سودان به دنبال دولت غیرنظامی

تعمیق اختلافات و بحران سیاسی در سودان باعث شده تا نخست‌وزیر این کشور برای برون رفت از وضعیت فعلی ضرب‌الاجل اعلام کند و از سوی دیگر غرب هم در حال اعمال فشار بر نظامیان است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همزمان با ضرب‌الاجل یک روزه نخست‌وزیر سودان به احزاب سیاسی برای دستیابی به توافقی جهت خروج از بحران، شورای حاکمیتی سودان خواهان گفتگو و تشکیل دولت تکنوکرات به عنوان راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی این کشور شد. این ضرب‌الاجل در حالی صادر شد که سازمان ملل نیز بر لزوم ایجاد زمینه مشترک در حل بحران سیاسی سودان تاکید می‌کند.

به دنبال حل بحران

در همین راستا شبکه الجزیره با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان ضرب‌الأجل یک روزه‌ای را برای احزاب سیاسی این کشور تعیین کرد تا به توافق دست یابند و با تشکیل هرچه سریعتر دولت، بحران سودان را حل و فصل کنند. یک منبع در ائتلاف آزادی و تغییر اعلام کرد که اخیراً یک هیئت از طرف‌های توافقنامه صلح‌ با حمدوک دیدار کرد تا او را از اتخاذ تصمیم استعفا منصرف کند. طبق گفته این منبع، حمدوک هم به این هیئت یک روز فرصت داد تا احزاب سیاسی سودان به توافقی دست یابند که کشور را از بحران سیاسی فعلی خارج کنند.

بر اساس گزارش الجزیره این منبع در ادامه سخنان خود اعلام کرد که اعضای گروه میثاق ملی با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و احزاب سیاسی دیگر دیدار خواهند کرد تا به توافقی دست یابند که امکان تشکیل دولت توسط حمدوک را فراهم کند. از این رو خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که شورای حاکمیتی سودان در بیانیه‌ای خواستار حل و فصل بحران کنونی سودان از طریق گفت‌وگو و توافق برای دستیابی به دیدگاهی واحد و تسریع در روند تشکیل یک دولت تکنوکرات شد.

شورای حاکمیتی همچنین بر گسترش آزادی‌ها، آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز با حفظ حاکمیت قانون تاکید کرد. این شورا همچنین خواستار افشای هویت عاملان تخلفات و کشتار معترضان شد. اقدامات مذکور از سوی مقامات خارطوم در شرایطی به ساختار سیاسی سودان ابلاغ شده است که اخبار منتشر شده از خاطوم حاکی از ادامه اعتراض‌های مردمی در پایتخت سودان است. از اینرو در پی فراخوان انجمن مشاغل سودان و کمیته‌های مقاومت برای برگزاری تظاهرات ضدکودتا طی روزهای گذشته، مقامات سودان ضمن اتخاذ تدابیر امنیتی، ۴ پل از ۱۰ پل در خارطوم، پایتخت این کشور را مسدود کردند.

در همین حال پایگاه خبری القدس العربی با انتشار گزارشی تفصیلی در این رابطه عنوان کرد که به گزارش شاهدان عینی، مقامات امنیتی سودان برای جلوگیری از رسیدن معترضان به مجاورت کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم ۴ پل را بستند. در میان پل‌هایی که بسته شد، پل‌های نیل سفید بود که ام درمان و خارطوم را به هم وصل می‌کند و پل‌های منشیه که شهر نیل شرقی و خارطوم را به هم متصل می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. وضعیت فوق‌العاده در خارطوم در حالی اجرا شده است که روز شنبه، انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش اعتراضی این کشور) و کمیته‌های مقاومت، با محکوم کردن توافق سیاسی امضا شده بین رئیس‌جمهور حاکمیت، خواستار تظاهرات شدند.

اما ادامه، شرایط مذکور در خارطوم، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که در این میان واشنگتن و سازمان ملل بیش از سایر بازیگران و ناظران بین‌المللی فعال بودند. بر همین اساس آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای در رابطه با تحولات داخلی خارطوم عنوان کرد که اقدامات نظامی سودان در ماه اکتبر و خشونت علیه معترضان صلح‌آمیز، آینده روابط دو کشور را تهدید می‌کند.

هشدار مجدد غرب

در همین راستا روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که بلینکن بر آمادگی کشورش برای پاسخگویی به کسانی که به دنبال مانع‌تراشی در راه آرمان‌های مردم سودان برای رسیدن به یک دولت دموکراتیک و غیرنظامی هستند و در مسیر مسئولیت‌پذیری، عدالت و صلح ایستاده‌اند، تاکید کرد. به نوشته واشنگتن پست، وزیر خارجه آمریکا از نیروهای امنیتی سودان خواست از خشونت علیه معترضان در این کشور خودداری کنند. همچنین وی مدعی شد که کشورش به مشارکت با سودانِ دموکراتیک امیدوار بود، اما این اقدامات این امیدها را با تردید مواجه کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده در واشنگتن پست، بلینکن شجاعت سودانی‌ها که «مکرراً به خیابان‌ها آمده و خواستار شنیدن صدایشان و دستیابی به آینده‌ای امن و مرفه هستند» تحسین و تصریح کرد که ما فداکاری کسانی را که در جستجوی آزادی جان خود را از دست دادند، ارج می‌نهیم.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده که بلینکن گفته است: «راهی رو به جلو وجود دارد و این مستلزم آن است که نیروهای امنیتی فوراً استفاده از زور علیه معترضان را که می‌تواند منجر به تلفات جانی شود، متوقف کرده و کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر هستند، به دست عدالت بسپارند. علاوه بر این وی از نیروهای سیاسی سودان خواست تا گام‌های بیشتری در جهت تشکیل یک دولت معتبر متشکل از وزرا و تشکیل شورای قانونگذاری و دو نهاد مسئول امور قضایی و انتخاباتی بردارند».

از سوی دیگر باید توجه داشت که کمیته مرکزی پزشکان سودانی روز شنبه اعلام کرده که تعداد قربانیان اعتراضات از ۲۵ اکتبر گذشته، به ۵۴ نفر رسیده است. این کمیته (غیر دولتی) در بیانیه‌ای گزارش داد که از زمان آغاز تظاهرات علیه اقدامات البرهان در ۲۵ اکتبر، تعداد تظاهرکنندگان کشته شده در تظاهرات به بالای ۵۴ نفر می‌رسد و برخی‌ از اجساد همچنان مفقود هستند.

از سوی دیگر سازمان ملل نیز در واکنش به رخدادهای جاری در پایتخت سودان عنوان کرد که استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان صلح جو، حمله به روزنامه‌نگاران، و نقض حق آزادی مطبوعات و حقوق اولیه، به ایجاد محیطی مساعد برای احیای مسیر دموکراتیک کمک نمی‌کند. از اینرو فولکر پرتز، رئیس دفتر سازمان ملل برای پشتیبانی از مرحله انتقالی در سودان موسوم به «یونیتامس» خواستار ایجاد فضا و زمینه مشترک برای خروج از بحران سیاسی شد که سودان با آن مواجه است. وی در این باره به ساندی تایمز گفت: «بی‌اعتمادی میان همه طرف‌های سودانی باید هرچه سریع‌تر برطرف شود و هدف، یافتن زمینه مشترک برای خروج از بحران سیاسی فعلی است».

در آخر باید خاطرنشان کرد که بخش نخبگان سیاسی سودان در ابتکار عملی جدید، اقدام به تهیه سندی کردند که هدف از آن ارائه یک نقشه راه برای دستیابی به توافق برای حل و فصل بحران سودان و ایجاد یک گفت‌وگوی مؤثر میان غیرنظامیان است. موضوعی که میتواند به عنوان راه حل برون رفت از بحران فعلی درخارطوم به شمار آید.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 42118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =