از زمستان سرد مشارکت تا پیروزی نمایندگان چین

پیروزی احزاب و مهره‌های هماهنگ با دولت مرکزی چین در انتخابات هنگ‌کنگ به خوبی نشان می‌دهد که راهبرد پکن در این جزیره ثبات به ثمر نشسته اما مخالفت‌ها همچنان باقیست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمان اعمال قانون امنیت ملی در هنگ کنگ، این منطقه کمابیش خودمختار، زیر کنترل هرچه بیشتر دولت مرکزی پکن رفته است. حال به نظر می‌رسد که نتایج انتخابات در این منطقه بدل به آخرین میخ بر تابوت استقلال این جغرافیا شده است.

برگزاری انتخابات در میانه نارضایتی

رأی‌دهندگان هنگ‌کنگی ‌روز ‌یکشنبه‌ برای اولین بار از زمان تجدید ساختار انتخاباتی و اعمال قانون امنیت ملی گسترده بر این شهر به پای صندوق‌های رای رفتند. به گزارش خبرگزاری رویترز، انتخابات شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ که صرفا نامزدهایی در آن شرکت داشتند که از دید دولت «میهن‌پرست» به شمار می‌آیند، مورد انتقاد برخی فعالان، دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

پیش از برگزاری انتخابات، رهبران دولت هنگ‌کنگ از مردم خواستند تا رای بدهند و این رای‌گیری را وابسته به نمایندگان مردم بدانند. بنا به عقیده رهبران هنگ‌کنگ که این تجدیدساختار اساسی، همچون قانون امنیتی جدید که سال گذشته اعمال شد، برای تضمین ثبات پس از اعتراضات طولانی که این مرکز مالی آسیا در سال ۲۰۱۹ را به لرزه انداخت، مورد نیاز بود.

میزان مشارکت مردمی در این انتخابات اهمیت بسیار داشت و دولت هنگ‌کنگ روز شنبه با ارسال پیام‌هایی از شهروندان خواست تا در رای‌گیری شرکت کنند و از طرف دیگر، برخی از منتقدان از مردم خواستند تا با دوری کردن از صندوق‌های رأی، اعتراض خودشان را نشان دهند. این در حالی است که در هنگ ‌کنگ تحریک مردم به عدم شرکت در انتخابات و دادن رأی باطل جرم محسوب می‌شود.

برخی از شهروندان هنگ‌کنگی که با باز شدن شعبه‌ها در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه به وقت محلی رای خود را به صندوق انداختند، گفتند تمایل داشتند تا به وظیفه مدنی خودشان به منظور اطمینان یافتن از ثبات عمل کنند. یک استاد دانشگاه ۷۹ ساله هم ابراز امیدواری کرد که شورای جدید به مردم پاسخگو باشند. او گفت: «اگر آنها به فکر مردم هنگ‌کنگ نباشند، چه فایده‌ای خواهد داشت.» «کری لم»، رهبر اجرایی هنگ‌کنگ جزو اولین رای‌دهندگان بود و در جمع خبرنگاران گفت که این دولت هیچ هدفی برای میزان مشارکت مردمی تعیین نکرده و اطلاعی ندارد که رهبری چین میزانی را در نظر گرفته است یا خیر.

پیش از صحبت‌های کری لم، چندین معترض از گروه اپوزیسیون لیگ سوسیال دموکرات‌ها در همان نزدیکی تجمع کرده و خواستار حق رای کامل شدند و بنرهایی با نوشته «اجبار به سکوت... روح آزادی، با وجدان خود رای بدهید» در دست داشتند. پیش از برگزاری انتخابات، تدابیر امنیتی شدیدی در هنگ‌کنگ در جریان بود و بنا به گزارش‌ها، ۱۰ هزار نیروی پلیس و حدود ۴۰ هزار نیروی دولتی برای انتخابات مستقر شدند. در آستانه انتخابات هم بیش از ۱۰ تن به اتهام تحریک مردم برای انداختن رای سفید بازداشت شدند.

پارلمان چین در ماه مارس تغییرات گسترده‌ای را بر سیستم انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال کرد. از جمله موارد، کاهش تعداد کرسی‌های منتخب مستقیم و تشکیل یک کمیته بررسی برای ارزیابی تمام نامزدهای بالقوه و شناسایی افراد «میهن‌پرست» بود. اکنون بیش از یک سوم کرسی‌ها به دست کمیته‌ای تعیین می‌شود که مملو از وفاداران به چین است. 

بر خلاف رای‌گیری‌های پیشین، در انتخابات اخیر نامزدهای حامی دموکراسی عمدتاً غایب بودند؛ آن‌ها یا نخواسته بودند نامزد شوند یا آن‌که ‌تبعید و زندانی شده‌اند. برخی از فعالان و دولت‌های خارجی از جمله آمریکا معتقدند که این تغییرات انتخاباتی به کاهش سطح دموکراتیک این شهر منجر شده است. مقام‌های چین و هنگ‌کنگ اما این اتهامات را رد می‌کنند.

پیروزی نیروهای وفادار به چین

این انتخابات با ثبت رکورد جدیدی از مشارکت حداقلی رای دهندگان برگزار شد در حالی که ناظران گفتند این پدیده نشان دهنده بی‌تفاوتی سیاسی عمومی در این شهر، ۱۸ ماه پس از زمانی است که مقاماتش به نام امنیت ملی سرکوب مخالفان سیاسی را آغاز کردند.

تنها ۳۰ درصد از مجموع چهار میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده واجد شرایط رای‌دهی در هنگ‌کنگ به پای صندوق‌های رای رفتند که تقریباً معادل نیمی از تعدادی است که در آخرین انتخابات پارلمانی این شهر در سال ۲۰۱۶ رای دادند. انتخابات رده پایین‌تر مربوط به شوراهای منطقه‌ای هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ شاهد مشارکت ۷۱ درصدی رای‌دهندگان بود. با وجود اینکه نامزدهای طرفدار پکن در انتخابات مکرراً برای حضور بیشتر مردم در انتخابات در طول روز رای‌گیری درخواست می‌کردند، این رکورد پایین میزان مشارکت در انتخابات رخ داد. بنا به نتایج اعلام‌شده، نامزدهای طرفدار پکن تقریباً تمام کرسی‌های پارلمان جدید این شهر را تصاحب خواهند کرد.

«تیک چی یوئن»، از حزب «طرف ثالث» که خود را یک حزب میانه رو معرفی می‌کند، تنها نامزد پیروز انتخابات هنگ‌کنگ که طرفدار تشکیلات حاکم نیست، محسوب می‌شود. تیک که در سال ۲۰۱۵ از حزب دموکراتیک هنگ‌کنگ کناره‌گیری کرد تا حزب خودش را تأسیس کند، استدلال کرده که مددکاران اجتماعی در این شهر باید از ادای سوگند اجباری مربوط به ابراز وفاداری به دولت که از زمان اجرای قوانین امنیت ملی جدید هنگ‌کنگ از سوی پکن در قبال کارمندان دولت و شوراهایی منطقه‌ای تحمیل شده کنار گذاشته شوند. این نامزد در مصاحبه‌ای با رسانه‌های تحت حمایت دولت چین، خود را «میانه‌رو و منطقی» توصیف کرد.

دیگر نامزدهای میانه‌رو و غیرتشکیلاتی، از جمله «مندی تام» و «فردریک فانگ»، از اعضای سابق حزب دموکراتیک، در ۲۰ کرسی که مستقیماً توسط مردم انتخاب می‌شوند، در برابر رقبای طرفدار پکن خود شکست خوردند. فانگ به رویترز گفت: «این آسان نیست که مردم را وادار کنید (رای دهند). من فکر می‌کنم که آنها در شرایط فعلی احساس بی‌تفاوتی می‌کنند.»

رئیس اجرایی هنگ‌کنگ که توسط پکن منصوب شده، در کنفرانسی مطبوعاتی ‌پس از اعلام نتایج انتخابات، گفت که مشتاقانه منتظر ‌تعاملات عملی و منطقی‌ با پارلمان جدید برای حل ‌مشکلات عمیق‌ این شهر است.

رکورد قبلی مشارکت کم رای‌دهندگان در انتخابات پارلمانی هنگ‌کنگ در دوره پس از انتقال یافتن حاکمیت بر این شهر از انگلیس به چین در سال ۱۹۹۷، مربوط به سال ۲۰۰۰ و با میزان ۴۳ و شش دهم درصد بوده است. در سال ۲۰۱۹، آخرین انتخابات مهم سراسری هنگ‌کنگ بر سر کرسی‌های شوراهای منطقه‌ای، شاهد میزان مشارکت ۷۱ درصدی و اختصاص یافتن ۹۰ درصد از مجموع ۴۵۲ کرسی در معرض رقابت به نامزدهای دموکراسی‌خواهان بود.

با این وجود به نظر می‌رسد که زمستان سرد انتخاباتی در هنگ‌کنگ دستکم برای هواداران دولت مرکزی چین بدل به بهاری گرم و شیرین شده است.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 40144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =