اراده دولت برای توزیع عادلانه با اجرای طرح جدید بنزینی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با اجرای طرح جدید آزمایشی توزیع بنزین، بدنبال کاهش مشکلات معیشتی مردم است و اراده دولت بر توزیع عادلانه بنزین و مساوات در بهره‌مندی مردم از این نعمت است و با توجه به اینکه حدود ۲۷ میلیون کارت سوخت وجود دارد، اما ۱۲ میلیون خانوار هستند که خودرو ندارند و بر این اساس سودی هم از یارانه بنزین نخواهند برد که این مسئله نیازمند اتخاذ تدابیر هوشمندانه است.

علیرضا ورناصری قندعلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یارانه دولتی سوخت نصیب مالکان خودروهای لوکس پرمصرف می‌شود، گفت: طرح آزمایشی تخصیص بنزین به افراد بجای خودرو، در قشم و کیش با همان نرخ‌های قبلی انجام می‌شود که این طرح پس از کارهای کارشناسی و رفع ابهامات، باصلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور، در کشور اجرایی می‌شود.

وی به روند اجرایی شدن این طرح اشاره و اظهار کرد: به اینصورت است که در ابتدا به تمامی افرادی که یکسال در ایران اقامت داشته‌اند چه صاحب خودرو باشند چه نباشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی اختصاص داده می‌شود که افراد می‌توانند این میزان سهمیه را استفاده کنند و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن بهره بگیرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود دارد، ادامه داد: یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده تا افرادی که خودرو ندارند حداقل بتوانند با فروش سهمیه خود به دیگران، سهمیه‌شان را نقد کنند. موضوعی که باید تاکید کنم این است که سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نمی‌کند و بجای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریزمی‌شود؛ برای خودروهای شخصی سهمیه‌ ۱۵ لیتری هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود و ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد محفوظ است.

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

ورناصری بیان کرد: درشرایط فعلی اگر یک خانواده چند خودرو دارد برای هر خودرو، جداگانه سهمیه می‌گیرد اما افراد فاقد خودرو از یارانه سوخت بهره ندارند، در طرح جدید با تخصیص سهمیه سوخت به ازای هر نفر، به جای اختصاص سهمیه بنزین به خودرو، به افراد سرانه مصرف سوخت پرداخت و یارانه این بخش عادلانه‌تر می‌شود.

وی عنوان کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بر خلاف برخی تحلیل‌ها، این امر آزادسازی قیمت محسوب نمی‌شود و در واقع مقدمه و پایلوت برای واقعی‌سازی قیمت‌ها ودستمزدهاست و این امر منوط به وزارت نفت است که با بررسی میزان قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و موارد مرتبط، اقدام به مشخص کردن قیمت تمام شده، هزینه حمل‌ونقل، سهم جایگاه‌های توزیع و موارد مرتبط خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این طرح بنا هست که همه مردم با روند عادلانه‌ای از یارانه بنزین استفاده کنند و ازجمله طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی نهایتا همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

طرح بنزینی بار تورمی ندارد

ورناصری با اذعان به اینکه این طرح آثار و بار تورمی به همراه نخواهد داشت، گفت: توجه داشته باشیم که تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس است و تاکنون مجلس در این زمینه مصوبه‌ای نداشته است. به زعم بنده اجرا و تعمیم این طرح باید کاملا منطقی پیش برود یعنی مرحله‌ای جلو برویم و کمیسون‌های کارشناسی مربوطه، با محوریت داده‌هایی که از نظرات مردم دریافت می‌کنند، رایزنی مداوم با اندیشکده‌های مختلف، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی داشته باشند و بصورت مستمر روند کار را بررسی و رفع نقص کنند، تغییرات و اصلاحات طرح را در مدل‌های کوچک -به صورت میدانی- اجرا کنند تا روش نهایی اجرای بهینه طرح استخراج شود، چنانچه بدینصورت پیش برویم اثر تورمی محسوسی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: منطق حکم می‌کند چنانچه بنا باشد تغییرات ویژه‌ای اعمال کنیم در وهله نخست به صورت میدانی و عملیاتی در محدوده کوچکی اجرا شود، بررسی و رفع نقص شود، مدل نهایی با نظرات جامعه هدف بررسی و سپس نسخه نهایی استخراج شود، کیش و قشم منطقه آزاد هستند، درآمدها در مناطق آزاد با سایر نقاط کشور فرق دارد، بنا شد بصورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل‌های انرژی در این دو منطقه بصورت پایلوت امتحان شود، با این وجود بنده به توسعه و تداوم کارهای کارشناسی، همچنین محوریت بخشی در توجه به درآمدهای مردم و نظام حقوق و دستمزد برای این طرح تاکید دارم تا بتوانیم در مورد حامل‌های انرژی وارد مراحل جدیدی شویم.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تحلیل‌ها یا مطالبی که درمورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود در جامعه ایجاد نگرانی خواهد کرد که طبیعی‌ست، زیرا اثرگذاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر حمل‌ونقل و زندگی مردم مبرهن است، اما همانطور که گفتم دولت برای افزایش قیمت بنزین برنامه‌ای ندارد و با اهتمام بی‌وقفه‌ای بدنبال کاهش مشکلات معیشتی مردم است. گاهی پمپاژ اخبار ناصحیح به جامعه باهدف جریان‌سازی صورت می‌گیرد که خوشبختانه مردم بیدار و آگاه هستند و حسن نیت دولت برای تغییرات مثبت به نفع جامعه را رصد کرده و به تلاش دولت و مجلس جهت کاهش مشکلات معیشتی اعتماد دارند.

کد خبر: 42026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =