تزریق تشنج به بغداد

اظهارات وزیر خارجه آمریکا و فرمانده سنتکام این پیام را مخابره می‌کند که تیم ترامپ به صورت خزنده به دنبال طرح‌ریزی یک سناریوی جدید برای تزریق بحران به بغداد پس از حمله راکتی اخیر هستند

به گزارش آتیه آنلاین، وزارت دفاع عراق یکشنبه شب در خبری اعلام کرد منطقه سبز بغداد (منطقه الخضرا) که شامل سفارت و نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده است مورد حمله موشکی قرار گرفته است. مسئول امنیتی منطقه سبز بغداد در مصاحبه‌ای به شبکه العراقیه اعلام کرده که ۱۱ فروند موشک کاتیوشا به سوی منطقه سبز  شلیک شده که هدف از این اقدام هدف قرار دادن سفارت آمریکا بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سفارت ایالات متحده در منطقه سبز از سیستم راداری و سامانه دفاعی سی‌رام (C-RAM) بهره‌مند است تاکید کرد که «سامانه راداری مستقر در محیط سفارت بلافاصله با تشخیص موشک در محیط راداری خود فعال شده و واکنش متقابل در دستور کار این سیستم دفاعی قرار گرفته است». همچنین تنها چند دقیقه بعد از شلیک موشک‌ها و هدف قرار دادن بزرگتریت سفارت ایالات متحده بر روی کره خاکی، بالگردهای عملیاتی آمریکا نیز به پرواز درآمده و در زمان‌بندی معینی اقدام به گشت‌زنی بر فراز سفارت و محیط پیرامون منطقه سبز کردند.

حمله موشکی به سفارت و شلیک بیش از ده فروند موشک کاتیوشا در شرایطی رخ داد که با گذشت یک ساعت از حمله، استاندار بغداد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری السومریه با بیان اخبار مربوط به این حمله تایید کرد که حمله حوالی ساعت ۹ شب به وقت بغداد رخ داده و تنها چند ساختمان و خودرو آسیب جدی دیده‌اند. وی از تلفات انسانی چیزی نگفت و اذعان داشت که تاکنون خبری از تلفات انسانی و مجروح میدانی در دست نیست.

یکسال قبل...

سوم ژانویه ۲۰۲۰ ساعت یک و نیم بامداد به وقت تهران نیروهای ایالات متحده در عراق در عملیاتی با نام «آذرخش کبود» که به دستور دونالد ترامپ در برنامه عملیاتی آنها قرار گرفته بود، ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جانشین سازمان حشدالشعبی عراق را عملیاتی کردند. طی این اقدام تروریستی، «سردار قاسم سلیمانی» و «ابومهدی مهندس» به همراه هیئت همراه که در قالب تیم دیپلماتیک و با سفری رسمی وارد فرودگاه بغداد شده بودند مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. در این حمله، کاروان خودروهایی که از فرودگاه بین‌المللی بغداد برای انجام دیدار با نخست‌وزیر عراق خارج شده بودند هدف دو فروند موشک HELL FIRE قرار گرفته و واکنش‌های تندی را از جانب تهران و گروه‌های مقاومت اسلامی کشورهای مختلف به دنبال داشت. در حالی که حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق، از اطلاع بغداد و صدور اجازه برای این اقدام تروریستی از سوی عراق خبر داد، اما موضوع پاسخ به این اقدام، بدون هیچ وقفه‌ای در دستور کار تهران و نیروهای مقاومت قرار گرفت.

این واکنش‌ها در حالی در رسانه‌های جهان تیتر یک اخبار را به خود اختصاص داد که وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دلیل این حمله را انتقام کشته شدن نیروهای خود توسط سپاه و جلوگیری از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی توسط تهران اعلام کرد. ادعایی که بارها و همین حالا از سوی واشنگتن بدون ارائه اسناد و مدارک شده است. از سوی دیگر در مدت زمان کوتاه، عملیاتی موشکی از سوی تهران برای پاسخ به نیروهای ارتش ایالات متحده به اجرا درآمد. حمله موشکی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یک عملیات نظامی در ۱۸ دی ۱۳۹۸ بود که طی آن، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب شماری موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار داد.

تهران به صورت شفاف دلیل انتخاب پایگاه عین‌الاسد در الانبار را جایگاه مهم این پادگان در ساختار سازمان رزم و ستاد آمریکایی‌ها اعلام کرد. به عبارت ساده‌تر نیروی هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه عین‌الاسد مرکز فرماندهی و عملیاتی ارتش آمریکا در عراق به شمار میرود خاطرنشان کرد عملیات ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندسن از این پایگاه کنترل و فرمادهی شده است و بر همین اساس این مقر ارتش آمریکا در عملیات مذکور مورد هدف قرار گرفته است.

فریب به جهت پوشش

از طرفی دیگر نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و لبنان در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای هر کدام به صورت مستقل خبر از عملیات انتقامی علیه آمریکایی‌ها در منطقه دادند. اما حالا برای چندمین بار متوالی خبر حمله موشکی به سفارت و منطقه سبز توجه رسانه‌ها را به خود جلب میکند. یادآوری این پرونده بدان جهت مهم است که بدانیم برخی کارشناسان مسائل امنیتی این قبیل اقدامات را در زمره فعالیتهای انتقامی نیروهای مقاومت عنوان میکنند و معتقدند این قبیل رخدادهای نظامی نه تنها کاهش پیدا نمیکند بلکه به دلیل ماهیت عملیات پنهان آن هیچ مسئول و مسببی هم به دنبال نخواهد داشت. این دقیقاً همان نقطه مغفول است که بسیاری از رسانه‌ها و حتی صاحب‌نظران حوزه عراق و منطقه بدان توجه نمی‌کنند؛ چراکه تمام این تحلیل‌ها در فضای رسانه‌هایی در عراق و خارج از این کشور منتشر می‌شوند که به نوعی با آمریکایی‌ها در ارتباط هستند یا مواضع آنها متمایل به سمت واشنگتن است.

با گذشت حدود دو روز از آخرین اقدام راکتی علیه سفارت آمریکا در بغداد حالا «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در واکنشی اعلام کرد هدف قرار دادن غیرنظامیان اقدامی مردود است. مقتدی صدر با بیان اینکه هیچ کس حق استفاده از سلاح در خارج از چارچوب دولت را ندارد تاکید کرد که «دولت باید وضعیت اضطراری را در بغداد اعلام و از ارتش به طور انحصاری برای محافظت از غیرنظامیان و مأموریت‌های دیپلماتیک استفاده کند و من آماده همکاری کامل در زمینه تامین امنیت هستم».

رهبر جریان صدر با مورد خطاب قرار دادن آمریکایی ها در توصیه‌ای به آنها خاطر نشان کرد واشنگتن به حملات موشکی و این قبیل اقدامات واکنش نشان ندهد. واکنش صدر و بیانیه از سوی او در حالی در رسانه‌های عراقی و بین‌المللی منتشر شد که وی از پارلمان عراق خواست با سفارت آمریکا در بغداد برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا مذاکره کرده و با حل و فصل این مسئله از رخداد حوادث این چنینی جلوگیری به عمل آید. مواضع صدر شاید برای بسیاری از مخاطبان تعجب‌آور و حتی یکطرفه باشد، اما واقعیت این است که او از یک سور در حال آرام کردن اوضاع و احوال تنش آلود عراق است و از سوی دیگر به دنبال آن است تا خود را یک ملی‌گرای تمام عیار به دنیا نشان دهد. ابهامی که در اینجا وجود دارد این است که آیا صدر همانند گذشته در حال بازی دوگانه است یا اینکه صرفاً به دنبال بهره‌برداری سیاسی است؟!

برائت از یک سناریو

واکنش‌ها به حمله راکتی علیه سفارت آمریکا در بغداد در حالی ادامه دارد که بسیاری از تحلیلگران اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را بنزینی بر آتش قلمداد کردند. او ساعاتی پس از انتشار خبر حمله راکتی در حساب توئیتری خود بدون هیچ سندی اعلام کرد که تهران پشت‌پرده این پرونده است. اگر به اظهارات وی دقت کنیم می‌بینیم که برای اولین بار در چند سال اخیر است که وزیر خارجه ایالات متحده تا این حد تند و بی‌پروا علیه تهران سخن می‌گوید و همین موضوع را اگر در کنار اوضاع و احوال منطقه بگذاریم به خوبی می‌فهمیم که واشنگتن و تیم ترامپ آشکارا قصد دارند تا قبل از پایان دولت جمهوریخواهان، به نوعی تهران و بازوهای آن در منطقه را تحریک کنند تا یک بحران جدید به راه بیاندازند. کمااینکه ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده سنتکام هم مدعی شده که واشنگتن در صورتی که تهران بخواهد حمله‌ای به خاطر اولین سالروز ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا انجام دهد، آماده است که پاسخ دهد! این اظهارات دقیقاً همان تحریک از راه دور است.

از اینرو یک منبع مطلع در دولت عراق روز گذشته (دوشنبه) از تشکیل کمیته‌ای توسط حشد شعبی عراق به ریاست عبدالعزیز المحمداوی، نائب رئیس حشدالشعبی برای انجام تحقیقات درباره حملات راکتی به منطقه الخضراء خبر داد. شبکه تلویزیونی استان بغداد در خبری با اشاره به تشکیل این کمیته در حشدالشعبی عنوان کرد این اولین‌بار است که در سازمان حشدالشعبی عراق تحقیقاتی در خصوص حملات راکتی صورت می‌گیرد که به خوبی نشان می‌دهد ایت جریان هیچ مسئولیتی در حمله اخیر نداشته است.  

بر این اساس همانگونه که از اظهارنظرها و داده‌های آشکار پیداست، حمله شامگاه یکشنبه به سفارت آمریکا در بغداد به نوعی یک طرح‌ریزی جدید است. دلیل این امر هم مشخص است. از زمانی که بحث حمله خمپاره‌ای یا راکتی به سفرا تآمریکا مطرح شده تاکنون هیچ سند یا تصویری از میزان تلفات انسانی یا خسارات فیزیکی به سفارت منتشر نشده است و صرفاً سیلی از اظهارات را شاهد بودیم. بر این اساس همانطور که پیش‌تر گفته شد، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به دنبال تزریق تشنج و بحران به عراق هستند تا بتوانند سناریوی جدید را قبل از خروج ترامپ از کاخ‌سفید طرح‌ریزی و احتمالاً اجراء کنند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 4133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =