تحریم‌ها و نپیوستن به FATF  عامل مشکلات اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که بهبود روابط ایران با اروپا و آمریکا، برداشته شدن تحریم‌ها و پیوستن ایران به FATF  می‌تواند اقتصاد کشور را را رونق دهد و روی زندگی و معیشت مردم اثرگذار باشد.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: تا زمانی که آمریکا به برجام برنگردد و تحریم‌ها سبک‌تر نشود صحبت از ثبات اقتصادی و رفع موانع تولید امکان پذیر نیست اما در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و پیوستن ایران به FATF  می‌توان درآمدهای نفتی را افزایش داد و امکان جایگزینی آن با درآمدهای غیر نفتی ممکن می شود اما در حال حاضر اقتصاد ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی افزود: حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود و ایران به FATF  نپیوندد، باز هم مشکلات سر جای خودش قرار دارد چرا که امکان نقل و انتقال پول بدون پیوستن ایران به کیفیت وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: یکی از راه‌های شفافیت در اقتصاد و نقل و انتقالات مالی و پولی پیوستن به FATF  است اما هر قدر ایران مقاومت کند، مسلماً آن‌ها فشار را بر کشور بیشتر خواهد کرد بنابراین از نظر اقتصادی هیچ پاسخی به غیر از پاسخ مثبت در برابر این سوال که آیا پیوستن به FATF  برای ایران سودمند است یا خیر، نمی توان داد.

وی تصریح کرد: رفتن دونالد ترامپ از آمریکا خود نقطه قوتی برای ایران به شمار می رود چرا که با رفتن او فشارها بر ایران کمتر خواهد شد و ایران می تواند با مذاکره با اروپایی ها کاری کند که آمریکا به چارچوب برجام برگردد و اگر اروپایی‌ها در زمان احترام توانایی مذاکره با آمریکا را نداشتند الان توپ در زمین آنهاست و می‌توانند مقامات جدید آمریکا را نسبت به بازگشت به برجام متقاعد کنند که البته این مسئله به توانایی دستگاه دیپلماسی ایران نیز باز می گردد که تا چه حد می‌توانند اروپایی‌ها را متقاعد کنند.

کد خبر: 4302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =