آماده‌باش ادارات چابهار برای مواجهه با زلزله احتمالی

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار با اشاره به زمین‌لرزه‌های روز گذشته گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار برای مواجهه با زلزله احتمالی تا اطلاع بعدی به حالت آماده‌باش درآمدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا میر عصر یکشنبه در جلسه "ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران" که در محل فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار داشت: باتوجه به زمین‌لرزه‌های اخیر باید از هم‌اکنون نسبت به این زلزله‌ها و پس لرزه‌ها حساس باشیم.

وی افزود: معمولا این زمین‌لرزه‌ها باید زنگ هشداری برای همه مردم باشد. افرادی که می‌توانند در مواقع بحرانی کمک‌حال باشند آمادگی خود را اعلام کنند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار ادامه داد: هرکدام از دستگاه‌ها و نهادها وظایفی دارند اما باید در خصوص همه موضوعات احتمالی هماهنگی لازم برقرار شود. درواقع در قالب کمیته‌هایی که تعریف شده است هر دستگاهی باید بداند که وظایفش چیست و آن وظایف را به خوبی انجام دهد. باید از تمامی بحران‌هایی که در سطح کشور پیش‌آمده به عنوان تجربه استفاده شود.

سیستان و بلوچستان یک استان بحران خیز است

معاون فرمانداری چابهار تاکید کرد: مدیران استان شهرستان و استان باید نسبت به این بحران‌ها حساس باشند و نباید منتظر این باشند که حتما اتفاق رقم بخورد و بعد وظایف خود را اجرایی کنند.

بسیاری از مدارس، استاندارد نیستند

او تصریح کرد: همه مدارس منطقه استاندارد نیستند و باید ببینیم در حوزه آموزش و پرورش چه اطلاع رسانی شده است، اگر بحث سیل بود که هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌کند تا همه باخبر شوند اما از زمان وقوع زلزله خبر نداریم و این یک نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

 میر گفت: طبق گفته کارشناسان، اگر گُسل سواحل مکُران فعال شود، جدا از بحث زلزله به احتمال زیاد با بحران سونامی مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار با بیان اینکه وقوع زلزله احتمال هر نوع خسارتی را در پی دارد تاکید کرد: کاری که باید از این لحظه به بعد انجام دهیم این است که نسبت به این مهم حساس باشیم. احلال احمر، امداد و نجات و خانه بهداشت و درمان همگی باید در این خصوص حساس باشند و قبل از اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد، مقدمات را فراهم و کارهایشان را به درستی انجام دهند.

وی افزود: ما وظیفه داریم که در هر شرایطی خصوصا شرایط بحرانی، تلاشمان بر این باشد که کمترین میزان خسارات‌ها را داشته باشیم. فقط خسارات جانی نباشد چراکه خسارات مالی قابل جبران است و نشان می‌دهد که ما خوب توانستیم بحران را مدیریت کنیم.

آماده‌باش کامل تا اطلاع بعدی

وی تاکید کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ اقدامی صورت نگرفته است، پس از همین الان مدیران مربوط به زیر مجموعه‌های خودشان آماده و بیدارباش بدهند. امیدواریم که مشکلی پیش نیاید اما اگر پیش آمد همه ما باید از آمادگی لازم برخوردار باشیم.


میر تصریح کرد: همیشه هر بحرانی که پیش می‌آید حلال احمر در خط مقدم بوده است اما حلال احمر نباید تنها باشد، این نیرو فقط می‌تواند در حوزه امداد رسانی کمک کند، همه ادارات می‌توانند کمک کنند.

نیروی انتظامی و مدیریت امنیت در شرایط بحران

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار افزود: امنیت بحران‌ها را نیروی انتظامی مدیریت می‌کند و این نیروهای خدوم همیشه هم پای کار هستند، اما اگر احتمال بدهیم در یکی از مراکز آموزشی و نظامی اتفاق ناگواری رخ دهد و ما برخی از نیروهای نظامی‌مان را از دست بدهیم چه کار باید بکنیم، نباید اجازه دهیم خسارتی به این مراکز وارد شود.

او گفت: تاسیسات آب، برق، مخابرات و راهداری باید تاسیساتی که زیرمجموعه‌شان است در آماده باش کامل باشد.

وی تصریح کرد: هر مدیری که می‌خواهد از شهرستان خارج شود باید با هماهنگی فرمانداری باشد. باید فرماندار و جانشین فرماندار مطلع باشند که مدیر هواشناسی، حلال احمر و مدیران دیگر در چه موقعیتی هستند. اینکه اگر در جلسات مهم، کارشناس و نماینده‌ای به جای خود بفرستند که نه اطلاعاتی دارد و از قوانین و مقرارت چیزی نمی‌داند برای ما قابل قبول نیست.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار ادامه داد: پر بودن ظرفیت جلسات برای ما اهمیت ندارد بلکه اعضای شورای مدیریت بحران به همراه خود مدیران شهرستان در جلسات باشند و اگر هم حضور ندارند باید جانشین را با اختیارات کامل معرفی کنند.

 میر گفت: سال‌های قبل کمیته‌هایی برگزار می‌شد که مدیران آموزش می‌دیدند و بسیار هم کار خوبی بود، بحث آموزش چیزی است که نباید فراموش شود و تکرار و تداوم آن یکی از ضرورت‌ها است.

وی اضافه کرد: مراکز آموزشی باید ایجاد و فعال شود تا چالش‌هایی که امروز داریم در آینده نداشته باشیم.

او تاکید کرد: در خصوص روستای تیس جای نگرانی وجود دارد، سیل و طوفان سال ۹۸ بسیاری از ایرادات را نشان داد و دیده شد که در مدت ۲ ساعت بارندگی خرابی‌های زیادی در این روستا بر جا گذاشته شد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری چابهار تصریح کرد: بنیاد مسکن و مجموعه منطقه آزاد این مشکلات را درنظر بگیرند، اینکه یکی در دل کوه و دیگری در دل رودخانه خانه ساخته است مشکل از ما است که نتوانستیم نظارت دقیقی داشته باشیم.

وی افزود: انگار بعضی‌ها دقت نمی‌کنند و تعدادی هم خیلی راحت پروانه ساختمانی می‌گیرند، متاسفانه ساخت غیر مجاز و تصرفات غیر مجاز صورت می‌گیرد و حریم‌ها رعایت نمی‌شود و فقط بحث روستای تیس نیست و دوستان شهرداری هم باید کمک کنند تا در بحران‌ها کمترین خسارت را داشته باشیم.

تمامی ماشین‌آلات ادارات و راهداری آماده باشند

میر تصریح کرد: تمامی ماشین آلات، سبک و سنگینی که ادارات دارند، به خصوص ادارات راهداری و حمل و نقل، بنادر، منطقه آزاد، شهرداری، شوراها و دهیاری‌ها آماده و تجهیز باشند که اگر زلزله‌ای به وقوع پیوست، از این امکانات استفاده مطلوب شود.

مرخصی ممنوع

معاون فرمانداری چابهار ادامه داد: در همه ادارات، نه شوراها و نه دستگاه‌های اجرایی فعلا کسی به مرخصی و ماموریت نرود.

او افزود: شهرداری‌های چابهار و پُلان، بازدیدهای مستمری از حوزه شهری تحت مدیریت خود داشته باشند.

او گفت: بحث سیلاب و بارندگی نیست، موضوع زلزله است و اگر در آینده زمین‌لرزه شدت بیشتری داشته باشد، حتما سونامی هم پیش می‌آید گفت. مسیرها و نقاطی که مسدود است و خطر و مشکل ایجاد می‌کند بازدید شود تا در این مناطق با مشکل مواجه نشویم.

 میر افزود: جمعیت حلال احمر از مراکزی که مشخص می‌کنیم بازدید داشته باشد، اینکه صبر کنیم تا اتفاق بیفتند و بعد سالن اسکان مشخص کنیم یک اشتباه محض است، از آن مراکزی که هم حساس و هم لازم است در شرایط بحران به ما کمک کنند، ورزش جوانان و آموزش و پرورش حتما سالن‌هایی دارند که در اختیار ما بگذارد، بخشداران حتما رصد کنند، سالن‌های ورزشی را در مجموعه سپاه و آموزش و پرورش در اختیار داشته باشند و دقیقه آخر به دنبال سالن نگردید.

 او با اینکه شبکه بهداشت و درمان یکی از مشکلاتی است که در حوزه شهر چابهار با آن مواجه هستیم گفت: بیمارستان کمترین زیر ساخت ما است و اصلا مناسب نیست شهرستانی مثل چابهار که خدماتش برای چند شهرستان است اما بیمارستانش وضع خوبی نداشته باشد.

دغدغه نسبت به نگرانی‌های مردم

میر گفت: برخی عنوان می‌کنند که مردم را نگران نکنید که لازم می‌دانم به آن‌ها بگویم؛ مردم نگران شده‌اند و ما باید نسبت به نگرانی آن‌ها دغدغه داشته باشیم و نمی‌توانیم از کنار این موضوع به راحتی بگذریم.

او افزود: پزشک، پرستار، مدیر و درمانگاه‌ و همه ما باید درخصوص چنین موضوعات مهمی حساس باشیم.

وی ادامه داد: هر لحظه باید آمادگی داشته باشیم که اتفاقی رقم می‌خورد، و این ما هستیم که باید افرادی که آسیب دیدند را به بیمارستان برسانیم تا به آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سونامی همواره یکی از خواسته‌های ما بوده است گفت: مجموعه بنادر و منطقه آزاد کمک کنند تا در نوار ساحلی مکُران این سامانه راه‌اندازی شود.

او ادامه داد: اینها خواسته هایی است که در چنین شرایطی باعث می‌شود ما و مردم دغدغه‌ آنچنانی نداشته باشیم، چنین سامانه‌ای می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

ضرورت اعلام دقیق وضعیت امواج دریا

 میر تصریح کرد: اعلام دقیق وضعیت امواج و وضعیت دریا از طریق اداره بنادر و هواشناسی باید رصد شود، مردم باید باخبر شوند که چه اتفاقی قرار است در دریا رقم بخورد.

او با بیان اینکه صیادان و مردم ما همه باید حساس شوند و مراقب باشند گفت: همین مردم هستند که بیشتر اوقات می‌توانند به مدیران کمک کنند.

وی ادامه داد: اینکه بعضی افراد می‌گویند مردم نباید باخبر شوند جای بسی تعجب است، چرا باخبر نباشند! باید مردم را از احتمال وقوع هر حادثه‌ای مطلع کنیم و در این خصوص از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای، شوراها، دهیارها، معتمدان، علما و مولوی‌ها باید کمک گرفت.

شامگاه گذشته (شنبه)  ۲ زلزله کمتر از چهار ریشتری در عمق ۲۸ کیلومتری زمین، منطقه نگور در جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند.

این زلزله‌ها در ۳۰ کیلومتری چابهار، ۳۲ کیلومتری نگور و ۴۹ کیلومتری پلان، سیستان و بلوچستان رخ داده است.

کد خبر: 39972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =