آمریکا نگران از روابط چین-آلبانی در تیرانا پایگاه نظامی ایجاد می‌کند

یک تحلیلگر سابق سازمان سیا تصریح کرد که واشنگتن نگران گسترش روابط آلبانی و چین شده و به همین دلیل به دنبال ایجاد یایگاه نظامی در کشور آلبانی است.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، "ری مک گوورن" تحلیلگر سابق سازمان سیا خاطر نشان کرد، یکی از دلایل اینکه آمریکا ممکن است یک فرماندهی عملیات ویژه در کشور آلبانی ایجاد کند این بوده که نگران روابط آلبانی با چین است.

فرماندهی اروپای آمریکا روز گذشته اعلام کرد که در حال  ایجاد مقر عملیات ویژه در آلبانی به عنوان بخشی از  تقویت توانمندی های نظامی آمریکا است. این فرماندهی همچنین خاطر نشان کرد که هدف دیگر این اقدام، افزایش تعاملات با آلبانی و دسترسی به مسیرهای عبور و مرور در منطقه بالکان بوده است.

مک گوورن در این رابطه عنوان کرد، واشنگتن تصمیم گرفته یک پایگاه نظامی در آلبانی دایر کند چون آگاه شده که تیرانا یک متحد سرسخت چین است.

"شبکه گزارشی تحقیقات منطقه بالکان" اخیرا ۱۳۵ پروژه مرتبط با چین را در این منطقه شناسایی کرده که بیش از ۳۶ میلیارد دلار ارزش داشته است. این پروژه ها در حوزه های فناوری های جدید، متالورژی، معادن، انرژی و امور حمل و نقل بوده است.

چین همچنین توانسته با یکسری توافقنامه‌های امنیتی، فرهنگی و پزشکی و همچنین طرح ها برای اهدا محموله‌های واکسن کرونا، نفوذ خود را در منطقه بالکان افزایش دهد

"الیر متا" رئیس جمهوری آلبانی اواخر سال گذشته طی دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین که به تیرانا سفر کرده بود، عنوان کرد که همکاری‌ها میان این دو کشور ظرفیت های زیادی دارد.

تیرانا و پکن همچنین در مورد مراودات تجاری نیز توافق هایی داشته اند.

کد خبر: 42768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =