روایتی از «سینما حقیقت» چهاردهم

اولین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در سال ۱۳۸۶ برگزار شد و در طی این سال‌ها توانست به مهمترین رویداد سینمای مستند ایران و حتی خاورمیانه تبدیل شود.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از رویدادهای مهم سینمایی که هرساله در آذر ماه علاقمندان به سینمای مستند و تجربی را گردهم آورده و فضایی برای تماشای جدیدترین آثار سینمایی در حوزه مستند را محقق می‌ساخت سینما حقیقت بود؛ اما امسال مانند همه ابعاد زندگی که کرونا آن را مختل کرده است،  سینما حقیقت نیز از این قاعده مستثنی نشد و از این ویروس بی نصیب نماند. در همین راستا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار کرد. در واقع با برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» بصورت آنلاین مسیر و عرصه جدیدی برای این جشنواره گشوده شد و معتبرترین جشنواره سینمایی ایران، این‌بار نه در پردیس چارسو که در چهار سامانه نمایشی اینترنتی هاشور، فیلیمو، نماوا و تیوا به استقبال علاقه‌مندان رفت.

امسال ۱۴۲ فیلم مستند ایرانی در بخش‌های مسابقه ملی، جایزه شهید آوینی، کارآفرینی، کرونا و نمایش‌های ویژه به نمایش گذاشته شدند که  از این جمع، ۱۹ فیلم توسط بانوان مستندساز کارگردانی شده که نشان از حضور ۱۳.۳ درصدی زنان در بخش‌های مختلف ملی سینماحقیقت دارد. همچنین امسال درصد مشارکت مستندسازان شهرستانی هم با ۶۰ فیلم در بخش‌های مختلف ملی «سینماحقیقت»، ۴۲.۲ درصد است که بسیار قابل توجه بوده و دقیقاً ۵۰% رشد نسبت به آمار سال گذشته (۴۰ فیلم) نشان می‌دهد.

محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت

در این دوره از جشنواره با توجه به اینکه اکران‌ها به صورت آنلاین بود، تعداد مخاطبین هر فیلم از روی بلیط‌های فروخته‌شده در سامانه‌ها مشخص می‌شود؛ هم‌چنین در پایان نمایش هر فیلم سه گزینه «خوب»، «متوسط» و «ضعیف» برای هر فیلم به نمایش درآمده که مخاطبین می‌توانند رضایت خود از آن فیلم را اعلام کنند. بر اساس اعلام دبیرخانه انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، ۱۵ فیلم برتر بر اساس امتیاز تماشاگران و ۱۵ فیلم پُرمخاطب جشنواره اعلام شده است. بر اساس میزان رضایتمندی تماشاگران، سه فیلم مستند «کودتای ۵۳» با ۹۱.۵ درصد، «هوبره» با ۸۷.۷ درصد و «هجده هزارپا» با ۸۴.۲ درصد، رتبه‌های اول تا سوم محبوب‌ترین فیلم‌ها را به دست آوردند. همچنین بر اساس آمار بازدید در پلتفرم‌های آنلاین جشنواره، مستند «رویاهای خالکوبی شده» با ۱۱۷۳ بازدید، «کودتای ۵۳» با ۹۳۴ بازدید و مستند «کمی با من برقص» با ۸۷۳ بازدید رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها را به دست آوردند.

مستند «کودتای ۵۳»

یکی از اتفاقات مثبت جشنواره چهاردهم، حضور مستند کودتای ۵۳ در بخش نمایش ویژه سینماحقیقت بود. کودتای ۵۳ حاصل یک دهه پژوهش تقی امیرانی پیرامون حوادث منتهی به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است.

این مستند نمایش‌ بسیار موفقی در جشنواره‌های فیلم لندن، مستند کپنهاگ، سیاتل و... را پشت‌ سر گذاشته و برنده جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی به انتخاب تماشاگران از جشنواره ونکوور است.   «کودتای ۵۳» مستند ۱۲۰ دقیقه‌ای محصول پژوهش کارگردان روی اسنادی است که چند دهه از دسترس مردم و حتی تاریخ‌نویسان پنهان بوده؛ امیرانی با نگاهی کارآگاه‌گونه به این پرونده ورود داشته؛ در انتخاب افراد مصاحبه‌شونده نیز زیرکی خاصی مشاهده می‌شود. بافت فیلم ترکیبی از تصاویر آرشیوی، ویژوال، مصاحبه و اسناد محرمانه است. پیگیری سرنخ‌ها در جهان فیلم به یک مامور مخفی عضو سرویس اطلاعاتی انگلستان ختم می‌شود؛ شخصی به نام نورمن داربی‌شر، یکی از حلقه‌های مفقوده مستند کودتای ۵۳ است. آثار مربوط به ماموریت این شخص، از تمام اسناد موجود، حتی نوار ضبط‌شده مستندی متعلق به تلویزیون انگلستان نیز پاک شده است. الیور استون، مستند کودتای ۵۳ را اثری یگانه و هوشمندانه در به‌کارگیری از اسناد و تصاویر آرشیوی برشمرد. فرانسیس فورد کاپولا، جرج لوکاس، ورنر هرتزوک، آریل دورفمان و جان لوکاره ازجمله نویسندگان و کارگردانانی هستند که از مستند کودتای ۵۳ به‌عنوان اثری تحسین شده یاد کرده‌اند.

اکران ویژه در انتظار ۱۵ فیلم

با اعلام دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت، ۱۵ فیلم پرمخاطب این دوره در آخرین روز جشنواره در نمایشی ویژه دوباره به نمایش گذاشته می‌شوند. شهنام صفاجو، مدیر روابط عمومی جشنواره «سینماحقیقت» با اعلام این خبر گفت: این اتفاق فرصتی برای علاقه‌مندانی است که فیلم‌های پرمخاطب جشنواره را ندیده‌اند. همینطور تهیه‌کنندگان و کارگردانان حاضر در جشنواره می‌توانند از این فرصت برای بالا بردن امتیاز فیلم‌های خود به منظور کسب جایزه تماشاگران بهره ببرند. وی اضافه کرد: برترین فیلم از نگاه تماشاگران، حاصل جمع‌بندی آرای کاربران «خانه جشنواره» است که پس از تماشای فیلم‌ها و براساس سه گزینه خوب، متوسط، ضعیف، به آن اثر رای داده‌اند. جایزه پرمخاطب‌ترین فیلم نیز مختص چهار سامانه نمایش آنلاین است که هر یک براساس تعداد بلیت‌های به فروش رسیده، جایزه‌ای به پرمخاطب‌ترین فیلم آن سامانه می‌دهند.

کد خبر: 4284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =