برلین به تعویق افتاد اما فجر نه!

برگزارکنندگان جشواره فیلم برلین به صورت رسمی از تعویق این رویداد سینمایی و برگزاری آن در سال آینده میلادی خبر دادند، با این حال دبیر جشنواره۳۹ فیلم فجر بار دیگر بر برگزاری شدن این رویداد سینمایی به شکل حضوری تاکید کرد!

به گزارش آتیه آنلاین، بعد از به تعویق افتادن جشنواره کن، مراسم اسکار و گلدن‌گلوب و برگزاری‌ نصف‌ونیمه فستیوال ونیز، جشنواره برلین هم به تعویق افتاد وگفته می‌شود جشنواره کن نیز برای دومین‌سال متوالی برگزار نخواهد شد.  گفتنی است که جشنواره فیلم برلین جزو باشکوه‌ترین و مهم‌ترین فستیوال‌های سینمای جهان است و سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۱۸ نفر از ۱۳۲ کشور در این جشنواره حضور یافته و ۳ هزار و ۴۴۷ خبرنگار و منتقد و گزارشگر هم به پوشش رسانه‌ای جشنواره پرداختند. نزدیک ۵۰۰ هزار نفر هم فیلم‌های جشنواره‌ را در سال گذشته تماشا کردند. این جشنواره مهم که هر سال در ماه فوریه برگزار می‌شد، به ماه مارس ۲۰۲۱ منتقل شده و قرار است در این ماه، فیلم‌های راه‌یافته به مرحله رقابت‌های جشنواره به‌صورت آنلاین برای اهل فن (منتقدان و رسانه‌ها و داوران) به نمایش گذاشته شود و اکران عمومی آنها سه ماه بعد انجام شود. ماریته ریسن‌بک، مدیر اجرایی جشنواره می‌گوید تمایل به حضور فیزیکی در چنین برنامه‌هایی زیاد است، اما وضعیت کنونی شیوع کرونا اجازه این کار در ماه فوریه را نمی‌دهد.

با طغیان کرونا در سال ۲۰۲۰ شمار قابل توجهی از جشنواره های سینمایی دیگر  نیز با اتخاذ سیاستی مشابه به طور کلی تصمیم به لغو دوره سال ۲۰۲۰ خود کردند که از آن جمله میتوان به جشنواره های ادینبورگ (اسکاتلند)، هنگ کنگ (هنگ کنگ)، مومبای (هند)، مونیخ (آلمان)، سیاتل (آمریکا)، تلوراید (آمریکا)، ترایبکا (آمریکا)، ژنو (سوئیس)، میسنک (بلاروس)، سن فراسیسکو (آمریکا)، جشنواره مستقل بوینس آیرس (آرژانتین)،   لاس پالماس (اسپانیا)، کارگردان های جدید/فیلم های جدید (آمریکا)، سیدنی (استرالیا)، پالم اسپرینگز (آمریکا)، حقوق بشر پراگ (جمهوری چک)   و ... اشاره کرد.

حالا به نطر می رشد بعد از تعویق جشنواره برلین شاید حتی فستیوال کن هم برای دومین سال متوالی تعطیل شود. گفتنی است که شهر کن از ماه مارس گذشته تاکنون، بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد را به علت لغو رویدادهای مختلف در کاخ جشنواره‌های خود از دست داده است. این شهر البته قصد دارد تا حد امکان از برگزاری جشنواره کن حمایت کند. اما اگر اوضاع شیوع دوباره کرونا در شهرهای اروپایی با روند ماه‌های اخیر ادامه داشته باشد، بی‌تردید برگزاری فستیوال‌های بزرگ و باشکوهی مانند کن هم دور از تصور خواهد بود.

درهمین راستا این روزها بحث نحوه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم  به موضوع داغی تبدیل شده بود، اما در نهایت دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرده است برپایی مجازی جشنواره فیلم فجر منتفی است. و فعلا گزینه فقط نمایش برای داوران است و به گزینه های دیگری همچون نمایش با پروتکل های بهداشتی برای اهالی رسانه و سینماگران و در شیوه سوم اگر شیوع کرونا در مرحله حاد نباشد، نمایش محدود برای مردم صحبت کرده است. وی با اشاره به برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، گفت: جشنواره فیلم فجر به شکل آنلاین برگزار نمی‌شود؛ چون سینمای داستانی تفاوت‌هایی با فیلم کوتاه و مستند دارد و مراقبت از سرقت نکردن آثار سینمایی داستانی کاری بسیار دشوار و پر ریسک است و طبیعتا نمی‌توانستیم وارد چنین عرصه پر ریسکی شویم.

کد خبر: 4233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =