مجوز مشاغل خانگی ظرف سه روز صادر شود

وزیر کار در دومین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: امروز مصوب شد تا ظرف سه روز کاری باید تایید یا رد مجوز مشاغل خانگی صادر شود و در غیر اینصورت سیستم به صورت خودکار مجوز صادر خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، دومین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی امروز (چهارشنبه، ۸ دی ماه) در محل سالن تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. این نشست به منظور بررسی شرایط حمایت از مشاغل خانگی در کشور و ارائه راهکارهای مرتبط در این خصوص، با حضور حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین‌ اجتماعی و معاونان وزارت کار برگزاری شد. 

منابع مالی کم از خصیصه های مشاغل خانگی است

حجت‌ الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: سرمایه و منابع مالی کم از خصیصه های مشاغل خانگی است و با نگاه دینی به جهت خانواده محور  بودن مشاغل خانگی، دارای مزیت مضافی هستند.

وی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته حتی تا ۲۰ درصد از اقتصاد و اشتغال به مشاغل خانگی اختصاص دارد.

وزیر کار ادامه داد: شرکت های بزرگ بخشی از زنجیره ارزش را به خانه منتقل می کنند و این در واقع بازی برد - برد است و فرصت مناسبی برای شاغلان خانگی و کارگاه ها است.

وی تصریح کرد: در زیست بوم کشور فرصت های بسیاری داریم و به عنوان مثال وسعت سرزمینی و فرهنگی از این جمله هستند.

عبدالملکی افزود: مسائل مختلف و مشکلاتی هم هست که منجر به کندی حرکت مشاغل خانگی شده است و قابل قبول نیست که در طول ۵ سال فقط ۲۴۰ هزار شغل را در این حوزه ایجاد کرده باشیم.

وزیر کار ادامه داد: به لحاظ قوانین و مقررات شاهد اتفاقات خوبی هستیم که نمونه آن قانون مصوب مجلس در حوزه تسهیل صدور مجوزها است و مورد دیگر مصوبه جلسه گذشته شورای عالی اشتغال در حوزه تسهیل صدور مجوز در مشاغل خانگی است.

وی اضافه کرد: فعالیت کسب و کارهای خانگی به سه دسته تقسیم می کنیم که ظرف ۱۰ روز آینده باید مشخص شوند: دسته اول فعالیت های ممنوعه است، دسته دیگر فعالیت های مجاز نیازمند تاییدیه و دسته سوم «فهرست باز» خواهد بود که به غیر از دو مورد اول،  هر فعالیتی با ثبت تعهدنامه  و با مجوز صادر شده آنی امکان ثبت و شروع کار خواهد داشت.

عبدالملکی تصریح کرد: مصوب امروز این است که ظرف سه روز کاری باید تایید یا رد مجوز مشاغل خانگی صادر شود و در غیر اینصورت سیستم به صورت خودکار مجوز صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: ظرف ۱۰ روز کاری هر دستگاهی که لیست مورد نظر در خصوص شغل های خانگی در حوزه مجوزها را اعلام نکند، حوزه مربوطه در «فهرست باز» محسوب خواهد شد.

وزیر کار گفت: واحد مشاغل خانگی که تخلف داشته باشد و سلامت مردم را به خطر بیندازد، قطعا باید تعطیل شود و این نیازمند نظارت های مستمر است.

وی کار افزود: تایید صلاحیت های برخی از شغل های مشاغل خانگی در بخش وزارت ارشاد باید به بازار سپرده شود و غیر از بحث خبرنگاری، می توان بسیاری از این مشاغل را بدون مجوز به تحولات و واقعیت های بازار سپرد.  

عبدالملکی بیان کرد: در حوزه گواهی مهارت و نیاز به تسهیلات، تا زمانی که بتوان به صورت آنلاین تاییدیه مهارتی صادر شود، تاییدیه دستگاه های اجرایی را به عنوان مهارت می پذیریم و بانک ها وام را به این افراد اختصاص خواهند داد.

وی گفت: شهرداری ها باید فضایی برای فروشگاه های موقتی فراهم کنند. در شورای عالی اشتغال مصوبه ای گذرانده و مقرر شد تا در هر شهری، میدانی به عنوان میدان کارآفرینی نامگذاری شود تا شغل های موقت و بازارهای موقت در آن مکان فعالیت داشته باشند.

وزیر کار افزود: منابع مالی خوبی برای تامین مالی در آینده نزدیک در نظر گرفته خواهد شد.

همه مشاغل نیازمند مجوز نیستند

علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: برای مجوزهای مشاغل ثبت محور، محدودیت قائل شده ایم و این در حالی است که همه شغل ها نیازمند مجوز نیست.

وی ادامه داد: با ارائه یک تکلیف، رشته ها و شغل های نیازمند مجوز باید کاهش پیدا کند. البته حذف رشته - مشاغل خانگی باید در ستاد ساماندهی مشاغل خانگی به تصویب برسد.

عنابستانی افزود: حلقه مفقوده تثبیت شغل در کشور، زنجیره ارزش است.

پایین آوردن قیمت تولیدات با فرصت مشاغل خانگی 

محمدحسن آزما، مدیرعامل، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در جریان این نشست گفت: مشاغل خانگی فرصت بزرگی برای پایین آوردن قیمت محصولات تولیدی است و اگر با حلقه های میانی، این مهم را به سمت تولید هدایت کنیم، اتفاقات مناسبی را در حوزه اشتغال و تولید می بینیم.

وی افزود: جامعه ایثارگری نسبت به دیگر اقشار، از میانگین پایین تری در حوزه مشاغل خانگی حضور دارند. اکنون در جامعه ایثارگر حدود ۳۰۰ هزار نفر بیکار هستند.

مهارت آموزی مشاغل خانگی نیازمند پکیج کاملی است

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز در ادامه این نشست گفت: برای مهارت آموزی حوزه مشاغل خانگی نیازمند یک پکیج کامل هستیم.

وی تصریح کرد: در عمل باید بحث های آموزش مهارت را برای این حوزه جدی تر بگیریم.  پیشنهاد این است که برای کمک موثر به مشاغل خانگی یک یارانه مهارتی را برای این بخش از افراد جامعه در نظر بگیریم.  

حسینی نیا اضافه کرد: برای هر ‌۳۲۶ رشته مهارتی استاندارها مطابق با استاندارهای بین المللی تدوین و آزمون های ادواری برای افراد ماهر تبیین شده است تا فرایند این مسیر را ساده تر کنیم.  افرادی که مهارت دارند بدون مشکل می توانند برای دریافت مدارک مهارتی اقدام کنند.

وی گفت: در قالب مشاغل، استانداردهای بین المللی و داخلی  تعریف شده است و در قالب نظام سنجش صلاحیت حرفه ای سازوکار مشخصی دارد.  

حسینی نیا تصریح کرد: باید نقش اتاق ها را در حوزه مشاغل خانگی  جدی تر در نظر بگیریم.

مجوز مشاغل خانگی ظرف سه روز صادر شود

کد خبر: 41592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =