لفون اعتراف کرد سوئد در حفاظت از افراد مسن شکست خورده است. وی اشاره کرد مراقبت از سالمندان مدت‌ زیادی با کمبود بودجه مواجه بوده است. وی با بیان اینکه تحقیق در مورد قانون جدیدی برای مراقبت از سالمندان آغاز خواهد شد، اظهار کرد حاکمیت ملی شفاف‌تری مورد نیاز است.

لفون هدف سوئد را رسیدن به بهترین وضعیت مراقبت از سالمندان در جهان عنوان کرد، وعده‌ای که قانون جدید قصد دارد به آن دست پیدا کند.

در حالی که لفون از بازنگری در قانون اساسی خبر داد، مقامات سلامت سوئد اعلام کردند تعداد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ از مرز ۸ هزار نفر گذشته است. حدود ۹۰ درصد از بالای ۷ هزار و ۸۰۰ سوئدی که تاکنون با تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند، ۷۰ سال یا بیشتر سن داشتند و نیمی از آن‌ها در خانه‌های تخصصی سالمندان زندگی می‌کردند. مجموع موارد مبتلا به کرونا در حال حاضر در سوئد با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت، بیش از ۳۶۷ هزار نفر است.

در ماه نوامبر این کشور اروپای شمالی که مدتی طولانی است رویکرد بدون قرنطینه خود را در مقابله با کووید ۱۹ لحاظ کرده، بالاترین میزان مرگ و میر خود را از زمان آنفلوانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ تجربه کرد و شاهد رونمایی از اقدامات جدیدی بود.

کد خبر: 4313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =