انتقام سخت در سه حرکت

دریابان علی شمخانی در تازه‌ترین اظهارات خود در دیدار با حمدالله محب، تهدید برای گرفتن «انتقام خون» سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تکرار کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این اظهارات گفت: «جمهوری اسلامی مصمم است از آمران و عاملان به گفته او این «جنایت تاریخی»، انتقام «سخت» بگیرد.» شمخانی ادامه داد: «هدف از انتقام، جلوگیری از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج‌آفرین و ضد امنیتی آمریکا و وادار کردن خروج آنان از منطقه است.

به گزارش آتیه آنلاین نزدیک به یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی، آمریکا در وضعیت خروج از منطقه قرار دارد.  در روزهای ابتدایی این ترور ناجونمردانه، بسیاری از کارشناسان برآورده شدن سه هدف در انتقام سخت را به عنوان راهبرد ایران در برابر آمریکا و پاسخ به این ترور محتمل می دانستند. اول یک ضربه کوتاه مدت، دوم شکست ترامپ در انتخابات و سوم خروج و کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه (بخصوص در عراق) که دو هدف اول در حال حاضر اتفاق افتاده است. نکته ای که فردای روز حمله به پایگاه عین الاسد هم مورد تاکید رهبری قرار گرفت و ایشان در بیانانی با اشاره به حمله به پایگاه نیروهای آمریکای تاکید کرد: «بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آنها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی کند بلکه باید حضور فساد برانگیز امریکا در منطقه تمام شود.»


حمله به عین الاسد ضربه کوتاه مدت
عین الاسد پایگاهی است که در سال ۲۰۰۳ تفنگداران آمریکایی آن را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ آنجا ماندند. در پایان سال ٢٠١٤ به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت. شکی نیست که حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق، یکی از عملیات های درخشان نیروهای مسلح ایران، حتی در سده اخیر بود. ایران بدون پشتوانه ویژه قدرت های بزرگ برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم به یک پایگاه آمریکایی حمله و اهداف از پیش تعیین شده ای را نابود کرد. از لحظه آغاز عملیات موشکی ایران، بسیاری از رسانه‌ها به پوشش آن پرداختند و آن را نخستین حمله نظامی مستقیم به مواضع آمریکا پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی کردند.
به گفته سردار حاجی زاده پس از انجام عملیات موشکی، نیروهای آمریکایی توسط دوربین‌های ۸ فروند پهپاد ام‌کیو-۹ که بر فراز منطقه بودند، در حال رصد و مخابره لحظه‌ای وقایع پایگاه بودند. اما نیروهای سپاه پاسداران طی یک عملیات جنگ الکترونیک که به فاصله ۱۵ دقیقه پس از عملیات موشکی آغاز شد، همه هواپیماهای بدون سرنشینی را که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند برای لحظاتی از کنترل نیروهای آمریکایی خارج کرده و راه‌های ارتباطی آن‌ها از جمله ارتباطات تصویری را از بین برده‌اند.
سردار سلامی فرمانده سپاه نیز دربارهٔ این عملیات گفت: «برای تلفات انسانی هدف گذاری نکردیم. کشتن سربازان دشمن اهمیتی نداشت اما تجهیزات دشمن آنجا وجود داشت که اهداف ما بودند.»
اقدام ایران آن جایی هوشمندانه بود که این عملیات برای کشته گیری از طرف مقابل طراحی نشد و صرفا گوشزدی برای دقت و توان رزمی ایران در آن دیده می شد. ایران به خوبی این پیام را منتقل کرد که قادر به نابود کردن هر هدفی در منطقه است. از طرف دیگر کشته شدن گسترده سربازان آمریکایی باعث فشار افکار عمومی بر دولت آمریکا و یکپارچگی نسبی در این جامعه علیه ایران بود. چیزی که علاوه بر درگیری گسترده، باعث متحد شدن ایالات متحده پشت ترامپ می شد که این موضوع به طور قطع نمی توانست تاکتیک دوم ایران در میان مدت یعنی شکست ترامپ را برآورده کند.

شکست ترامپ در انتخابات آمریکا
شکی نیست که شیوع ویروس کرونا و کشتار گسترده این ویروس در ایالات متحده که ناکارآمدی دولت ترامپ را به خوبی نشان داد،  عامل اصلی شکست او در انتخابات شد. اما این همان قدمی است که ایران برای متحد نشدن جامعه آمریکا برنداشت. سردار حاجی زاده در همین ارتباط، از پرتاب ۱۳ موشک از طراز قیام و فاتح ۳۱۳ برای انهدام اهداف از پیش تعیین شده به سوی پایگاه عین الاسد خبر داد. همچنین با بیان اینکه امکان هدف قرار دادن آسایشگاه و محل استقرار نیروهای آمریکایی نیز برای سپاه پاسداران وجود داشته، اما حاجی زاده هدف این عملیات را نه کشتن افراد بلکه ضربه زدن به ماشین جنگی، مرکز کنترل و فرماندهی، یگان‌های پهپادی بالگردی و مجموعه امکانات خط پروازی آمریکا در این پایگاه بیان کرده‌است.
واقعیت این است که شکست ترامپ ضربه ای بسیار بزرگ به این فرد زد. به طوری که حتی در حال حاضر که کالج الکترال هم نتایج را تایید و جو بایدن را برنده انتخابات معرفی کرده حاضر نیست دست از ادعاهای خود با عنوان تقلب در انتخابات بردارد.
سردار تنگسیری سپاه در همین باره چند روز پیش گفته بود: «خداوند از ما نمی‌پذیرد که در مقابل مستکبر، کرنش کنیم و زانو بزنیم. مطمئن باشید همانطور که وعده داده شده انتقام سختی از عاملان ترور و به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی گرفته خواهد شد؛ شما خیال می‌کنید اینکه ترامپ الان به این وضعیت افتاده دلیلش چیست؟ انتقامی است که خدا از ترامپ می‌گیرد و خواهید دید که ترامپ هیچ‌گاه متعادل نخواهد شد، چراکه خداوند وعده داده است که «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» (اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد.»

خروج آمریکا از منطقه
واقعیت این است که تا خروج کامل نیروهای خارجی از منطقه خاورمیانه راه درازی باقی مانده است. نیروهای غربی از قرن شانزدهم میلادی در منطقه غرب آسیا حضور نظامی دارند و بیرون کردن این کشورها به زمان زیادی نیاز دارد. علاوه بر اینکه برخی کشورهای منطقه هم حاضر به همکاری برای خروج نیروهای آمریکایی نیستند.  
کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل موقعیت خاص خود به رهبری عربستان سعودی، ترجیح می دهند که دست نیروهای فرامنطقه ای را به عنوان دوست فشار دهند. اما در حال حاضر تلاش ها برای خروج آمریکا از عراق و افغانستان در حال نتیجه دادن است. خصوصا که ایران همواره بر حاکمیت مردم بر سرزمین خود تاکید داشته است.  
محمد جواد ظریف در اظهارنظری توییتری در شهریور ماه امسال نوشت: «ز نظر ما تجاوزگران و اشغالگران باید شکست را بپذیرند و هر چه سریعتر افغانستان را ترک کنند. جمهوری اسلامی ایران از همۀ طرف‌های درگیر درخواست می‌کند که خویشتن‌داری را پیشه کنند و از برادر کشی دست برداشته و تا رسیدن به یک توافق آتش‌بس دائم و آشتی ملی از ریختن خون بی‌گناهان و افراد غیر نظامی به طور جدی خودداری کنند.»
همچنین وزیر خارجه ایران در مصاحبه با تلویزیون طلوع نیوز افغانستان گفت: «ما افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانیم که در طول نزدیک به ۱۹ سال گذشته از کنفرانس «بن» در سال ۲۰۰۱ تاکنون دستاوردهای زیادی در حوزه‌ی دموکراسی، حقوق مردم، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها داشته است. حضور نیروهای خارجی را ما چه در عراق، چه در افغانستان و چه در سایر کشورهای منطقه، مخل صلح و امنیت منطقه می‌دانیم. اما ما به جای حکومت‌های این کشورها تصمیم نمی‌گیریم. حکومت‌های این کشورها دولت‌های مستقل هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند، تصمیم هم با مردم است.»
پس به نظر می رسد اولویت اصلی ایران خروج آمریکا از عراق است. اتفاقی که در این روزها بیشتر از آن می شنویم. تصمیم ترامپ برای کاهش یا پایان حضور در سومالی، افغانستان، عراق و سوریه نشان می دهد هزینه های ماندن در این کشورها برای ایالات متحده ظاهرا آنقدر زیاد است که ترجیح میدهد انتقادهای شرکای غربی اش را تحمل کند، اما دیگر این هزینه را نپردازد. این همان چیزی است که ایران به عنوان کشوری مستقل و حامی استقلال کشورهای منطقه به دنبال آن است. نکته مهمتر این است که این استراتژی ایران با تعویض رئیس جمهور آمریکا اتفاق نخواهد افتاد و ایران همچنان تا رسیدن به «انتقام سخت» این موضوع را دنبال خواهد کرد.

کد خبر: 4234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =